Nowości produktowe

Nowości produktowe

ponad rok temu  15.11.2016, ~ Bartłomiej Ryś - ,   Czas czytania 8 minut

Ford pod prąd na autostradzie nie pojedzie
Strona 2 z 2

Szerokokątny obraz z kamery cofania, wyświetlany na głównym ekranie w kabinie pojazdu, zapewnia dobry przegląd obszaru za samochodem, oferując taką samą funkcjonalność jak przednia kamera szerokokątna montowana w Fordach Edge, Galaxy czy S-MAX. Podczas cofania, kamera ułatwia dostrzeżenie obiektów i pojazdów poruszających się prostopadle do toru jazdy samochodu.

Bezpieczne omijanie przeszkód na drodze

Ford pracuje również nad systemem, który pomagać będzie kierowcy w bezpieczny i kontrolowany sposób omijać pojazdy, które blokują wybrany pas ruchu. W sytuacjach awaryjnych system potrafił będzie omijać inne samochody, zaparkowane lub poruszające się wolniej od Forda, i tym samym zapobiegać będzie kolizjom.

System ma działać zarówno w gęstym ulicznym ruchu jak i przy szybkiej jeździe po autostradzie. Wykorzystując radar i przednią kamerę, system będzie wykrywał wolniejsze lub stojące pojazdy i wspomagał kierowcę w ich awaryjnym omijaniu, jeśli wykryte zostanie znaczące ryzyko najechania.

System będzie się aktywował w sytuacjach, gdy odległość od przeszkody będzie zbyt mała, aby możliwe było bezpieczne wyhamowanie przed nią, a jedyną możliwością uniknięcia kolizji będzie wykonanie awaryjnego manewru ominięcia takiej przeszkody. Technologię systemu wspomagania omijania oparto na już istniejących rozwiązaniach, tzn. na systemach 

Forward Collision Warning oraz Pre-Collision Assist, które potrafią łagodzić skutki niektórych zderzeń z innymi pojazdami oraz pieszymi, a nawet całkowicie im zapobiegać.

W sytuacji awaryjnej, gdy kierowca podejmie próbę ominięcia pojazdu poruszającego się z mniejszą prędkością, system aktywuje się wspomagając manewr omijania i zapewniając większą reaktywność układu kierowniczego - wyjaśnia Peter Zegelaar, ekspert ds. kontroli hamowania, Ford of Europe.

Ostrzeżenie o jeździe „pod prąd”

Pomyłka polegająca na wjechaniu na drogę szybkiego ruchu „pod prąd” jest jednym z najgorszych koszmarów, jakie mogą przytrafić się każdemu kierowcy. Dlatego Ford podjął prace nad stworzeniem technologii, która mogłaby zapobiegać tego typu wydarzeniom.

W porównaniu z innymi zdarzeniami drogowymi, wypadki wynikające z jazdy „pod prąd” na autostradzie najczęściej mają tragiczne konsekwencje, skutkujące poważnymi obrażeniami lub śmiercią uczestników. Tylko w Niemczech tego typu kolizje stanowią 3% wszystkich wypadków drogowych i rocznie doprowadzają do śmierci około 20 osób.

System Wrong Way Alert wykorzystuje kamerę umieszczoną na szybie czołowej oraz dane z systemu nawigacji. Jeśli kierowca minie dwa znaki zakazu wjazdu ustawione przy dojeździe do autostrady, system wyśle mu dźwiękowe i wizualne sygnały ostrzegawcze. Działanie systemu, który zadebiutuje w Niemczech, Austrii i Szwajcarii, opiera się na technologii rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition), która przy pomocy przedniej kamery na szybie czołowej skanuje obszar przed samochodem i informuje kierowcę o wykrytych znakach drogowych. System Wrong Way Alert korzysta z tej samej kamery i z danych systemu nawigacji, informując kierowcę, że powinien niezwłocznie się zatrzymać i zawrócić.

