- Wzrost obrotów do 73,1 mld EUR, EBIT na poziomie 4,3 mld EUR
- Sektor Mobility Solutions odnotowuje szybszy wzrost niż światowa produkcja samochodów
- Nakłady na działalność badawczo-rozwojową wzrastają do 6,6 mld EUR
- 300 mln EUR inwestycji w Ośrodek badań nad sztuczną inteligencją
- Inteligentne produkty w roli asystenta oraz spersonalizowane usługi rynkiem o wielomiliardowym potencjale
- Prezes Grupy Bosch Volkmar Denner: – Bosch znajduje się w trakcie największego w swojej historii procesu transformacji
W roku 2016 Grupa Bosch ponownie odnotowała wzrost obrotów. Według wstępnych danych obroty w minionym roku wzrosły nominalnie o ok. 3,5%, do 73,1 mld EUR. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut wzrost obrotów wyniósł ok. 5,4%. – Pomimo niekorzystnych warunków rynkowych w 2016 roku osiągnęliśmy planowany wzrost – poinformował prezes zarządu spółki Robert Bosch GmbH dr Volkmar Denner. – Bosch znajduje się w trakcie największego w swojej historii procesu transformacji. Branże, rynki, technologie – we wszystkich tych obszarach Bosch aktywnie kształtuje zmiany. – Miliardowe inwestycje stały się udziałem Grupy Bosch w obszarach Internetu rzeczy (IoT) oraz przemian na rynku motoryzacyjnym i upowszechnienia elektromobilności. W 2016 roku koncern zwiększył inwestycje na działalność badawczo-rozwojową do ok. 6,6 mld EUR.
– Nasze dzisiejsze osiągnięcia będą finansować nasze sukcesy w przyszłości – powiedział dr Stefan Asenkerschbaumer, dyrektor ds. finansowych i zastępca prezesa zarządu Bosch.
Koncern technologiczno-usługowy osiągnął w 2016 roku dochód przed odliczeniem podatków i odsetek (EBIT) w wysokości ok. 4,3 mld EUR. Bosch chce odgrywać wiodącą rolę w obszarze Internetu rzeczy. Według spółki ogromny potencjał wzrostu wykazuje działalność związana z inteligentnymi cyfrowymi asystentami. – Internet rzeczy jest coraz częściej wykorzystywany prywatnie. Z pomocą sztucznej inteligencji możemy personalizować integrację – wyjaśnił prezes spółki Bosch. Dlatego Bosch zainwestował ok. 300 mln EUR w nowy Ośrodek sztucznej inteligencji, która stanowi uzupełnienie kompetencji spółki w obszarze IoT.
Sztuczna inteligencja: 300 mln EUR na nowy ośrodek badawczy
Na początku roku rozpoczął działalność Bosch Center for Artificial Intelligence (BCAI). Celem ośrodka jest rozszerzanie kompetencji w obszarze sztucznej inteligencji.
– Dzięki swoim czujnikom Bosch wyposażył produkty w umiejętność odczuwania. Teraz firma planuje sprawić, by produkty mogły się uczyć oraz działać w inteligentny sposób – wyjaśnił Denner, który w zarządzie spółki Bosch odpowiada także za badania i rozwój.
– Za dziesięć lat trudno będzie wyobrazić sobie produkt Bosch bez sztucznej inteligencji. Albo sam produkt będzie wyposażony w sztuczną inteligencję, albo w jego stworzeniu i produkcji sztuczna inteligencja będzie odgrywać istotną rolę – powiedział Denner.
Już za pięć lat produkty ze sztuczną inteligencją powinny osiągnąć dziesięcioprocentowy udział w obrotach Bosch. BCAI zatrudnia obecnie ok. 100 ekspertów w lokalizacjach Bengaluru (Indie), Palo Alto (USA) oraz Renningen (Niemcy). Do roku 2021 Bosch zainwestuje 300 mln EUR w rozbudowę ośrodka. Liczba pracowników ulegnie w tym okresie zwielokrotnieniu.
Inteligentne produkty w roli asystenta: rynek o wielomiliardowym potencjale
Według firmy Bosch personalizacja Internetu rzeczy jest kolejną fazą rozwoju integracji w sieci.
– Z pomocą sztucznej inteligencji Bosch zmieni produkty w inteligentnych asystentów. Produkty staną się partnerami, towarzyszami i osobistymi asystentami – powiedział prezes spółki Bosch.
Według prognoz ekspertów rynkowych z firmy Tractica do 2021 roku liczba użytkowników cyfrowych asystentów wzrośnie o ponad 350%.
– Cyfrowy asystent to ważny element łączący nas z klientem. Dzięki produktom zintegrowanym Bosch może pozostać w bezpośrednim kontakcie z klientem. Im lepiej znamy naszych użytkowników, tym lepiej możemy spersonalizować naszą ofertę usług – powiedział Denner.
Na targach elektroniki użytkowej CES (Consumer Electronics Show) w Las Vegas Bosch zaprezentował m.in. robota komercyjnego Kuri. Głównym aspektem prac rozwojowych przy projekcie Kuri była personalizacja, czyli umiejętność wchodzenia w interakcję z człowiekiem. Spółka zaprezentowała także asystenta Mykie, zaprojektowanego pod kątem wymagań koncepcji Smart Kitchen. Mykie zna na przykład zawartość lodówki, potrafi sporządzić listę zakupów i pomaga w gotowaniu. Concept Car przedstawiony na targach pozwolił z kolei zaprezentować samochód w roli osobistego asystenta. Według nowego badania firm Bosch i Prognos, samochody zintegrowane za pośrednictwem Internetu pomogą kierowcom w sposób efektywny i relaksujący wykorzystać aż 100 godzin rocznie.
Przyszłość mobilności: „Wizja zero“
Bez stresu, bez wypadków i bez emisji – taką wizję przyszłego ruchu drogowego przedstawiła spółka Bosch.
– Zero wypadków, zero emisji i zero stresu – to nasze cele dla przyszłej mobilności – powiedział prezes zarządu Bosch.
Etapami technologicznymi, które pozwolą osiągnąć te cele są: automatyzacja, elektryfikacja oraz integracja za pośrednictwem internetu. Denner dodał także: – Będziemy aktywnie kształtować przemiany w motoryzacji. Bosch będzie wiodącym dostawcą rozwiązań w zakresie mobilności, także w obszarze elektromobilności. Przedsiębiorstwo prowadzi intensywne badania, które mają przynieść przełom w technologii akumulatorowej, co pozwoli obniżyć koszt produkcji akumulatorów i stosować je masowo w pojazdach elektrycznych. W Stuttgart-Feuerbach utworzono kampus zajmujący się badaniami nad ogniwami akumulatorowymi i akumulatorami. 300 pracowników Bosch pracuje tam nad możliwościami produkcji przemysłowej przyszłych technologii ogniw. Rocznie Bosch inwestuje w elektromobilność ok. 400 mln EUR. Dzięki szerokiemu portfolio komponentów produkowanych seryjnie, takich jak silnik elektryczny, elektroenergetyka i akumulatory Bosch zrealizował już 30 projektów dla potrzeb produkcji seryjnej.
– Bosch dysponuje wszystkimi kluczowymi komponentami potrzebnymi do produkcji samochodów elektrycznych. Aktywnie działamy na wszystkich rynkach. Wśród naszych klientów znajdują się zarówno koncerny motoryzacyjne z tradycjami, jak i nowi gracze na rynku.
Komentarze (0)