Samochód dostosowuje kolor wnętrza do nastroju kierowcy, a nadwozie jest w całości pokryte wyświetlaczem. Fun-vii jest napędzany silnikiem elektrycznym, zasilanym przez baterie, które mogą być ładowane za pomocą bezprzewodowej ładowarki.
Toyota FV2
Samochody ułatwiły poruszanie się po świecie na niespotykaną wcześniej skalę, ale przez pierwsze stulecie swojego istnienia były tylko niemymi maszynami. Toyota jest zdania, że dzięki zaawansowanym technologiom IT, w tym sztucznej inteligencji, człowiek może odzyskać osobistą relację ze swoim środkiem transportu. Dowodzi tego koncept, który zadebiutował na targach w Tokio w 2013 roku.
Toyota FV2, gdy jest wyłączona, przypomina kapsułę, ale po uruchomieniu górna pokrywa podnosi się, tworząc przednią szybę. Stanowi ona nie tylko osłonę przed wiatrem, ale przede wszystkim jest wyświetlaczem multimedialnym, przypominającym HUD, którym kierowca steruje na odległość ruchem dłoni. Komputer pojazdu w czasie rzeczywistym obserwuje otoczenie i reaguje na nie. Na przykład rozpoznaje niebezpieczeństwo na drodze i ostrzega o nim kierowcę, a także podpowiada sposób ich uniknięcia.
Jednym z podstawowych celów twórców FV2 było zapewnienie kierowcom jak największej radości z jazdy. Dowodem na to jest możliwość kierowania na stojąco, przechylając ciało na boki oraz do przodu i do tyłu, żeby regulować prędkość. Wrażenia z takiego prowadzenia przypominają nieco jazdę na nartach lub na rowerze.
Więź między pojazdem a kierowcą Toyota pokazała na filmie prezentującym FV2. Wizja ta przedstawiała wykorzystanie sztucznej inteligencji do odczytywania emocji właściciela i udzielania mu wsparcia. Koncepcję też udało się Toyocie zrealizować już 2 tata później, kiedy powstał inteligentny robot Kirobo.
Toyota Concept-i
Toyota rozwinęła swoją koncepcję samochodu jako przyjaciela człowieka przy konstrukcji modelu Concept-i. Jego premiera odbyła się na targach Consumer Electronics Show w Las Vegas w styczniu 2017 roku. W ciągu najbliższych lat Toyota planuje rozpocząć jego testy drogowe.
Concept-i wykorzystuje sztuczną inteligencję do przewidywania potrzeb użytkowników. Jej podstawową funkcją jest pomoc w planowaniu tras na podstawie historii przejazdów, ale jednocześnie system uczy się rozpoznawać emocje, aby poprawiać samopoczucie kierowcy, np. dobierając odpowiednią muzykę, układając trasę z uwzględnieniem ulubionych miejsc czy dopasowując poziom ingerencji systemów bezpieczeństwa do nastroju i kondycji kierowcy – od całkowitej kontroli człowieka nad samochodem do trybu w pełni autonomicznego pilota.
Trudno zaprzyjaźnić się z przełącznikami i ekranami, dlatego samochód kontaktuje się z kierowcą za pośrednictwem awatara o imieniu Yui. Animowana postać najpierw wyświetla się na karoserii drzwi, aby przywitać właściciela, a następnie pojawia się na desce rozdzielczej. Yui prowadzi naturalną rozmowę, nie tylko dzięki świetnemu opanowaniu języka, ale także lokalnej mowy ciała i kultury. Do komunikacji z kierowcą i pasażerami służy także cała kabina, która przekazuje sygnały i ostrzeżenia za pomocą światła, dźwięku i bodźców dotykowych.
i-TRIL Concept
Swój najnowszy koncept prezentujący rozwiązania dla motoryzacji przyszłości Toyota pokaże na targach w Genewie już 9 marca. i-TRIL Concept wykorzystuje sztuczną inteligencję umożliwiającą autonomiczne prowadzenie, silnik elektryczny i technologię Active Lean znaną z i-Roada, która umożliwia przechylanie się pojazdu na zakrętach. Szczegóły jego konstrukcji oraz koncepcję projektantów poznamy podczas dni prasowych na konferencji Toyoty 7 marca o 12:30.
Komentarze (0)