Poza pompą i chłodnicą termostat to jeden z najważniejszych elementów układu chłodzenia. Jest odpowiedzialny za regulację przepływu i temperatury płynu chłodzącego, tzn. pod wpływem temperatury otwiera się bądź zamyka, wymuszając obieg cieczy w małym lub dużym układzie chłodzenia.
W dużym uproszczeniu – termostat to metalowy mieszek, który wypełniony jest cieczami o niskiej temperaturze wrzenia oraz substancjami zmieniającymi objętość pod wpływem temperatury. Kiedy temperatura cieczy chłodzącej jest poniżej 80°C, mieszek, kurcząc się, zamyka zawór, kierując ciecz do chłodnicy. Płyn chłodniczy przepływa wtedy przez otwarty zawór do pompy, tworząc tzw. mały obieg. W momencie, gdy temperatura cieczy wzrasta powyżej 95°C, mieszek rozszerza się i analogicznie zawór kierujący ciecz do pompy zostaje zamknięty, natomiast do chłodnicy otwarty, tworząc tzw. duży obieg.
Termostat to proste i w większości przypadków tanie urządzenie, ale jego usterka może przysporzyć właścicielowi auta sporo kłopotów.
Wyróżniamy dwa typy awarii termostatów:
- uszkodzenie w pozycji zamkniętej – jest to awaria rzadsza, ale dużo bardziej niebezpieczna, ponieważ może doprowadzić do przegrzania silnika;
- uszkodzenie w pozycji otwartej – awaria dużo popularniejsza i jej następstwa nie są aż tak kosztowne; powoduje niedogrzanie silnika i zwiększenie zużycia paliwa.
Ten drugi rodzaj awarii bardzo często nie jest nawet zauważalny przez użytkowników w okresie letnim, dlatego 80% wymian uszkodzonych termostatów następuje w okresie zimowym, kiedy niskie temperatury wdzierają się do kabin samochodów.
Termostaty takich producentów, jak Vernet, BorgWarner/Wahler czy Mahle dostępne są w ofercie Inter Cars. W IC Katalogu Online znajdujemy je po wytypowaniu odpowiedniego auta w zakładce „Układ chłodzenia”. Następnie znajdujemy kolejną zakładkę „Termostat”, klikamy w nią i gotowe.