
Jak idzie przełamywanie barier w tradycyjnie zdominowanej przez mężczyzn branży? Pomimo licznych działań na rzecz wyrównania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy, sytuacja, w jakiej znajdują się profesjonalistki pozostawia wiele do życzenia. Podobnie jest w motorsporcie, gdzie przeciwieństwie do elitarnego świata mężczyzn, marzenia o dużych budżetach dla utalentowanych zawodniczek spełniają się bardzo rzadko.
Dzień Kobiet - coroczne święto obchodzone 8 marca od ponad wieku, to wystarczający powód, by przyjrzeć się jak wygląda wyrównanie szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy, ale też np. w motorsporcie.
Pomimo licznych działań na rzecz wyrównania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy, sytuacja, w jakiej znajdują się profesjonalistki pozostawia wiele do życzenia. W najnowszej ankiecie przeprowadzonej przez agencję doradztwa personalnego Hays uprzedzenia i dyskryminacja ze względu na płeć ponownie zostały zidentyfikowane jako największa bariera utrudniająca kobietom rozwój oraz aktywny udział w rynku pracy. Jednocześnie 24 proc. respondentów uważa, że na przestrzeni ostatniego roku wśród ich pracodawców zmalało zainteresowanie kwestią równości i różnorodności (DE&I).
Kobiety na rynku pracy
Ankieta Hays przeprowadzona w lutym na portalu LinkedIn wśród ponad 3,5 tys. respondentów na świecie pokazuje, że profesjonaliści są świadomi przeszkód, z jakimi muszą sobie radzić kobiety na rynku pracy. Podobnie jak w minionym roku, jako największa bariera zostały zidentyfikowane uprzedzenia i dyskryminacja. W Polsce takiego zdania było 46 proc. respondentów. Na kolejnych miejscach znalazły się: luka płacowa (22%), nieelastyczne zasady pracy (20%) i brak wsparcia w rozwoju (12%).
Badanie wykazało, że profesjonalistki najczęściej mierzą się z sytuacjami, w których decyzja o zatrudnieniu lub awansie bazuje na stereotypach lub jest zależna od osobistych przekonań decydentów. Uprzedzenia – świadome lub też nie – pozostają najbardziej niebezpieczną formą dyskryminacji. Są bowiem nieoczywiste, trudniejsze do wykrycia i eliminacji z procesów decyzyjnych.
– Kobiety na rynku pracy mierzą się z różnorodnymi problemami. Natomiast ich źródłem bardzo często są nieuświadomione uprzedzenia, którymi kierują się osoby zaangażowane w procesy decyzyjne, przykładowo związane z rekrutacją czy sukcesją w firmie. Wiele decydentów nie ma świadomości, że w swoim życiu zawodowym kierują się określonymi założeniami dotyczącymi poszczególnych grup społecznych – pracujących matek, pracowników w wieku 50+ czy kobiet na stanowiskach kierowniczych. Wciąż prowadzi to do sytuacji, w których utalentowane i ambitne profesjonalistki nie zawsze mogą w pełni wykorzystać swój potencjał. Jest to niekorzystne nie tylko dla nich samych, ale też dla firm – komentuje Karolina Szyndler, Senior Director w Hays Poland.
Rywalizacja z dala od wielkich budżetów
A jak wygląda sytuacja w motosporcie? Formula Woman, znana ze względów sponsorskich jako Privilege Insurance Formula Woman Championship, to seria wyścigów przeznaczona wyłącznie dla kobiet, która rozpoczęła się w Wielkiej Brytanii (tu szczegóły: www.formulawoman.co.uk). Ma na celu umożliwienie kobietom z całego świata – z ograniczonym lub żadnym doświadczeniem wyścigowym – debiut w wyścigach samochodowych za przystępną cenę.
I właśnie nikłe zainteresowanie sponsorów, okazuje się największą przeszkodą. To dlatego, w przeciwieństwie do elitarnego świata z dużym budżetem, Formula Woman to system oparty na zasługach, a bycie częścią społeczności Formula Woman (FW) nie wiąże się z żadnymi kosztami, ponieważ członkostwo jest całkowicie bezpłatne! W tym gronie są utalentowane zawodniczki z ponad 25 krajów z całego świata.
Co się zmieniło? Przed pucharową rywalizacją w Dubaju (od 3 do 5 maja 2025 roku) rośnie zainteresowanie inicjatywą, co tylko dowodzi, że Formula Woman i The FW Nations Cup to unikalne partnerstwo, w które warto się zaangażować komercyjnie! Organizatorzy zapewniają, że zaangażowanie sponsorów gwarantuje doskonały zwrot z inwestycji. Dość powiedzieć, że w ostatnich miesiącach profil FW na Instagramie, Facebooku i innych portalach społecznościowych cieszy się rosnącym zainteresowaniem. Na Instagramie jest dziesiątki tysięcy obserwujących i liczba ta rośnie z dnia na dzień. Największe zainteresowanie wykazują mieszkańcy takich miast jak: Dubaj, Londyn, Abu Zabi, Dublin i Ottawa. Jeśli analizować grupy wiekowe obserwujących, to da się zauważyć dominujący udział młodych ludzi: 25-34 lat (37,9%), 18-24 lat (31,1%), 35-44 lat (16,6%).
Imponująco (76,6%) wygląda też zainteresowanie wśród kobiet. Obecnie FW to 14-tysięcza społeczność z ponad 100 krajów. Czy fenomen inicjatywy skoncentrowanej na kobietach zainteresuje wielkich graczy w motorsporcie?
Fot. Formula Woman
Komentarze (0)