Okulary, które wykryją gdy jesteś senny i słuchawki mające za zadanie wykrycie przechylenia głowy. Osiągnięcia w dziedzinie biometrii będą miały bezpośredni wpływ na to, jak będzie wyglądał nie tylko samochód przyszłości, ale i jego kierowca. Czy te wszystkie działania przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa? O tym przekonamy się za niespełna kilka lat, w 2025 roku.
Osiągnięcia w dziedzinie biometrii radykalnie odmienią sposób, w jaki kontrolowany jest stan zdrowia i samopoczucia kierowców, oraz poprawią bezpieczeństwo użytkowników dróg. Choć jest to prognoza na rok 2025, to już dzisiaj co trzeci nowy samochód wyposażony jest w takie rozwiązania technologiczne jak czytniki linii papilarnych, urządzenia do rozpoznawania tęczówki, głosu i gestów, układy monitorujące puls, fale mózgowe, ruchy powiek i twarzy oraz wykrywające nadmierny poziom stresu i zmęczenia. Działają one zarówno w oparciu o urządzenia pokładowe, jak i o chmury danych. Prognozy przewidują, że stosowane w przemyśle motoryzacyjnym systemy biometryczne czeka ogromny skok technologiczny. Najwięksi producenci samochodowi oraz dostawcy OEM nie mogą pozostać w tyle za pojawiającymi się wciąż nowymi technologiami, modelami biznesowymi oraz regulacjami prawnymi, które kształtują ich niezwykle dynamicznie zmieniającą się branżę.
„Współpraca pomiędzy producentami motoryzacyjnymi a firmami oferującymi urządzeniaelektroniczne spowoduje przyspieszenie procesu integracji rozwiązań biometrycznych z samochodowymi urządzeniami pokładowymi, dzięki czemu producenci zaoszczędzą na wydatkach ponoszonych na rozwój układów biometrycznych, oferując jednocześnie ich wytwórcom szansę szybkiego rozwoju” - twierdzi Joe Praveen Vijayakumar, Analityk Frost & Sullivan specjalizujący się w inteligentnych rozwiązaniach mobilnych. „Na rynku pojawią się także nowe modele biznesowe, w których zarówno urządzenia, jak i ludzkie zdrowie będą traktowane jako usługi.”
Z analizy pt. Rozwiązania biometryczne w globalnym przemyśle motoryzacyjnym w latach 2016–2025, stanowiącej część realizowanego przez firmę Frost & Sullivan Programu Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorstw, znanego pod nazwą Automotive & Transportation wynika, że producenci samochodowi oraz ich dostawcy inwestują w zaawansowane systemy biometryczne oparte na koncepcji interakcji pomiędzy człowiekiem i maszyną, a także systemy wykorzystujące układy rozpoznawania głosu oraz gestów. Dążąc do poszerzenia swojej oferty produktowej nawiązują oni również współpracę z zajmującymi się tą problematyką start-up’ami oraz finansują ich działalność.
„Postępująca urbanizacja spowoduje, że rola wykorzystujących dane biometryczne, zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, które ułatwią bezpieczne i komfortowe poruszanie się w gęstym ruchu ulicznym, będzie nieustannie rosła” - zauważa Praveen. „Jednak obawy konsumentów dotyczące bezpieczeństwa wrażliwych danych gromadzonych za pomocą urządzeń biometrycznych zmuszą także dbających o swoją wiarygodność i koncentrujących się na długofalowym wzroście dostawców do inwestowania w rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa.”
Do najbardziej innowacyjnych firm działających w branży systemów biometrycznych stosowanych w sektorze motoryzacyjnym należą:
- Empatica – zegarek, który monitoruje parametry życiowe kierowców cierpiących na epilepsję i pomaga przewidzieć zbliżający się atak;
- Gestigon – oprogramowanie interpretujące szeroki zakres ruchów wykonywanych przez kierowcę i potrafiące wyciągnąć stosowne wnioski dotyczące jego samopoczucia;
- Optalert – okulary wykorzystujące promieniowanie podczerwone do monitorowania ruchu gałek ocznych kierowcy w celu wykrycia senności;
- Sober Steering – wbudowane w kierownicę czujniki, które potrafią skontrolować poziom trzeźwości kierowcy oraz określić czy stężenie alkoholu mieści się w dopuszczalnych granicach;.
- Vigo – inteligentne słuchawki, które monitorują ruchy głowy oceniając poziom koncentracji kierowcy i wykrywając nadmierne pochylanie się będące oznaką senności.
Komentarze (0)