Serwis układu hamulcowego to nie tylko spora część warsztatowej codzienności, ale też duża odpowiedzialność pracowników. Odpowiednie przeprowadzenie przeglądu i obsługi układu hamulcowego jest jednym z najważniejszych zadań, jakich powinien nauczyć się każdy mechanik.
Eksperci Delphi Aftermarket podkreślają, że żywotność klocków hamulcowych może być bardzo różna, dlatego konieczna jest umiejętność oceny, kiedy należy je wymienić.
12 porad dotyczących dokładnego przeglądu hamulców
-
Pęknięcia termiczne
Podczas przeglądu tarcz, zwracaj uwagę, czy występują pęknięcia termiczne. Bardziej wnikliwe testy możesz przeprowadzić, jeśli tarcze są wyposażone czujnik zegarowy.
-
Poziom płynu hamulcowego
Zawsze sprawdzaj poziom i stan płynu hamulcowego. Jeśli to konieczne, wymień płyny i spuść ich niewielką ilość, aby umożliwić przepływ płynu przez tłoki podczas ich cofania. Zdejmij korek zbiornika płynu hamulcowego przy cofaniu tłoka, aby uniknąć oporu i uszkodzenia układu.
-
Dokonaj przeglądu sąsiadujących obszarów
Podczas wymiany tarcz i klocków hamulcowych należy dokonać przeglądu sąsiadujących części i elementów w celu wykrycia zużycia i uszkodzeń. Mowa tu o częściach układu kierowniczego, zawieszenia, tulei, łożysk i przewodów hamulcowych. Spójrz także na złącza i okablowanie, amortyzatory wstrząsów i sprężyny oraz czujniki ABS. Przy wymianie samych klocków zadbaj o to, aby usunąć rdzę z tarcz hamulcowych.
-
Grubość klocków
Niektóre ślady na tarczach mogą być oznaką problemów z klockami. Należy zawsze używać miernika grubości klocków hamulcowych w celu oceny poziomu ich zużycia. Zazwyczaj zaleca się wymianę klocków hamulcowych w momencie, gdy materiał cierny został zużyty do grubości 3 mm lub poniżej. Wyznacznikiem powinny być jednak zawsze zalecenia producenta. Sprawdź, czy po jeździe na starych klockach i tarczach nie ma oznak przegrzania i nadmiaru pyłu.
-
Oznaki zużycia klocków
Duże zużycie zewnętrznego klocka hamulcowego może często być oznaką problemów z kołkami prowadzącymi, tulejami, a nawet ślizgami. Jeśli to na wewnętrznym klocku widać więcej zużycia, warto sprawdzić, czy tłok nie jest zablokowany lub czy nie ma problemu z pompą hamulcową.
-
Porady dotyczące smaru
Nie używaj smaru miedzianego na nowoczesnych klockach, ponieważ może to spowodować zakleszczenie klocków hamulcowych w zacisku. Często uszkadza on również gumowe nakładki antyhałasowe znajdujące się na klockach. Rozważ użycie produktu Delphi Anti Seize Braking.
-
Nakładki antyhałasowe
Nakładki antyhałasowe z czasem tracą swoją skuteczność, co może powodować nie tylko zwiększony hałas, ale także nierównomierne zużycie i nierównomierne hamowanie. Przy każdej wymianie klocków lub szczęk należy również wymienić części pomocnicze, takie jak sprężyny, zaczepy czy podkładki.
-
Zużycie szczęk hamulcowych
Aby sprawdzić, czy szczęki hamulcowe są zużyte, należy zwrócić uwagę na niestabilne czucie w pedale hamulca, a także wibracje w czasie hamowania. Można również zauważyć zbyt duży skok hamulca postojowego
-
Sprawdź sprężyny
Sprężyny powrotne szczęk hamulcowych nie są wieczne, a z czasem mogą stać się słabsze. Kiedy przestają cofać szczęki do pierwotnej, prawidłowej pozycji, może to powodować nadmierne zużycie okładziny.
-
Zadbaj o smar
Samoregulatory szczęk hamulcowych powinny być swobodne i odpowiednio nasmarowane.
-
Żywotność przewodów hamulcowych
Przewody hamulcowe są wykonane z gumy, przez co z czasem mogą ulec zniszczeniu. Zwykle nie trzeba wymieniać przewodu hamulcowego, chyba że ulegnie on zniszczeniu, pęknięciu lub ściśnięciu.
-
Temperatura płynu hamulcowego
Zbadaj temperaturę płynu hamulcowego, aby sprawdzić, czy poziom zawartości wody zapewnia najlepszą wydajność i oszczędność użytkowania. Optymalna skuteczność wymaga systematycznej kalibracji.
Pamiętaj...
Przy montowaniu nowych części układu hamulcowego należy zalecić klientom, aby przez pierwsze 300 km jechali ostrożnie, aż części odpowiednio się osadzą. Nadmierne hamowanie może uszkodzić nowe części i doprowadzić do utraty skuteczności hamowania.
Należy także zalecić wymianę tarcz czy bębnów hamulcowych w zestawach osiowych, gdyż wymiana wyłącznie jednej strony może spowodować brak równowagi pracy hamulców, co prowadzi do przedwczesnego zużycia.
Delphi Aftermarket, baza wiedzy Masters of Motion
źródło: Delphi Technologies
Komentarze (0)