Toyota TS030 Hybrid 2012
Opracowanie samochodu hybrydowego gotowego do startów w najwyższej klasy międzynarodowych wyścigach zajęło Toyocie łącznie 6 lat. Pracowały nad nim wspólnie dwa zespoły w Higashi-Fuji Technical Centre w Japonii oraz zespół w Kolonii, specjalizujący się w produkcji nadwozi z włókna węglowego, który wcześniej odpowiadał za udział Toyoty w Formule 1. W ten sposób powstał TS030 Hybrid – pierwszy benzynowo-elektryczny samochód hybrydowy, który wystartował w serii FIA World Endurance Championship (Mistrzostwa Świata Wyścigów Długodystansowych). Najważniejszą rundą tej serii jest 24-godzinny wyścig w Le Mans.
Samochód był napędzany nowoopracowanym, wolnossącym silnikiem V8 o pojemności skokowej 3,4 litra. Jednostka współpracowała z układem złożonym z dwóch silników elektrycznych oraz superkondensatora, zbudowanym we współpracy z Nisshinbo.
Na początku w TS030 Hybrid silniki elektryczne zostały umieszczone z przodu i z tyłu. Jednak regulacje FIA dla klasy LMP1 w sezonie 2012 ograniczyły ilość odzyskiwanej energii podczas hamowania do 500 kJ i dopuściły napęd tylko na jedną oś. Z tego powodu Toyota musiała ograniczyć możliwości układu hamowania rekuperacyjnego oraz pozostawiła tylko jeden silnik elektryczny – zintegrowany ze skrzynią biegów silnik Denso.
Pomimo tych ograniczeń nowy bolid zaliczył doskonały sezon – samochód wywalczył 3 wygrane w łącznie 6 wyścigach, 3 pole positions i 4 najszybsze okrążenia. Imponujące osiągi TS030 Hybrid potwierdziły ogromne możliwości technologii hybrydowej w wyczynowym wydaniu.
Toyota TS030 Hybrid 2013
Toyota TS030 Hybrid przygotowana na sezon 2013 miała architekturę i specyfikację niemal taką samą jak poprzedni model, jednak w czasie prac rozwojowych skupiono się na poprawie niezawodności i lepszym zarządzaniu jego elementami. Układ THS-R z superkondensatorem składał się z silnika elektrycznego o mocy 304 KM i 3,4-litrowego V8 o mocy 537 KM. Dla rezultatów w wyścigach długodystansowych miała znaczenie nie tylko większa moc, ale także niższe zużycie paliwa zmodernizowanego napędu. Zmodyfikowano też przednie zawieszenie i dopracowano aerodynamikę.
Toyota TS040 Hybrid 2014 – samochód mistrzów
Nowe regulacje FIA na sezon 2014 WEC położyły większy nacisk na oszczędność paliwa – samochody musiały spalać o 25 procent mniej benzyny, niż rok wcześniej. Jednocześnie możliwe było umieszczenie po jednym silniku elektrycznym na każdej osi oraz zwiększenie ilości odzyskiwanej energii do 8 MJ.
Toyota zastosowała superkondensator o pojemności 6 MJ i dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 527 KM, które współpracowały z większą niż w poprzednim modelu jednostką V8 3,7 l o mocy 486 KM. Tym samym łączna moc samochodu wzrosła do 1000 KM. Samochód zyskał też większą przyczepność i stabilność dzięki napędowi 4x4.
Trzeci sezon Toyoty w FIA WEC przyniósł historyczny sukces – podwójne mistrzostwo świata w wyścigach długodystansowych. Toyota została mistrzem świata konstruktorów jako pierwszy japoński producent, natomiast Anthony Davidson i Sébastien Buemi zajęli pierwsze miejsca w klasyfikacji generalnej kierowców. W 24-godzinnym wyścigu w Le Mans samochód prowadzony przez Davidsona, Buemiego i Nicolasa Lapierre zajął 3. miejsce.
Toyota TS040 Hybrid 2015
W sezonie 2015 utytułowany TS040 Hybrid przeszedł ewolucyjne zmiany. Główne parametry się nie zmieniły – 1000 KM mocy i 6 MJ odzyskiwanej energii. Jednocześnie zmodyfikowano 80% części, aby poprawić osiągi, niezawodność i obniżyć masę. Poprawiono także pakiety aerodynamiczne, dostosowane do różnych wymagań na poszczególnych torach.
Toyota TS050 Hybrid 2016
Nowy model TS050 Hybrid przyniósł największy rozwój napędu THS-R od początku startów Toyoty w FIA WEC. Zupełną nowością jest silnik V6 twin-turbo 2,4 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 500 KM. Opracowało go Centrum Techniczne Higashi-Fuji Toyoty w Japonii. Superkondensator zastąpiono akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 8 MJ, współpracującym z silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 500 KM.
Podobnie jak w TS040 Hybrid, przy każdej z osi umieszczono jeden silnik elektryczny, zmieniono jednak pozycję przedniego motoru, aby uzyskać lepszy przepływ powietrza pod podłogą. Przekładnia została dostosowana do większego momentu obrotowego turbodoładowanego silnika. Samochód otrzymał także nowe pakiety aerodynamiczne.
W sezonie 2016 kierowcy TOYOTA GAZOO Racing prowadzący TS050 Hybrid 7-krotnie stanęli na podium. Stéphane Sarrazin, Mike Conway i Kamui Kobayashi zajęli 1. miejsce na japońskim torze Fuji Speedway, zaś w Le Mans dojechali do mety jako drudzy.
Toyota TS050 Hybrid 2017
Regulacje FIA na 2017 rok objęły redukcję wydajności pakietów aerodynamicznych. Chciano w ten sposób wydłużyć czasy okrążeń na torze w Le Mans i tym samym poprawić bezpieczeństwo. Konieczne było m.in. podniesienie przedniego spojlera o 15 mm. Centrum techniczne Toyoty w Kolonii zastosowało cyfrową symulację przepływu powietrza oraz tunele aerodynamiczne, aby jak najlepiej wykorzystać nowe przepisy. TS050 Hybrid otrzymał dwa nowe pakiety aerodynamiczne, zamiast trzech dopuszczonych przez FIA w 2016 roku – z dużym i z małym dociskiem. Konieczne było także ograniczenie zużycia opon na kwalifikacjach i 6-godzinnych wyścigach. Toyota opracowała wspólnie z Michelin nowe konstrukcje i mieszanki, a także dostosowała geometrię zawieszenia do tych obostrzeń.
Komentarze (0)