Nowości produktowe

Nowości produktowe

ponad rok temu  08.12.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Typowe błędy popełniane podczas bieżącego serwisu motocykla

Używana uszczelka korka spustowego oleju. Widoczne wyraźne sprasowanie, rant i uszkodzenia powierzchni.

Bieżący serwis polega na wymianie oleju i filtrów, wymianie lub kontroli świec zapłonowych, płynów i na ogólnej kontroli stanu podstawowych zespołów motocykla. Teoretycznie to nic trudnego, a jednak okazuje się, że przy rutynowych czynnościach też nietrudno o błędy.

Podstawowym błędem popełnianym podczas bieżącego serwisu motocykla jest pozostawienie starej podkładki uszczelniającej na korku spustowym oleju. Korek ten w motocyklach najczęściej jest wykonany w formie śruby z łbem kołnierzowym, wkręcanej w miskę olejową lub dolną część bloku. Niezależnie od tego, czy wymieniamy olej w silniku, skrzynce przekładniowej lub obudowie przekładni końcowej, ze śruby zamykającej otwór spustowy oleju należy zdjąć starą podkładkę uszczelniającą i założyć nową. Podkładka uszczelniająca najczęściej wykonana jest z miękkiej miedzi lub aluminium. Ma ona za zadanie dopasować się podczas dokręcania i uszczelnić połączenie między powierzchnią kołnierza łba śruby a powierzchnią miski olejowej lub bloku. Materiał podkładki uszczelniającej ulega sprasowaniu podczas dokręcania, a powierzchnia podkładki przestaje być gładka, gdyż dopasowuje się do nierówności obu uszczelnianych powierzchni. Ponowne użycie starej podkładki nie zapewni właściwego uszczelnienia przy standardowej sile dokręcenia korka spustowego, a mocniejsze dokręcenie spowoduje uszkodzenie powierzchni uszczelnienia wykonanej w misce olejowej lub bloku. Takie uszkodzenie aluminiowego bloku wymaga niekiedy całkowitej rozbiórki silnika i wykonania ponownej obróbki mechanicznej powierzchni uszczelnienia korka spustowego, a niekiedy całkowicie dyskwalifikuje blok, gdyż podczas zbyt mocnego dokręcania korka uszkodzeniu ulega także gwint.
Kolejnym powszechnie popełnianym błędem podczas wymiany oleju jest ograniczenie się jedynie do wymiany oleju, filtra dokładnego oczyszczania i oczyszczenia magnesu zbierającego zanieczyszczenia magnetyczne, jeśli taki magnes został zainstalowany. Powszechnie zapomina się o konieczności okresowego oczyszczenia wnętrza miski olejowej z osadów, a także o wyczyszczeniu filtra wstępnego oczyszczania, chroniącego pompę oleju przed większymi zanieczyszczeniami pobieranymi wraz z zasysanym olejem. Zapomina się także o okresowym oczyszczaniu magistrali olejowej, które powinno być wykonywane raz na dwie lub trzy wymiany oleju w motocyklach, w których olej doprowadzany jest pod ciśnieniem do panewek wału korbowego za pośrednictwem kanału wykonanego w bloku silnika poniżej wału korbowego. Kanał ten zamknięty jest dwoma korkami wkręconymi w kanał z obu stron bloku, a odkręcenie tych korków pozwala na łatwe wypchnięcie osadów za pomocą wyciora zrobionego z małej szczotki do mycia próbówek laboratoryjnych lub kawałka prostego drutu i bawełnianej szmatki. Zaniechanie czyszczenia tego kanału spowoduje, że odkładające się w nim zanieczyszczenia zablokują dopływ oleju do panewki najbardziej oddalonej od pompy oleju.
Mniej groźnym w skutkach błędem jest zaniedbanie podczas wymiany wkładu filtra oleju montowanego w obudowie obcej. Obudowa ta jest najczęściej uszczelniana przy pomocy dwóch o-ringów. Zaniechanie wymiany tych o-ringów może spowodować wyciek oleju, który łatwo zlokalizować i usunąć, wymieniając owe o-ringi na nowe.
Błąd podczas wymiany filtra oleju w obudowie własnej, polegający na dokręceniu filtra kluczem, „aby pewnie się trzymał”, zawsze skutkuje poważnymi problemami z odkręceniem tegoż filtra. Dostęp do filtra dokładnego oczyszczania jest często ograniczony w motocyklu przez blisko przebiegające elementy ramy lub rury wylotowe i aby uzyskać dobry dostęp do opornego filtra, trzeba wiele części zdemontować.
Kolejnym często popełnianym błędem jest zaniechanie wymiany uszczelnień komór pływakowych gaźników. Podczas czyszczenia i regulacji gaźników odkręcamy komory pływakowe, które najczęściej uszczelniane są na dwa sposoby. Pomiędzy górną powierzchnią komory pływakowej a przylegającą do niej powierzchnią korpusu gaźnika znajduje się uszczelka papierowa lub uszczelka gumowa umieszczona w specjalnym rowku wykonanym w komorze pływakowej. Uszczelkę papierową zawsze wymieniamy na nową, a nie tylko wtedy, gdy jest przerwana. Właściwości uszczelniające uszczelki papierowej szybko pogarszają się i na styku pomiędzy komorą pływakową i korpusem gaźnika mogą wystąpić drobne wycieki paliwa. Uszczelkę gumową należy wymienić zawsze wtedy, gdy jest naderwana, pęknięta lub w inny sposób uszkodzona, a także wtedy, gdy nie wystaje wyraźnie ponad powierzchnię uszczelnienia komory pływakowej.
Oprócz wymienionych podczas bieżącego serwisu motocykli popełniany jest cały szereg błędów związanych z doborem i dokręcaniem świec zapłonowych, regulacją luzów zaworowych, serwisowaniem łożysk sterowych i łożysk wahacza, ale są to tematy, które postaram się omówić w kolejnych artykułach.

Rafał Dmowski

GALERIA ZDJĘĆ

Filtr oleju dokładnego oczyszczania w obudowie własnej. Widoczna uszczelka gumowa, którą przed ręcznym dokręceniem należy pokryć warstewką świeżego oleju.
Komora pływakowa z mocno zużytą uszczelką gumową.
Podstawa filtra oleju dokładnego oczyszczania w obudowie obcej. Widoczna gumowa uszczelka, którą należy wymienić przy każdej wymianie wkładu filtrującego.
Siatkowy wkład filtra oleju wstępnego oczyszczania. Filtr ten wyłapuje opiłki i większe zanieczyszczenia, chroniąc pompę oleju.
Siatka filtra oleju wstępnego oczyszczania z widocznymi zanieczyszczeniami, które osadziły się i nie przedostały się do pompy oleju.
do góry strony