Nowości produktowe

Nowości produktowe

ponad rok temu  08.12.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Wymiana paska w Fordzie Focusie C-Max 1.6 Ti

Dzięki funkcjonalnemu wnętrzu ten minivan ze znaczkiem Forda na masce spełnia wszelkie wymagania auta rodzinnego, ale również auta dla „małego biznesu”. Popularność swoją zdobył między innymi dzięki zastosowaniu nowoczesnych jednostek silnikowych.

Silniki benzynowe dostarczane do tych pojazdów charakteryzują się długą żywotnością, a dzięki ich popularności dostępność części na rynku jest nieograniczona. Napęd rozrządu w opisywanym silniku realizowany jest za pomocą paska rozrządu i podczas jego wymiany mogą powstać istotne błędy wynikające z nieprawidłowego montażu. Aby operacja ta przebiegła bezproblemowo, eksperci ContiTech Power Transmission Group przedstawiają szczegółową instrukcję, w której krok po kroku wyjaśniają procedurę prawidłowej wymiany paska.
Uwaga, producent zaleca sprawdzenie i – jeśli to konieczne – wymianę paska rozrządu co 160.000 km lub przed upływem 8 lat.

Czas wymiany to 2,9 godziny.
Wskazówka – jeśli pasek rozrządu jest wymieniany, napinacz, rolka prowadząca i pompa wody również powinny zostać wymienione. Mimo że pompa wody napędzana jest paskiem wielorowkowym, a nie paskiem rozrządu, to jednak w tym silniku napinacz paska rozrządu jest zamocowany do pompy wody. W przypadku późniejszego uszkodzenia pompy wody procedura wymiany musi być powtórzona przy użyciu nowych części, ponieważ Ford zabrania w takiej sytuacji ponownego użycia starego paska rozrządu. Konieczne jest zatem, aby zmienić pompę wody jako część zestawu w celu uniknięcia późniejszych awarii, a co za tym idzie – niepotrzebnych kosztów.
Prawidłowy montaż wymaga zastosowania następujących narzędzi specjalnych:
- blokada wałków rozrządu – OE (303-1097),
- trzpień ustalający położenie wału korbowego – OE (303-748),
- blokada koła zamachowego – OE (303-393) + OE (393-393-02),
- uchwyt koła pasowego wału korbowego – OE (205-072),
- trzpień blokujący rolki napinającej – OE (303-1054).

Prace przygotowawcze:
- zidentyfikować pojazd przy użyciu kodu silnika,
- odłączyć akumulator pojazdu,
- nie obracać wału korbowego lub wałka rozrządu, gdy pasek rozrządu został ściągnięty,
- wykręcić świece zapłonowe, aby można było łatwiej obracać silnikiem,
- obracać silnik w normalnym kierunku obrotów (w prawo),
- obracać silnik TYLKO kołem zębatym wału korbowego, a nie innymi kołami zębatymi,
- zwrócić uwagę na wszystkie momenty dokręcania,
- podnieść i podeprzeć przód pojazdu, tak aby odprężyć przednie mocowanie (poduszkę) silnika.

UWAGA, przed odłączeniem akumulatora zapisać lub zapamiętać kod radia.

Demontaż
Zdjąć koło przednie prawe i osłonę błotnika, zbiornik układu wspomagania (nie odłączać przewodów) i alternator, paski napędu pomocniczego (uwaga, są to paski elastyczne!). Aby usunąć paski elastyczne, należy je przeciąć nożem lub szczypcami albo usunąć za pomocą specjalnego paska z zestawu narzędzi ContiTech Uni Tool Elast. Zdemontować pokrywę, rozrusznik, złącze wielowtykowe wyłącznika ciśnieniowego wspomagania układu kierowniczego, zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego (nie odłączać węży), koło pasowe pompy wody, prawą poduszkę silnika wraz z uchwytem, a następnie usunąć górną osłonę paska rozrządu, zaślepkę z boku bloku silnika (fot. 1 i 2).

