Nowości produktowe

Nowości produktowe

ponad rok temu  08.12.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Panewki łożysk ślizgowych
Strona 2 z 2

Brązy ołowiowe stosowane są przy znacznie większych naciskach jednostkowych i większych szybkościach obwodowych czopów (prędkościach obrotowych silnika), zwłaszcza w silnikach z zapłonem samoczynnym oraz bardzo obciążonych silnikach z zapłonem iskrowym. Są one odporne na znacznie wyższe naciski jednostkowe. Posiadają stosunkowo niski współczynnik tarcia i znaczną wytrzymałość zmęczeniową. Zdecydowanie gorzej pochłaniają zanieczyszczenia i produkty wycierania się czopu oraz łożyska. Brązy ołowiowe są najmniej odporne na korozję. Mała zdolność docierania się i duża twardość prowadzi do dość szybkiego zużywania się czopów. W związku z tym czopy współpracujące z brązami ołowiowymi muszą być dodatkowo utwardzane. W brązach ołowiowych stosowane są domieszki zmniejszające segregację ołowiu, zwiększające własności mechaniczne i ślizgowe oraz odtlenienie stopu. Są nimi: cyna, nikiel, srebro, mangan, fosfor, lit, siarka, kobalt, żelazo i wapń. Brązy cynowe mają zwiększoną wytrzymałość i twardość stopu, lecz zmniejszają jego plastyczność.

mgr Andrzej Kowalewski

 

 

do góry strony