W japońskim Tochigi taśmy produkcyjne firmy Bosch opuścił niedawno milionowy egzemplarz układu ABS dla motocykli. Przy silnym hamowaniu na śliskiej nawierzchni ABS zapobiega zablokowaniu kół i nieuniknionemu przewróceniu jednośladu.
Bazując na aktualnej dziewiątej generacji ABS, Bosch oferuje rozwiązania dla wszystkich motocykli: od układu Front ABS dla rynków krajów rozwijających się (takich jak Indie, Chiny oraz kraje ASEAN), do wchodzącego właśnie do produkcji układu stabilizacji MSC, który umożliwia pełne hamowanie w motocyklach sportowych (także w przypadku pochylenia jednośladu).
Bosch rozpoczął prace nad układem ABS dla motocykli pod koniec lat osiemdziesiątych. Punktem wyjścia były układy przeciwblokujące dla samochodów osobowych. W 1994 roku fabrykę opuściły pierwsze układy ABS dla motocykla policyjnego Suzuki. W kolejnych latach produkcja rosła powoli, aż do roku 2009, kiedy wzrosło zainteresowanie rozwiązaniami technicznymi w zakresie bezpieczeństwa. Ponadto Bosch miał już w ofercie nową, dziewiątą generację ABS.
Układ ten, jako pierwszy na świecie, nie wywodził się z techniki stosowanej w samochodach osobowych, lecz został zaprojektowany specjalnie pod kątem motocykli. W porównaniu z wcześniejszymi modułami, ABS 9 wyróżniał się wysoką wydajnością przy o połowę mniejszej wielkości i wadze. Od roku 2009 do 2013 produkcja rosła rocznie w tempie ok. 50%. Tylko w roku 2013 wyprodukowano ponad 350 000 układów. Obecnie już co czwarty wyprodukowany w Europie motocykl jest wyposażony w ABS.
Komentarze (0)