Demontaż
1. Ustawić położenie zaworów tuż przed GMP 1 cylindra, aż oznaczenia na kołach zębatych wałków rozrządu będą w położeniu godziny 11. Na kole zębatym zaworów wydechowych widoczna jest szczelina, a na kole zębatym zaworów ssących – kropka.
2. Trzpień ustalający położenie wału korbowego – OE (303-748) zamontować w blok silnika (fot. 3) i następnie powoli obracać wałem korbowym w kierunku zgodnym z obrotem wskazówek zegara do momentu dotknięcia wału do trzpienia. Obydwa znaki na kołach zębatych wałków rozrządu muszą być teraz w położeniu godziny 12.
3. Zamontować blokadę wałków rozrządu – OE (303-1097) na kołach zębatych wałków rozrządu. Znaczniki na kołach zębatych wałków rozrządu muszą pokrywać się z oznaczeniami na krawędzi blokady wałków rozrządu (fot. 4).
4. Włożyć blokadę koła zamachowego – OE (303-393 and 303-393-02) w miejsce rozrusznika (fot. 5, 6 i 7).
5. Następnie zdjąć koło pasowe wału korbowego. Użyć uchwytu koła pasowego wału korbowego – OE (205-072), aby poluzować śrubę koła pasowego.
6. Zdemontować dolną osłonę paska rozrządu (fot. 8).
7. Poluzować śrubę rolki napinającej i zwolnić naciąg paska/napięcie rolki napinającej aż do momentu, gdy będzie możliwe jej zablokowanie za pomocą trzpienia blokującego rolki napinającej – OE (303-1054).
8. Zdemontować pasek rozrządu.

Montaż
1. Sprawdzić lub ponownie ustawić położenie faz rozrządu w taki sam sposób, jak przy demontażu (kroki 1-4).
2. Zamontować nową rolkę napinającą i nową pompę wody.
3. Zamontować pasek rozrządu, począwszy od koła zębatego wałka rozrządu zaworów wydechowych, w kierunku zgodnym z obrotem wskazówek zegara. Należy upewnić się, czy pasek rozrządu nie jest zagięty w czasie montażu! Pasek rozrządu musi być napięty pomiędzy kołami zębatymi!
4. Usunąć trzpień blokujący rolki napinającej.
5. Zamontować dolną osłonę paska rozrządu.
6. Zamontować koło pasowe wału korbowego. Użyć nowej śruby! Uwaga, dostępne są dwie śruby o różnych długościach. Dla modelu przed 08.2005 – M12x29 (40 Nm+90°), a dla modelu po 09.2005 – M12x44,5 (40 Nm+90°). Należy sprawdzić głębokość otworu w wale korbowym w celu określenia, jakie nowe śruby muszą być wykorzystane. Głębokość 42 mm = M12x29 mm; głębokość 52 mm = M12x44,5 mm. Użyć uchwyt koła pasowego wału korbowego – OE (205-072)!
7. Usunąć narzędzia blokujące.
8. Obrócić wałem korbowym dwukrotnie w kierunku zgodnym z kierunkiem pracy silnika. Ustawić 1 cylinder w GMP. Zamontować blokadę wałków rozrządu i wału korbowego. Jeżeli nie można założyć blokady, należy ponownie ustawić położenie faz rozrządu. Sprawdzić ponownie napięcie paska rozrządu.
9. Usunąć narzędzia blokujące, wkręcić śrubę zaślepki z boku bloku silnika (20 Nm). Zamontować pozostałe elementy w kolejności odwrotnej do demontażu.
10. Montaż: osłona paska rozrządu – 9 Nm, koło pompy wody – 27 Nm, zamontować nowe paski pomocnicze. Zaleca się użyć narzędzi ContiTech Elast Tool F01 i Uni Tool Elast przy montażu pasków elastycznych; śruby poduszki silnika (do wspornika silnika 80 Nm; do nadwozia 90 Nm), osłony silnika, przednie prawe koło, osłonę silnika prawą.
11. Zapisać wymianę oryginalnego paska rozrządu ContiTech na dostarczonej naklejce i umieść ją w komorze silnika (fot. 9).

Uruchomić silnik lub wykonać jazdę próbną.

 

 

GALERIA ZDJĘĆ

1
2
3
4
5
6
7
8
9
do góry strony