Elektromobilność

Warto wiedzieć

wczoraj  17.03.2025, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 8 minut

Silniki elektryczne w piastach kół
Strona 2 z 2

Aerodynamiczna listwa wokół przedniego zderzaka oraz przewymiarowany wylot powietrza na masce wspólnie optymalizują docisk, aby zapewnić doskonałą równowagę między przodem a tyłem samochodu. Poprawieniu efektywności przepływu powietrza służą boczne otwory w zderzaku, które odprowadzają powietrze przed kołami. Z kolei wloty umieszczone na tylnych nadkolach odprowadzają powietrze poniżej świateł z tyłu samochodu. Mowa tu o górnych bocznych wlotach powietrza, ponieważ dolne wloty służą do chłodzenia hamulców. W jednym z nich, po lewej stronie, została dodatkowo ukryta pokrywa gniazda ładowania akumulatora.

Specjalna listwa na boku samochodu tworzy obramowanie wzdłuż słupków przedniej szyby i linii dachu, po czym płynnie przechodzi w tylny spojler, podobnie jak w oryginalnych modelach Renault 5 Turbo i Turbo 2. Pomiędzy tylnymi światłami umieszczona została poprzeczna aerodynamiczna listwa, natomiast poniżej linii świateł znajduje się zderzak z wbudowanym dyfuzorem o wystających krawędziach, które zwiększają jego skuteczność.

Dwudrzwiowe i dwuosobowe nadwozie Renault 5 Turbo 3E pod szerokimi nadkolami kryje koła o średnicy 20 cali z silnikiem elektrycznym w piaście każdego z nich. Pomiędzy kołami znajdują się wszystkie układy energoelektroniczne, a pod podłogą umieszczono akumulator trakcyjny. Taki układ umożliwia uwolnienie dużej przestrzeni do przewożenia rzeczy w bagażniku – co jest rzeczą niespotykaną w samochodach sportowych tego typu – a jednocześnie obniżenie środka ciężkości.

Konstrukcja sprzyjająca wysokim osiągom

Renault 5 Turbo 3E, podobnie jak Renault 5 E Tech electric, opiera się na platformie i układach przeznaczonych specjalnie do napędów elektrycznych, aby zapewnić maksymalne osiągi bez jakichkolwiek kompromisów. Celem było stworzenie samochodu możliwie najlżejszego, aby zapewnić maksymalną zwrotność i jak najwyższe osiągi godne supersamochodu, w szczególności przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,5 sekundy.

- Renault 5 Turbo 3E to model o największej mocy i najwyższych osiągach spośród wszystkich samochodów marki przystosowanych do poruszania się po drogach publicznych. To również doskonała okazja dla Alpine, aby zademonstrować swoją specjalistyczną wiedzę w zakresie inżynierii, układów i parametryzacji sportowego auta elektrycznego pod kątem osiągów i wrażeń z jazdy. Renault 5 Turbo 3E to także źródło innowacji, takich jak silniki w piastach kół, które są przejawem naszego dążenia do doskonałości i innowacyjności na rzecz naszych przyszłych modeli elektrycznych - wyjaśnia Philippe Krief, dyrektor generalny Alpine i dyrektor ds. technologii Grupy Renault.

Koncept silników w piastach tylnych kół

W projekcie wzięli udział inżynierowie Alpine, specjaliści od elektrycznych samochodów sportowych, odpowiedzialni za opracowanie modeli takich jak A110 E ternité, A290 czy A390. Specjalnie na potrzeby tego modelu skonstruowali aluminiową platformę, na której możliwe było umieszczenie wszystkich układów. Jeśli chodzi o napęd, wybór padł na silniki w piastach tylnych kół (napęd tylny), co przełożyło się na cztery korzyści: gigantyczny moment obrotowy 4800 Nm; maksymalną moc dostępną jeszcze szybciej niż z klasycznym silnikiem elektrycznym – efekt, który może przywodzić na myśl niegdysiejsze turbodoładowanie, z tym że bez opóźnienia; znaczną oszczędność masy i miejsca w rejonie tylnej osi; zwiększoną zwrotność dzięki możliwości sterowania oddzielnie każdym z dwóch silników.

Dzięki umieszczeniu akumulatora trakcyjnego pod podłogą inżynierowie Alpine zajmujący się przyczepnością samochodu i jego parametrami mogli w pełni wykorzystać obniżony środek ciężkości, aby zapewnić maksymalną zwrotność, zapierające dech osiągi i spektakularne możliwości driftu (za sprawą specjalnej funkcji „drift assist” i hamulca ręcznego typu wyścigowego), a tym samym zagwarantować emocjonujące wrażenia z jazdy. Z tych samych względów konstrukcja podtrzymująca nadwozie jest wykonana z włókna węglowego – materiału, który jest zarówno wytrzymały, jak i lekki.

Całkowita masa Renault 5 Turbo 3E łącznie z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 70 kWh wynosi zaledwie około 1450 kilogramów. Przy napędzie o mocy 540 KM (dwa silniki po 200 kW) oznacza to wyjątkowy stosunek masy do mocy wynoszący 2,7 kg/KM, porównywalny z legendarnymi supersamochodami. Jednocześnie Renault 5 Turbo 3E przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 3,5 sekundy i oferuje zasięg powyżej 400 kilometrów poza miastem (w cyklu mieszanym WLTP, dane w trakcie homologacji). Pełne naładowanie akumulatora prądem przemiennym przy pomocy ładowarki pokładowej o mocy 11 kW zajmuje około ośmiu godzin.

Podczas sportowych wyczynów na torze Renault 5 Turbo 3E jest w stanie wykonać kilka szybkich okrążeń z prędkością do 270 km/h, a następnie doładować swój akumulator w krótkim czasie dzięki układowi elektrycznemu o napięciu 800 V i mocy ładowania prądem stałym wynoszącej 350 kW. Ładowanie od 15 do 80% pojemności akumulatora zajmuje zaledwie 15 minut. Przy wyprzedzaniu przyda się przycisk na kierownicy uruchamiający doładowanie mocy. Inny przycisk umożliwia wybór jednego z czterech poziomów hamowania rekuperacyjnego. Z kolei w ustawieniach MULTI SENSE dostępne są cztery tryby jazdy: Regular, Snow, Sport oraz tryb Race (wyścig) z funkcją „drift assist”.

Fot. Renault

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony