Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  15.07.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

50 lat elektronicznego sterowania skrzyń biegów

Dokładnie 50 lat temu udał się w podróż pierwszy, prototypowy pojazd wyposażony w elektroniczny układ sterowania skrzyni biegów. Zmiany biegów w modelu Glas 1700 – nowoczesnym sedanie klasy średniej – dokonywało się jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.

Zastosowane w manualnej skrzyni biegów sterowanie elektroniczne miało zwolnić kierowcę od konieczności wciskania pedału sprzęgła i ręcznego operowania dźwignią. Rozwiązanie to zostało opracowane pod kierownictwem młodego inżyniera Hermanna Scholla, który obecnie jest honorowym przewodniczącym Grupy Bosch. Układ został zaprojektowany jako przystępna cenowo alternatywa dla drogich skrzyń automatycznych, które wówczas były oferowane prawie wyłącznie w luksusowych limuzynach. W 1965 roku zostało wyprodukowanych kilkaset takich układów dla samochodu Glas 1700.

- Jednak elektroniczne sterowanie skrzyni biegów wyprzedzało swoje czasy. Rynek nie był gotowy na takie rozwiązanie – wspomina Hermann Scholl.

W tym samym czasie rodzinna firma Glas została przejęta przez koncern BMW, który nie był zainteresowany wykorzystaniem nowej techniki w swoich samochodach.

Dopiero w 1979 roku inny wynalazek firmy Bosch stał się zalążkiem masowego sukcesu automatycznych skrzyń biegów. Producent zainstalował po raz pierwszy w samochodzie, w systemie Motronic – stanowiącym połączenie elektronicznego wtrysku paliwa i zapłonu – dowolnie programowalny mikroprocesor. Był to pierwszy w historii przypadek zastosowania w samochodzie komputera z odrębną pamięcią.

- Motronic dał drugą szansę układom sterowania skrzyni biegów, choć tym razem (...) automatycznych – mówi Hermann Scholl. - W połączeniu z systemem zarządzania silnikiem służył on do optymalnej, automatycznej zmiany przełożeń.

Dopiero w wyniku kombinacji obu elektronicznych układów sterowania: skrzynią biegów i silnikiem – automatyczne przełączanie biegów stało się bardziej komfortowe.

Urządzenie sterujące skrzyni biegów przesyła polecenia do silnika, podobnie jak kierowca podczas ręcznej zmiany przełożeń wykorzystuje pedał gazu do sterowania silnikiem. Z kolei sterownik silnika interpretuje te polecenia i je realizuje. Tego rodzaju układ sterowania skrzynią został zainstalowany po raz pierwszy w modelu BMW 745i w roku 1983, wraz z automatyczną skrzynią 4HP22 wykonaną przez ZF AG.

Na początku ekskluzywna, w ciągu dwóch następnych dekad technologia ta stała się standardem we wszystkich samochodach z automatyczną skrzynią biegów. W „automaty” wyposażony jest obecnie co drugi pojazd sprzedawany na świecie. Wszystko wskazuje na to, że trend idzie w kierunku szerszego połączenia samochodu z internetem. Dowodem na to jest opracowany przez firmę Bosch elektroniczny horyzont, który łączy skrzynię biegów z aktualizowanymi na bieżąco informacjami z nawigacji.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony