Nowości produktowe

Nowości produktowe

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Kontrola tarczy sprzęgła przed montażem – porady techniczne ZF Services
Ze względu na ryzyko powstania uszkodzeń podczas transpor- tu z fabryki do warsztatu, każdą tarczę sprzęgła należy przed mon- tażem przebadać pod kątem bicia. Wszelkie zniekształcenia tarczy mogą być przyczyną problemów przy zwalnianiu sprzęgła.

Tarcza jest elementem odpowiedzialnym za połączenie w środkowej części sprzęgła. Jest to element niewielkich rozmiarów, narażony na znaczne obciążenia. Tarcza wraz z dociskiem odpowiedzialna jest za przeniesienie momentu obrotowego z silnika na wałek napędowy. Eliminuje również wszelkie skoki prędkości obrotowej silnika w skrzyni biegów. Współczynnik bicia nowej tarczy sprzęgła nie powinien przekraczać 0,5 mm. Zdarza się jednak, że nawet w fabrycznie nowych tarczach współczynnik ten znacznie przewyższa dopuszczalne wartości. Taka sytuacja wymaga korekty przy pomocy maszyny prostującej.13636 leftSpecyfika tego badania często nie jest w pełni rozumiana przez mechaników. Serwisanci oczekują od producenta części dostarczenia produktu w nienagannym stanie, co jest oczywiście w pełni uzasadnione. Po opuszczeniu linii produkcyjnej, każda tarcza przechodzi kontrole pod kątem obecności luzów. Podczas badania tarczę umieszcza się pomiędzy dwiema płytami, które ściskają ją z określoną siłą. Następnie płyty odsuwają się od tarczy na pewną odległość, a tarcza musi swobodnie obracać się pomiędzy nimi. Jedynie tarcze, które pomyślnie przejdą opisane badanie trafiają do sprzedaży. Istnieje jednak prawdopodobieństwo, że tarcza ulegnie uszkodzeniu podczas transportu od zakładu produkcyjnego, przez magazyn dystrybutora, aż do warsztatu i klienta końcowego. Z tej przyczyny każdą tarczę trzeba przed montażem przebadać pod kątem bicia.

Za pomocą specjalnego przyrządu sprawdzane jest bicie w obrębie trzeciej, zewnętrznej części okładziny. Jeżeli odchylenie przekracza 0,5 mm, tarcza musi zostać skorygowana za pomocą specjalnej maszyny prostującej. W przeciwnym razie mogą wystąpić problemy przy zwalnianiu sprzęgła. Innymi słowy, mikroskopijna szczelina pomiędzy tarczą sprzęgła a kołem zamachowym/dociskiem musi być usunięta, aby możliwe było prawidłowe wysprzęglanie pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Niestety, właściwości fizyczne ograniczają możliwość produkcji sprzęgieł o bardzo niewielkich rozmiarach.

Inercja sprzęgła powinna być tak niewielka, jak tylko jest to możliwe, aby tarcza mogła się możliwie szybko zatrzymać lub dopasować do prędkości wybieranych przełożeń. Tak zwana technologia powershift wymaga zastosowania jeszcze lżejszych sprzęgieł. Z tej przyczyny dopuszczalna grubość tarczy jest znacznie ograniczona.

Warto również pamiętać o tym, że przeprowadzenie takiego testu zajmie pracownikowi warsztatu nie więcej niż 3 minuty.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony