Wywiady

Wydarzenia

ponad rok temu  18.06.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Rozwój czy ograniczenie działalności? Szanse i zagrożenia związane z COVID-19 [WYWIAD]

Każdy nowy kryzys jest szansą na rozwój dotychczasowej działalności serwisu samochodowego, ale może też być przyczyną porażki. Siła przedsiębiorstwa wynika z jego strategii biznesowej, formy komunikacji z klientami, a także z umiejętności dopasowania się do nowych okoliczności. Kluczowe jest też wsparcie podmiotów zewnętrznych. Brak połączenia tych wszystkich czynników może ściągnąć na warsztat ryzyko niepowodzenia.

Zapraszamy do lektury wywiadu z Robertem Dzierżanowskim z Bosch Car Service.

Tegoroczna pandemia zweryfikowała czy serwisy samochodowe są gotowe na nieprzewidziane zdarzenia i jak potrafią dostosować się do nowych realiów. Jak wyglądała sytuacja z warsztatami sieci Bosch Car Service? Czy wykorzystały szanse towarzyszące pandemii koronawirusa?

Branża aftermarket - jako jedna z nielicznych- w dobie COVID-19 nie została odgórnie zablokowana. To była niewątpliwe szansa do wykorzystania. Mimo sprzecznych doniesień medialnych, komunikowaliśmy gotowość do pracy zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia. Jako zarządca sieci przygotowaliśmy dla naszych serwisów pakiet materiałów graficznych (do wykorzystania na stronach internetowych jak i na profilach mediów społecznościowych). Główny przekaz informował klientów, że naprawy samochodów, przeglądy okresowe jak i wymiana opon są możliwe.

Równolegle prowadziliśmy komunikację przez nasze kanały społecznościowe (Bosch Polska), czy w postaci materiałów PR.

Czy to wystarczyło, by przyciągnąć klientów?

Komunikacja była jednym z kluczowych elementów działania w czasie paraliżu społeczeństwa wywołanego COVID-19. Nasze serwisy wykorzystywały dotychczasowe kanały komunikacji z klientami, np. profile w mediach społecznościowych, promocję na lokalnych stronach internetowych. Jeśli działania te były prowadzone systematycznie, należało spodziewać się reakcji klientów. W naszej sieci obserwowaliśmy spowolniony odzew klientów, głównie związany z sezonową wymianą opon, czy okresowymi przeglądami technicznymi.

Kluczowym elementem było też zachowanie wymogów sanitarnych i bezpieczeństwa, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia. Nasze serwisy oprócz stosowania płynów do dezynfekcji, masek ochronnych, szyb ochronnych, ozonowały też auta swoich klientów przed i po usłudze. Nacisk na bezpieczeństwo na pewno przyciągał klientów.

Dlaczego warto być w sieci, zwłaszcza w czasie pandemicznego zastoju na rynku?

Przynależność do sieci umożliwia korzystanie z gotowych materiałów marketingowych, a także dostęp do informacji. Członkowie Bosch Car Service otrzymali gotowe:

  • pakiety materiałów graficznych wspierających komunikację z klientami

  • zalecenia dot. modyfikacji procesu obsługi klienta w czasie pandemii,

  • zestawienia przepisów dot. tarczy antykryzysowej wraz z interpretacją prawnika (trzeba pamiętać, że przepisy te zmieniały się jak w kalejdoskopie),

  • pomysły na przetrwanie okresu pandemii związanego ze zmniejszeniem się liczby klientów,

  • listę dobrych praktyk Bosch Car Service stosowanych w Polsce i krajach europejskich.

Oprócz marketingowego wsparcia sprzedaży, wysłaliśmy do naszych serwisów pakiety materiałów ochrony osobistej - maseczki, przyłbice, rękawiczki i płyn dezynfekujący. Udostępniliśmy także pakiet szkoleń on-line z zakresu komunikacji z kierowcą, prowadzenia profilu na Facebooku, obsługi klienta, czy procesów serwisowych.

Każdy nowy kryzys jest szansą na rozwój dotychczasowej działalności serwisu samochodowego, ale może też być przyczyną porażki. Jaka jest recepta na ekspansję działalności serwisowej w dobie koronawirusa?

Nowy kryzys początkowo przynosi wiele niewiadomych. Paraliżuje dotychczasowe działalności, weryfikując je jednocześnie pod kątem czarnych scenariuszy. Silny serwis samochodowy potrafi prowadzić aktywną komunikację ze swoimi klientami, nie musi wypatrywać klienta na horyzoncie, ale prowadzi marketing bezpośredni, wykorzystując dostępne narzędzia i kanały komunikacji, w tym pracę na bazach klientów.

Czas kryzysu generuje nowe oczekiwania klientów, a w raz z nimi oferty warsztatowe. Bardzo ważne w tym wszystkim jest wsłuchiwanie się w potrzeby zleceniodawców i dopasowywanie zakresu usług do nich. Przykładem takich działań w czasie pandemii była usługa door-to-door. Wiele serwisów korzystało z niej wcześniej sporadycznie. W czasie pandemii była kluczową receptą na podtrzymanie biznesu.

Bosch Car Service’y korzystały także z listy pomysłów jak prowadzić serwis w nowych warunkach, otrzymały szereg wytycznych czy interpretacji prawnych. Przynależność do sieci pozwala na wymianę doświadczeń i dostęp do informacji. Dzięki temu łatwiej jest przetrwać, a nawet rozszerzyć zakres usług.

Dzięki naszemu wsparciu serwisy zrzeszone w sieci Bosch Car Service mogły lepiej przygotować się do zmiany realiów, a także aktywnie pozyskiwać nowe zlecenia.

Więcej informacji o sieci na www.bosch-service.pl.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony