Warto zdać sobie sprawę z tego, że większość wypadków drogowych nie ma miejsca zimą, lecz w ciepłych, wiosennych i letnich miesiącach1. Podczas gdy warunki atmosferyczne podczas zimy mogą spowodować cały szereg utrudnień na drodze, począwszy od śniegu i lodu, a na zagrożeniu aquaplaningiem – spowodowanym nieustannymi opadami deszczu – skończywszy, badania wykazały, iż w lecie odnotowuje się większą liczbą wypadków drogowych z powodu obniżonego poziomu uwagi kierowców.
Rozbieżność pomiędzy wiedzą a podejmowaniem właściwych działań
Co roku tysiące zmotoryzowanych turystów w całej Europie wyrusza na długie, często wyczerpujące wyprawy bez odpowiedniego przygotowania swoich pojazdów lub bez właściwego wypoczynku. Badania pokazały, że źle utrzymane samochody oraz zmęczeni kierowcy są dwiema najczęstszymi przyczynami wypadków w okresie letnim2.Do właściwego utrzymania auta należy również regularna kontrola stanu ogumienia pojazdu. Zgodnie z wynikami – niedawno przeprowadzonego przez firmę Goodyear – badania dotyczącego bezpieczeństwa na drogach, przekonań i praktyk2, wielu kierowców uświadamia sobie jak ważną rolę pełnią opony, lecz jednocześnie nie sprawdza czy są one w dobrym stanie.
- Brak właściwego utrzymania samochodu i opon może spowodować powstanie zagrożenia dla kierowcy, a także innych użytkowników dróg – powiedziała Marta Konopacka, dyrektor ds. Komunikacji Grupy Goodyear Polska. - Wybór właściwej opony może mieć znaczny wpływ na bezpieczeństwo na drogach. Opona letnia, taka jak Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2, może skrócić drogę hamowania samochodu do całkowitego zatrzymania o 3 metry3, co zostało wykazane w testach przeprowadzonych przez niemiecką organizację badawczą TÜV SÜD Automotive.
Zgodnie z danymi instytutu TÜV SÜD Automotive, różnica w długości drogi hamowania pomiędzy oponami wysokiej jakości a tymi niskiej jakości, tanimi z Azji, jest znacząca. Badania TÜV SÜD Automotive pokazały, że droga hamowania auta do pełnego zatrzymania na mokrej nawierzchni wzrasta o 21,7 m, jeśli samochód ma założone opony niskiej jakości. Gdy samochód wyposażony w opony wysokiej jakości już dawno się zatrzymał, auto z oponami o niskiej jakości nadal się porusza z prędkością 47,4 km/h4.
- Nasze badania wykazały, że podczas gdy 82% kierowców twierdzi, iż właściwie eksploatowane opony mają znaczenie dla bezpieczeństwa na drogach, to 44% nie wie kiedy należy sprawdzić ciśnienie powietrza w oponach, a 37% nawet przyznało, iż prowadziliby samochód tak jak zawsze na zużytych oponach. – stwierdziła M. Konopacka. - Ta drobna różnica pomiędzy posiadaniem wiedzy a podejmowaniem właściwych działań budzi niepokój.
- Źródło: baza danych: ec.europa.euCARE.
- Badanie przeprowadzone przez APCO Insight w imieniu firmy Goodyear Dunlop Europe, aby lepiej zrozumieć poziom świadomości w zakresie bezpieczeństwa na drogach koncesjonowanych kierowców, ich przekonania i praktyki. Badanie przeprowadzono na próbie 3500 kierowców europejskich, po 500 kierowców z Belgii, Francji, Niemiec, Włoch, Polski, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Badania w terenie przeprowadzono w okresie od 31 sierpnia do 9 września 2010 r.
- W porównaniu ze średnimi osiągami 3 czołowych konkurentów. Droga hamowania na mokrej nawierzchni od 80 km/h do 20 km/h, droga hamowania na suchej nawierzchni od 100 km/h do 0 km/h, zmierzona przez TÜV SÜD Automotive w grudniu 2010 r.; Rozmiar opon: 255/40R19; Samochód testowy: Audi A7; Miejsce: Mireval (Francja) & Garching (Niemcy); Raport Nr: 76244706-1.
- Hamowanie na mokrej nawierzchni z prędkości od 100 do 0 km/h, porównanie opon niskiej i wysokiej jakości w prezentacji pt. “Opony są ważne – znaczenie opon dla bezpieczeństwa podróży”, wygłoszonej przez dyplomowanego inżyniera Michaela Staude, menedżera ds. Opon i Kół, TÜV SÜD Automotive, w czasie Dni Bezpieczeństwa na Drogach, zorganizowanych przez firmę Goodyear Dunlop, w październiku 2010 r., Luksemburg.
Komentarze (0)