W detailingu dominują nazwy anglojęzyczne
Produkty stosowane w autodetailingu mają swoje zastosowanie i nazwy. Poniższy artykuł to słowniczek, który nie tylko wyjaśni znaczenie poszczególnych nazw, ale też wskaże, do czego które produkty możemy zastosować.
APC (All Purpose Cleaner) – bardzo wszechstronny środek do czyszczenia powierzchni na zewnątrz i wewnątrz pojazdu. Najczęściej występuje w formie koncentratu do rozcieńczenia.
Active Foam – aktywna piana, nakładana na etapie wstępnego mycia.
AIO – preparat „All in One”, czyli „wszystko w jednym”. Środek posiada właściwości polerskie, oczyszczające i nabłyszczające. Przydatny dla tych, którzy nie mają czasu, a chcieliby zadbać w większym stopniu o swój pojazd.
Autodetailing – zaawansowany, szczegółowy i dokładny proces pielęgnacji samochodu. Obejmuje jego elementy zewnętrzne i wewnętrzne. Wykonane prace wpływają nie tylko na ogólny wygląd pojazdu, ale też odpowiednio zabezpieczają lakier, elementy plastikowe, szyby, skórzaną tapicerkę itd.
Cleaner – usuwa z lakieru pozostałości past polerskich i wosków nałożonych w przeszłości. Jego użycie jest zalecane przed nałożeniem nowej, świeżej powłoki. Właściwości cleanera pozwalają lepiej związać chociażby wspomniany wosk czy sealant z lakierem.
Dekontaminacja lakieru – to nic innego jak oczyszczanie lakieru z różnego rodzaju brudu. Na poprawną dekontaminację składa się kilka etapów.
DA – maszyna polerska typu „dual action”.
Dressing (np. Tyre Dressing) – produkt, który ma poprawić wygląd danej powierzchni. Najczęściej nadaje jej pewien poziom połysku. Powierzchnia „odżywa”, np. opony nie są matowe, nabierają ładnego ciemnego koloru.
Glinkowanie – dogłębne oczyszczenie lakieru lub innej powierzchni. Obowiązkowe przed polerowaniem samochodu i zalecane przed woskowaniem.
Glinka – masa podobna do plasteliny. Dzięki niej dokładnie wyczyścimy lakier, szyby, felgi, reflektory w sposób mechaniczny (chemia nie jest w stanie dokładnie oczyścić chociażby lakieru). Poszczególne rodzaje glinki różnią się stopniem twardości: im twardsza, tym skuteczniej usuwa zanieczyszczenia, ale istnieje również większa szansa na porysowanie lakieru.
Hydrofobowość – zdolność odpychania cząsteczek wody. Jest o tyle ciekawa, że nie tworzy tylko miłego dla oka efektu wizualnego, pozwala też utrzymać daną powierzchnię w czystości. To logiczne, jeżeli „odpycha” wodę, to również brud gromadzący się np. na lakierze naszego pojazdu.
IPA – alkohol izopropylowy przeznaczony przede wszystkim do odtłuszczania powierzchni. Świetnie sprawdza się jako środek pokazujący faktyczny stan powierzchni po polerowaniu.
Lubrykant – przydaje się podczas pracy z glinką, nadaje jej poślizg i wspomaga czyszczenie.
Pre-wash – wstępne mycie pojazdu. Najczęściej w jego trakcie nakładamy aktywną pianę i inne opryski (np. te zmiękczające brud powstały w wyniku nagromadzenia się owadów). Dzięki niemu przy myciu zasadniczym nie porysujemy lakieru, np. ziarnami piachu.
Politura – najczęściej w formie mleczka, które ma nadać kolorowi głębię. Preparat maskuje drobne zarysowania. Efekt jest jednak nietrwały, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest przeprowadzenie mechanicznej korekty lakieru.
Sealant – rodzaj syntetycznego wosku, który jest trwalszy w porównaniu do rozwiązań naturalnych, jest jednak gorszy pod względem walorów wizualnych. Na powierzchni samochodu tworzy się niewidzialna warstwa ochronna. Dodatkową jego zaletą jest efekt hydrofobowości.
Separator – umieszczamy go na dnie wiadra, służy do oddzielenia zanieczyszczeń pływających w wodzie. W ten sposób, myjąc auto ręcznie, nie porysujemy go. Separator zatrzyma wszystkie zanieczyszczenia na dole.
Wosk naturalny – środek, który pozwala zabezpieczyć powierzchnię lakieru przed negatywnym działaniem warunków atmosferycznych. Dodatkowo nadaje mu głębię i połysk. W porównaniu do sealantu jest mniej trwały, w zamian zyskujemy o wiele lepszy efekt wizualny.
Wosk hybrydowy – połączenie sealantu i wosku naturalnego.
Quick Detailer – nie, to wcale nie jest szybko pracujący detailer. Taki preparat ma w ofercie każdy producent. Służy przede wszystkim do szybkiego odświeżenia lakieru z delikatnych zabrudzeń, jak kurz. Przydaje się także podczas wystaw, pokazów i zlotów, kiedy wygląd pokazowego auta trzeba szybko odświeżyć. Quick Detailer „podbija” blask, wydobywa głębię koloru i wzmacnia wcześniej nałożony na lakier wosk.
Komentarze (0)