ARTYKUŁY

Wydarzenia

ponad rok temu  19.07.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

W branży motoryzacyjnej jest nisza dla polskich firm
Strona 2 z 2

Nisza dla polskich firm: produkcja przyczep, naczep i zabudów do pojazdów ciężarowych

W przygotowanym rankingu nie ma żadnego producenta samochodów osobowych i dostawczych czy silników. Przeważają natomiast producenci części, podzespołów i akcesoriów. Firmy z polskim kapitałem są zwykle dużo mniejsze od zagranicznych konkurentów, ale stopniowo budują swoją pozycję i włączają się z sukcesem w międzynarodowe łańcuchy dostaw. – Spółkom wyłącznie z polskim kapitałem bardzo trudno jest nawiązać bezpośrednie relacje z międzynarodowymi producentami aut. Dlatego działalność w branży zaczynają od bycia dostawcą drugiego lub trzeciego rzędu. Jednak coraz więcej z nich w perspektywie kilku lat zostaje bezpośrednimi dostawcami do producentów pojazdów – mówi Wojciech Żuk dyrektor kredytowy ds. sektora motoryzacji z Banku Zachodniego WBK. – Natomiast niszą rynkową, którą polski kapitał udanie zagospodarował, jest produkcja przyczep, naczep i zabudów do samochodów ciężarowych oraz innych pojazdów takich jak autobusy i pojazdy specjalne. W tym zakresie polscy producenci wykorzystali szansę w postaci mocnego rozwoju polskiego sektora transportu drogowego, który na przestrzeni ostatnich lat uzyskał pozycję europejskiego lidera w międzynarodowych przewozach drogowych – dodaje Wojciech Żuk z Banku Zachodniego WBK.

Zestawienie „TOP30 największych producentów z branży motoryzacyjnej z większościowym polskim kapitałem” zostało opracowane w oparciu o wysokość rocznych przychodów ze sprzedaży. – Proces wyłonienia laureatów przebiegał w kilku etapach. W pierwszej fazie z bazy danych naszej wywiadowni zostały wytypowane przedsiębiorstwa działające w szeroko rozumianym sektorze motoryzacyjnym. Byli to producenci części i podzespołów, pojazdów specjalnych i innych niż samochody osobowe i dostawcze oraz firmy produkujące autobusy, naczepy, przyczepy i zabudowy do samochodów. W drugiej fazie dokonaliśmy badania kapitału i struktury własnościowej wyodrębnionych spółek. Następnie wybrane podmioty zostały uszeregowane według wielkości sprzedaży biorąc pod uwagę dane finansowe za dwa ostatnie lata obrachunkowe. W konsekwencji wyłoniliśmy największe firmy w sektorze motoryzacyjnym z polskim kapitałem – wyjaśnia Tomasz Starzyk z Bisnode Polska.

***

Ranking TOP30 największych producentów z branży motoryzacyjnej z większościowym polskim kapitałem został opracowany przez Bank Zachodni WBK we współpracy z Polską Izbą Motoryzacji i przy wsparciu Bisnode Polska. Przy przygotowaniu zestawienia uwzględniono:

  • firmy wyselekcjonowane wg PKD 29 produkujące: pojazdy samochodowe, silniki do tych pojazdów, nadwozia do pojazdów silnikowych, przyczepy i naczepy a także części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli),

  • firmy wyselekcjonowane z innych działów PKD, w których najczęściej występują firmy produkujące wyroby dla przemysłu motoryzacyjnego np. produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych, produkcja akumulatorów.

Miejsca w rankingu zostały przydzielone według wielkości rocznych przychodów ze sprzedaży za ostatni dostępny okres. Informacje o przychodach ze sprzedaży powyższych firm są danymi publicznymi, pochodzącymi z legalnych i ogólnodostępnych źródeł, m.in. sądów gospodarczych i monitora gospodarczego, gromadzonymi w bazach danych przez Bisnode Polska. Z zestawienia zostały wyeliminowane firmy, które mają dominujący kapitał zagraniczny. Ranking został po raz pierwszy zaprezentowany podczas XII edycji konferencji przemysłu motoryzacyjnego AutoEvent zorganizowanej przez Polską Izbę Motoryzacji w dniach 14-16 czerwca 2016 roku w Zawierciu. 

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony