Wykorzystanie materiałów kompozytowych w konstrukcji podwozia pojazdu może obniżyć jego wagę aż o 40%. Rozwiązanie zostało opracowane przez naukowców z Królewskiego Instytutu Technologicznego w Sztokholmie we współpracy z inżynierami Scania.
Nowe lekkie materiały, takie jak kompozyty, będą odgrywać w pojazdach ciężarowych coraz większą rolę. Szczególnie przydatne mogą okazać się w autobusach miejskich oraz pojazdach dystrybucyjnych.
– Nasze badania pokazują, że zastąpienie elementów nośnych pojazdu lekkimi materiałami kompozytowymi może przyczynić się do redukcji masy pojazdu nawet o 40% – komentuje Magnus Burman, badacz z Królewskiego Instytutu Technologicznego w Sztokholmie.
Obniżenie wagi podwozia przynosi wymierne korzyści w postaci większej ładowności pojazdu. Stwarza to możliwość ograniczenia całkowitej liczby kursów i podniesienia efektywności prowadzonej działalności. Rozwiązanie to jest również dużo bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego oraz sprzyja rozwojowi innowacyjnych rozwiązań opartych na elektryfikacji.
– Pojazdy dystrybucyjne są często wykorzystywane do transportu towarów o dużej objętości, a zatem oszczędności wynikające z ograniczenia masy własnej mogą nie być od razu widoczne. Jednak w pojazdach hybrydowych lub elektrycznych zasięg jest silnie związany z ciężarem pojazdu. Dlatego obniżenie wagi o połowę jest równoznaczne z podwojeniem zasięgu – wyjaśnia Magnus Burman.
Wykorzystanie materiałów kompozytowych może być korzystne również z ekonomicznego punktu widzenia – poza niewielką wagą są one także bardzo wytrzymałe. Dodatkowo nie rdzewieją, ani nie podlegają rozkładowi w takim stopniu, jak elementy stalowe.
Kolejną zaletą wynikającą z wykorzystania materiałów kompozytowych jest większa integralność konstrukcji pojazdu w porównaniu do konstrukcji ze stali, co pozwala na wyeliminowanie połączeń śrubowych lub nitowych i przekłada się na obniżenie masy pojazdu.
– Pojazdy przyszłości będą konstruowane z wykorzystaniem mieszanki zawierającej większą liczbę materiałów, z naciskiem na niską masę i funkcjonalność. Stwarza to nowe możliwości w planowaniu procesów, projektowaniu oraz w produkcji. Pojazdy jutra będą też różnić się od dzisiejszych pod względem wyglądu. Jakie to będą różnice? Przekonamy się wkrótce – dodaje Magnus Burman.
Idea zintegrowanego, lekkiego podwozia wykonanego z włókien węglowych, przeznaczonego do transportu na dalekie odległości i zasilanego w pełni elektrycznie to cel, który przyświecał inżynierom Scania podczas prac nad podwoziem przyszłości. Inspiracje do stworzenia lekkiej, samonośnej konstrukcji zostały zaczerpnięte z przemysłu lotniczego. Akumulatory zostały ulokowane w środkowej części podwozia.
Komentarze (0)