Fiat Doblò napędzany silnikiem 1.6 Multijet jest bardzo popularnym samochodem transportowym wykorzystywanym z powodzeniem nie tylko w biznesie, ale również jako duże auto rodzinne. Powodem tego są duże gabaryty oraz elastyczny i oszczędny silnik Diesla.
Napęd rozrządu w opisywanym silniku jest realizowany za pomocą paska rozrządu. Podczas jego wymiany mogą powstać istotne błędy wynikające z nieprawidłowego montażu. Aby operacja ta przebiegła bezproblemowo, eksperci ContiTech Power Transmission Group przedstawiają szczegółową instrukcję, w której „krok po kroku” wyjaśniają procedurę prawidłowej wymiany paska.
Producent pojazdu w samochodach bez filtra cząstek stałych zaleca sprawdzenie paska rozrządu i – jeżeli jest to konieczne – jego wymianę co 150 tys. km lub po upływie 5 lat. W przypadku samochodów wyposażonych w filtr cząstek stałych sprawdzenie zalecane jest co 140 tys. km lub co 5 lat.
Wskazówka: Poza paskiem należy wymienić także napinacz, rolki prowadzące i pompę wody.
Czas wymiany paska rozrządu to 2,7 godziny.
Do prawidłowego przeprowadzenia procedury wymiany wymagane są następujące narzędzia:
– blokada wałka rozrządu – OE 1870836000,
– blokada wałka rozrządu – OE 1870896900,
– blokada koła zamachowego – OE 1860898000,
– blokada wału korbowego/przyrząd regulacyjny wału korbowego – OE 2000003000,
– uchwyt koła zębatego – OE 1870815000.
Prace przygotowawcze:
– zidentyfikować pojazd przy użyciu kodu silnika,
– odłączyć akumulator,
– nie obracać wału korbowego lub wałka rozrządu, gdy pasek rozrządu został ściągnięty,
– obracać silnik w normalnym kierunku obrotów (w prawo),
– obracać silnik TYLKO kołem zębatym wału korbowego, a nie innymi kołami zębatymi,
– zwrócić uwagę na wszystkie momenty dokręcania,
– podnieść i podeprzeć przód pojazdu
– zdemontować: pokrywę silnika, osłonę dolną oraz prawą osłonę silnika, przednie prawe koło, pasek wielorowkowy wraz z rolkami napinającą i prowadzącą, filtr powietrza wraz z jego wlotem z obudowy, rurę wlotu powietrza do turbosprężarki, przepływomierz powietrza, śruby mocowania silnika, mocowanie silnika i osłonę paska rozrządu
– podeprzeć silnik.
Demontaż
1. Zdemontować osłonę z koła zamachowego i umieścić w nim blokadę (186089000).
2. Odkręcić śruby i zdemontować koło pasowe wału korbowego.
3. Zdemontować blokadę koła zamachowego (186089000).
4. Ustawić położenie rozrządu na oznaczenia.
5. Rozłączyć wtyczkę czujnika ciśnienia paliwa tak, aby śruba obudowy wałka rozrządu mogła zostać zdemontowana. Odkręcić śruby obudowy wału korbowego.
6. Włożyć blokadę (1870896900) w obudowę wałka rozrządu.
7. Usunąć śruby z pokrywy skrzyni korbowej z lewej strony, obok koła pasowego wału korbowego i umieścić przyrząd regulacyjny wału korbowego (2000003000) na kole pasowym wału korbowego.
8. Po sprawdzeniu ustawienia rozrządu przyrząd może zostać usunięty i rolka napinająca może być zwolniona przez poluzowanie śruby rolki napinającej. Zdjąć pasek rozrządu.
Montaż
1. Zamontować nową rolkę napinającą oraz rolki prowadzące.
2. Poluzować koło zębate wałka rozrządu poprzez zamontowanie uchwytu koła zębatego (1870815000) na kole zębatym wałka rozrządu i poluzować śruby wałka rozrządu.
3. Założyć blokadę wałka rozrządu (uchwyt – 1870836000).
4. Zakładać pasek rozrządu, począwszy od koła zębatego wału korbowego, zgodnie z kierunkiem obrotu wskazówek zegara (w prawo). Należy upewnić się, że pasek dokładnie przylega do kół zębatych i nie jest nigdzie zagięty. Pasek rozrządu musi być mocno napięty między kołami zębatymi! Oznaczenia na pasku rozrządu muszą pokrywać się z oznaczeniami na kole wałka rozrządu, kole wału korbowego oraz kole pompy wysokociśnieniowej.
5. Ponownie umieścić przyrząd regulacyjny wału korbowego (2000003000) na kole zębatym wału korbowego, zabezpieczyć śrubami i sprawdzić ustawienie rozrządu.
6. Za pomocą wkrętaka nacisnąć na sprężynę rolki napinającej w dół do momentu, aż wskaźnik rolki napinającej wyrówna się z otworem.
7. Dokręcić śrubę rolki napinającej momentem 23-28 Nm.
8. Dokręcić śruby koła pasowego wałka rozrządu momentem 28-31 Nm + 40°, użyć uchwytu koła zębatego (1870811500).
9. Zdemontować blokady.
10. Zgodnie z kierunkiem obrotów silnika obrócić wałem korbowym o dwa obroty. Ustawić silnik w położeniu GMP 1 cylindra. Zamontować blokadę wałka rozrządu i przyrząd regulacyjny wału korbowego. Jeżeli blokada nie może być włożona, poprawić ustawienie rozrządu. Ponownie sprawdzić napięcie paska rozrządu.
11. Zdemontować blokadę, przyrząd regulacyjny, wymienić i dokręcić śrubę z nowym o-ringiem w obudowę wałka rozrządu (13-16 Nm). Usunąć narzędzie mocujące i zamontować elementy w kolejności odwrotnej do demontażu.
12. Zamontować: osłonę paska rozrządu, koło pasowe wału korbowego (moment dokręcenia 23-28 Nm), pasek wielorowkowy z rolkami napinającą i prowadzącą, mocowanie silnika wraz z jego śrubami, obudowę filtra powietrza wraz z wlotem powietrza, rurę wlotu powietrza do turbosprężarki, przepływomierz powietrza, pokrywę silnika, prawą i dolną osłonę silnika, przednie prawe koło.
13. Zapisać wymianę paska rozrządu ContiTech na dostarczonej naklejce i umieść ją w komorze silnika.
14. Uruchomić silnik lub wykonać jazdę próbną.
Komentarze (0)