
Podczas wydarzenia eMobility Tech Day poprzedzającego czołowe targi motoryzacyjne IAA Mobility 2025 grupa technologiczna ZF pokazuje, w jaki sposób kształtuje transformację mobilności. Firma odpowiada na dynamiczny, niestabilny i zróżnicowany technologicznie rynek, oferując najbardziej kompleksową gamę produktów do napędów elektrycznych.
Nawet pomimo słabnącej koniunktury w Europie, rynek elektromobilności rozwija się na całym świecie. Ponadto istnieje bardzo duże zróżnicowanie techniczne w zakresie technologii napędowej. Duża liczba wymaganych konfiguracji napędów stanowi wyzwanie, a dostawcy systemów napędów elektrycznych muszą obecnie dysponować znacznie szerszym portfolio niż jeszcze kilka lat temu. Jednocześnie klienci oczekują skrócenia czasu prac badawczo-rozwojowych, przyspieszenia cyklu wprowadzania innowacji, lepszej integracji i optymalizacji kosztów.
Podstawą szerokiej gamy produktów ZF jest platforma SELECT e-drive, która umożliwia opracowywanie różnorodnych rozwiązań systemowych i obejmuje niezbędne komponenty, takie jak silniki elektryczne, falowniki, przetworniki, przekładnie redukcyjne i oprogramowanie. Oprócz napędów w pełni elektrycznych, inna platforma oferuje również rozwiązania z silnikami spalinowymi i hybrydowymi dla wszystkich klas pojazdów. Nowością jest system zarządzania temperaturą TherMaS, który został znacznie udoskonalony przez firmę ZF z myślą o pojazdach elektrycznych i znacznie zwiększa zasięg pojazdów elektrycznych dzięki ekonomicznej klimatyzacji. Najważniejsze innowacje można zobaczyć w pojeździe koncepcyjnym ZF EVselect.
- Dzięki platformie SELECT jesteśmy optymalnie przygotowani na złożone wymagania rynku e-mobilności. Dzięki temu, w połączeniu z naszą ogólną wiedzą na temat pojazdów, oferujemy klientom wiodącą technologicznie, szeroką i dostosowaną do ich potrzeb gamę produktów - mówi Mathias Miedreich, członek zarządu ZF odpowiedzialny za dywizję Electrified Powertrain Technology.
- Nasza kompleksowa oferta obejmuje również atrakcyjne rozwiązania napędowe dla wysokowydajnych silników spalinowych, a także całą gamę napędów elektrycznych, które są stale udoskonalane – we wszystkich klasach pojazdów.
Szybsza integracja innowacji
ZF będzie opracowywać przyszłe innowacje w zakresie napędów elektrycznych w oparciu o platformę SELECT, aby były one kompatybilne, łatwiejsze i szybsze w integracji z aplikacjami klientów. ZF kieruje się zasadą wysokiej integracji: kilka funkcji sprzętowych i programowych łączy się w jeden system. Pozwala to zaoszczędzić miejsce, zmniejszyć masę, zużycie materiałów i ostatecznie obniżyć koszty.
Technologia hybrydowa
Ponieważ rozwiązania z napędem hybrydowym pozostają ważne na określonych rynkach, firma ZF stale rozwija swoją ofertę produktów, aby sprostać wymaganiom klientów. Podczas eMobility Tech Day koncern zaprezentuje koncepcję swojej udanej 8-stopniowej automatycznej skrzyni biegów: skrzynia biegów o nazwie 8HP evo oferuje lepszą wydajność i osiągi oraz większą elastyczność dla różnych platform hybrydowych. Kolejną atrakcją są nowe elektryczne systemy przedłużające zasięg, które eliminują obawy kierowców samochodów elektrycznych związane z zasięgiem. Kompaktowy silnik spalinowy w połączeniu z generatorem zapewnia niezawodne zasilanie energią elektryczną podczas jazdy, gdy poziom naładowania akumulatora jest niski, gwarantując mobilność niezależnie od kolejnej możliwości ładowania.
Pojazd koncepcyjny Evselect
Pojazd koncepcyjny EVselect demonstruje, jak dobrze innowacje ZF sprawdzają się w praktyce. W pojeździe tym za szybki napęd odpowiadają prototypowe wersje elektrycznych napędów pierwotnych i wtórnych opartych na platformie SELECT. W innym innowacyjnym pojeździe nowy system zarządzania temperaturą TherMaS klimatyzuje wnętrze równie skutecznie, jak akumulator i jednostka napędowa.
Rewolucyjny system zarządzania temperaturą
Wartość kompleksowej wiedzy koncernu ZF w zakresie konstrukcji całego pojazdu potwierdza kolejna innowacja: TherMaS, czyli system zarządzania temperaturą opracowany przez ZF specjalnie dla pojazdów w pełni elektrycznych. Zastosowanie propanu jako czynnika chłodniczego zapewnia znacznie lepszą wydajność termiczną w wysokich i niskich temperaturach, a także mniejsze rozmiary i masę systemu. W testach zoptymalizowane zarządzanie temperaturą i bardziej efektywne wykorzystanie ciepła odpadowego z układu napędowego pozwoliły zwiększyć zasięg elektryczny w trudnych warunkach zimowych nawet o 10 procent, a w ekstremalnych warunkach nawet o 30 procent.
Fot. ZF
Komentarze (0)