Jeśli zachodzi konieczność wymiany zaworów z powodu ich zużycia lub uszkodzenia silnika, ważne jest, aby pracować ostrożnie – i we właściwej kolejności.
Poprawny demontaż
Aby uniknąć uszkodzenia głowicy cylindrów, podczas demontażu trzeba odciążyć zawory za pomocą prasy lub ściągacza. Po demontażu należy porównać wymiary, takie jak średnica trzpienia, długość całkowita, średnica głowicy zaworu i kąt osadzenia nowych i starych zaworów, aby upewnić się, że nowe zawory pasują.
Idealny montaż
1. Przed zamontowaniem nowych zaworów należy sprawdzić stan prowadnic zaworów i pierścieni gniazd zaworów oraz poddać je obróbce lub wymienić w przypadku wystąpienia znacznych oznak zużycia.
2. Od dołu włożyć nowe zawory przez prowadnicę zaworu.
3. Sprawdzić głębokość osadzenia i powierzchnie przylegania zaworów na pierścieniach gniazda zaworu. W tym celu należy pokryć kredą całe powierzchnie przylegania zaworów, włożyć zawory do prowadnic i przesunąć je w jedną i w drugą stronę na pierścieniach gniazda zaworu. Jeśli kreda jest równomiernie ścierana, powierzchnie przylegania są w porządku.
4. Sprawdzić szczelność zaworów za pomocą podciśnienia. Ewentualnie można obrócić głowicę cylindrów tarczami zaworów do góry, a następnie na tarcze zaworowe wlać benzynę lub podobny środek. Jeśli ciecz spływa bardzo szybko, oznacza to, że zawory są nieszczelne.
5. Nałożyć narzędzie montażowe na rowki zaworu i zamontować wszystkie uszczelniacze trzonka zaworu.
6. Zamontować sprężyny zaworu. Zwrócić przy tym szczególną uwagę na prawidłowe umieszczenie sprężyn. Należy koniecznie zamontować nowe kliny (zamki) zaworowe, ponieważ te używane dopasowały się już kształtem do starych zaworów.
7. W przypadku montażu zaworów z trzema rowkami należy sprawdzić, czy obracają się one swobodnie. Jeśli zaworów nie można obrócić, istnieje ryzyko, że dotykają one głowicy cylindrów. Swobodny obrót ma znaczenie także w kontekście utrzymania obciążenia cieplnego zaworów na niskim poziomie i zapobieżenia nadmiernemu powstawaniu osadów.
8. W przypadku aktywacji zaworu za pomocą popychaczy hydraulicznych należy je opróżnić przed montażem lub uruchomić silnik dopiero po około 12 godzinach od montażu. W przeciwnym razie istnieje ryzyko uderzenia zaworów, ponieważ zawory mogą zostać dociśnięte zbyt daleko w dół przez napełnione popychacze hydrauliczne.
źródło: Mahle Technical Messenger



Komentarze (0)