Kolejną zapowiedzianą innowacją jest system Traffic Jam Assist, który ma zadebiutować w modelach Forda w ciągu najbliższych dwóch lat. Zadaniem systemu jest utrzymanie samochodu pośrodku wybranego pasa ruchu oraz odpowiednie wyhamowywanie lub przyśpieszanie, zależnie od prędkości, z jaką porusza się pojazd poprzedzający.

W dalszej perspektywie, Ford planuje również wprowadzić system inteligentnych reflektorów (Camera-Based Advanced Front Lighting System), który korzystać będzie z danych z przedniej kamery. System rozpoznawał będzie znaki drogowe informujące o dojeździe do skrzyżowania lub ronda i odpowiednio dostosowywał szerokość snopu światła przednich reflektorów.

Lider technologii wspomagających kierowcę

Ford pozostaje liderem pod względem ilości i dostępności technologii wspomagania kierowcy. W Europie firma od lat oferuje szeroką gamę rozwiązań dostępnych dla wszystkich klientów, w tym m.in.:

  • system Pre-Collision Assist z funkcją wykrywania pieszych,
  • inteligentny ogranicznik prędkości, który po uruchomieniu skanuje mijane znaki drogowe i sterując przepustnicą odpowiednio dobiera prędkość jazdy do obowiązującego na danym obszarze ograniczenia, tym samym pomagając kierowcy uniknąć płacenia mandatów,
  • system świateł drogowych z funkcją zapobiegania oślepianiu, który po zmroku wykorzystuje przednią kamerę do wykrywania przednich lub tylnych świateł innych pojazdów, tzn. rowerów (do 100 metrów przed samochodem), motocykli (do 400 metrów) oraz samochodów (do 800 metrów) i blokuje część strumienia światła reflektorów, zapobiegając oślepianiu innych użytkowników drogi,
  • system adaptacyjnych przednich reflektorów, który dostosowuje kąt i natężenie snopu światła do aktualnych warunków na drodze, wraz z trybem Weather-Dependent Lighting, w którym strumień światła reflektorów jest automatycznie modyfikowany podczas ulewnego deszczu, tak aby lepiej doświetlić pobocze drogi.

Ponadto użytkownicy pojazdów marki Ford mogą od pewnego czasu korzystać również z dobrodziejstw technologii ułatwiających i wspomagających parkowanie, w tym m.in. z:

  • układu Perpendicular Parking, który potrafi wykryć odpowiednie miejsce parkingowe i wjechać na nie, parkując obok innych samochodów w taki sam automatyczny sposób, w jaki system Active Park Assist parkuje równolegle,
  • układu Park-Out Assist, który wspomaga kierowcę podczas wyjazdu z równoległego miejsca parkingowego – system steruje pracą układu kierowniczego, a kierowca obsługuje pedał przyśpieszenia i hamulca,
  • układu Side Parking Aid, który – przy pomocy sygnałów dźwiękowych oraz wskaźników graficznych na ekranie pokładowym – ostrzega kierowcę o przeszkodach znajdujących się wokół samochodu,
  • systemu Cross Traffic Alert, który podczas cofania z miejsca parkingowego ostrzega kierowcę o pojazdach poruszających się za pojazdem, w poprzek jego toru ruchu.

Kolejne technologie wspomagania kierowcy to m.in. adaptacyjny tempomat Adaptive Cruise Control, system monitorowania martwego pola w lusterkach Blind Spot Information System, system rozpoznawania znaków drogowych Traffic Sign Recognition, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu Lane Keeping Alert, system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu Lane Keeping Aid oraz funkcja monitorowania koncentracji kierowcy Driver Alert.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ unknown 1 ponad rok temu Stach pomyśleć że tacy ludzie jeżdżą po drogach i jaki cudem mają prawo jazdy. Za 10 lat dla wielu osób jazda samochodem bez elektronicznych wspomagaczy będzie niemożliwa. Już jest problem jak stary samochód nie ma wspomagania, niektórzy maja problemy z manualną skrzynią biegów lub nie wiedzą w którą stronę skręcić przy cofaniu. Połowa ludzi jak po przekręceniu kluczyka auto nie odpali od razu za telefon i dzwonią do męża szwagra lub kogoś kto się zna.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony