
Produkcja nowej Toyoty GR Yaris Aero Performance ruszy w przyszłym roku. Udoskonalony model będzie oferowany wyłącznie ze skrzynią manualną. Zmiany są zainspirowane dzięki bezpośredniemu doświadczeniu firmy w sportach motorowych oraz opiniom zawodowych kierowców.
Toyota GR Yaris, czyli prawdziwy fenomen wśród samochodów sportowych, doczekał się kolejnych modyfikacji. W nowej wersji Aero Performance hot-hatch zrodzony z motorsportu zyskał długą listę modyfikacji bezpośrednio poprawiających jego właściwości jezdne i aerodynamiczne. Wszystkie ulepszenia są efektem doświadczenia zebranego przez inżynierów TOYOTA GAZOO Racing podczas udziału w rajdach.
Lepsze właściwości jezdne
Nowy wariant GR Yarisa został zainspirowany kombinacją mocy, zwinności i precyzyjnego prowadzenia samochodu rajdowego GR YARIS Rally1, startującego w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). Nowa wersja GR Yaris Aero Performance debiutuje w Europie w trakcie Rajdu Akropolu w Grecji, czyli siódmej rundy sezonu WRC 2025, odbywającej się w dniach 26 - 29 czerwca. Samochód zostanie także pokazany na Goodwood Festival of Speed (10-13 lipca), gdzie zaprezentuje się na trasie wyścigu górskiego.
Z miłości do osiągów
Zaangażowanie zespołu TOYOTA GAZOO Racing w tworzenie coraz lepszych samochodów poprzez motorsport, analizę danych z jazdy, opinie kierowców i szczegółowe badanie uszkodzonych części, przyczynia się do ciągłego udoskonalania GR Yarisa od momentu jego debiutu w 2020 roku. Nowa wersja Aero Performance jest efektem tej filozofii i kolejnym tego przykładem.
Nowością jest także większy kanał chłodzący i przeprojektowana osłona chłodnicy - teraz mają taki sam profil jak maska wykonana z włókna węglowego w modelu GRMN Yaris. Podczas jazdy z dużą prędkością na nowo zaprojektowane elementy poprawiają chłodzenie, odprowadzając ciepło z komory silnika. Skuteczność tej modyfikacji została przetestowana już w Japonii w ramach Rajdowych Mistrzostw Japonii.
Dzięki startom w wyścigach serii Super Taikyu udało się uzyskać lepsze właściwości jezdne przy zastosowaniu nowego przedniego spojlera, który redukuje unoszenie przodu samochodu, poprawiając tym samym ogólną równowagę aerodynamiczną i przyczepność. Spojler został opracowany z udziałem profesjonalnego kierowcy Kazuya Oshima — zwycięzcy wyścigów w seriach Super Formula, Super GT i Super Taikyu w Japonii, jeżdżącego dla zespołu Rookie Racing. Z kolei duży, regulowany tylny spojler wspiera prowadzenie przy wysokich prędkościach oraz zapewnia większą stabilność podczas hamowania. Jego kąt nachylenia można ręcznie dostosować do różnych warunków - np. przed wjechaniem na nitkę toru wyścigowego.
Nowa dolna osłona podwozia inspirowana jest płaskim dnem zbiornika paliwa z serii Super Taikyu. Optymalizuje ona przepływ powietrza pod pojazdem i jeszcze bardziej poprawia właściwości aerodynamiczne. Dodatkowo nowe kanały wentylacyjne w błotnikach, umieszczone między przednimi kołami a drzwiami, odprowadzają powietrze gromadzące się w nadkolu, co poprawia czucie kierownicy przy intensywnym hamowaniu i zwiększa stabilność podczas wchodzenia w zakręty. Kanały w tylnej części zderzaka zmniejszają współczynnik oporu powietrza, umożliwiając bardziej płynny przepływ powietrza pod samochodem. Te zostały opracowane w ekstremalnych warunkach motorsportu, w odpowiedzi na sytuację, w której zderzak GR Yarisa odpadł podczas wyścigu Super Taikyu z powodu zbyt dużych obciążeń aerodynamicznych.
Fot. Toyota
Komentarze (0)