Podczas ZF Next Generation Mobility Day w Szanghaju firma ZF po raz pierwszy zaprezentowała nowy, całkowicie elektromechaniczny układ hamulcowy. Siła hamowania jest generowana na każdym kole przez silnik elektryczny, tj. bez układu hydraulicznego i płynu hamulcowego. Układ hamulcowy został opracowany w centrach badawczo-rozwojowych ZF w Chinach, USA i Niemczech z przeznaczeniem na rynek globalny.
Całkowicie elektryczny układ hamulcowy opracowany przez ZF dla pojazdów definiowanych programowo.
- Nasz w pełni elektrycznie sterowany układ hamulcowy jest istotnym rozszerzeniem naszego portfolio sieciowych systemów podwozia - powiedział dr Holger Klein, dyrektor generalny ZF Group.
- Dzięki tego typu systemom "by-wire" otwieramy drzwi do nowej ery sterowania pojazdami.
I dodał, że jest to szczególnie widoczne w pojazdach definiowanych programowo i napędzanych elektrycznie, gdzie ten typ układu hamulcowego ma jeszcze więcej zalet i oferuje nową przestrzeń w projektowaniu i rozwoju.
W tak zwanym "suchym" układzie hamulcowym płyn hamulcowy nie jest już potrzebny. Oznacza to, że siła hamowania nie jest już generowana przez ciśnienie płynów w układzie hydraulicznym, ale przez silniki elektryczne. Sygnały hamowania z pedału hamulca do silnika elektrycznego są również przesyłane wyłącznie elektrycznie, dlatego używa się terminu „suchy hamulec" („dry brake-by-wire”).
Bezpieczny, niezawodny i zrównoważony
W porównaniu z konwencjonalnymi układami hamulcowymi, nowy system brake-by-wire, taki jak Integrated Brake Control (IBC), umożliwia skrócenie drogi hamowania, lepsze odzyskiwanie energii hamowania i niższe koszty konserwacji.
W szczególności w przypadku suchych systemów brake-by-wire, szczątkowe momenty oporu, które występują w konwencjonalnych układach hamulcowych z powodu minimalnego kontaktu między klockami hamulcowymi a tarczami hamulcowymi, można zredukować prawie do zera. Skutkuje to jeszcze mniejszą emisją cząstek stałych spowodowaną ścieraniem hamulców. Niższy opór podczas jazdy pozwala również zaoszczędzić energię i zwiększyć zasięg pojazdu elektrycznego.
Rezygnacja z układu hydraulicznego oznacza znacznie niższe koszty montażu i logistyki nawet podczas produkcji pojazdu, ponieważ system składa się z mniejszej liczby części. Użytkownik zyskuje także w okresie eksploatacji pojazdu, ponieważ nie ma już potrzeby wymiany płynu hamulcowego, co zmniejsza ilość czynności serwisowych wymaganych w warsztacie.
Mimo że nie ma już mechanicznego połączenia między pedałem hamulca a siłownikami hamulca, odczucie hamowania jest takie samo jak w przypadku hamulca hydraulicznego. Bezpieczeństwo transmisji i przetwarzania danych, a także zasilania silników elektrycznych jest zapewnione dzięki zdublowaniu wszystkich połączeń i systemów, co jest również powszechne w systemach typu by-wire w lotnictwie.
Fot. ZF
Komentarze (0)