Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  24.11.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Adaptacja sprzęgła w zrobotyzowanych skrzyniach biegów na przykładzie Opel Astra H

Fot. Poprawny przebieg (linia niebieska).. 1 pik: redukcja biegu, 2 pik: zmiana w górę, 3 pik: redukcja.

Wymieniając sprzęgło w zrobotyzowanej skrzyni biegów należy pamiętać o przeprowadzeniu nastaw podstawowych. Jak każdy układ mechatroniczny bez adaptacji nie będzie pracował poprawnie, o czym zostaniemy poinformowani stosownym błędem zapisanym w pamięci sterownika. Najbardziej uciążliwy będzie jednak brak możliwości zmiany biegów. 

W tym przypadku mechatronika nie wie w jakim zakresie skoku łożyska oporowego (CSC) ma pracować sprzęgło, gdzie jest punkt załączania sprzęgła oraz jaka jest jego charakterystyka. Dobrze obrazuje to poniższy przebieg czasowy: brak offsetu w zakresie pracy łożyska oporowego.


Fot. Błędny przebieg zakresu pracy centralnego siłownika (linia czerwona). 

Fot. Wybór rodzaju adaptacji 

Aby naprawa się powiodła, po wymianie sprzęgła i napełnieniu układu w tym przypadku płynem hamulcowym należy wykonać 2 przyuczenia z użyciem testera diagnostycznego. Pierwsze dotyczy sterowania sprzęgłem, drugie mechanizmem wybierania biegów. Skupimy się na działaniu sprzęgła. Tester przeprowadzi nas przez proces pod warunkiem spełnienia poniższych warunków:

Fot. Warunki przeprowadzenia nastaw

Potem poprosi o kilkukrotną  zmianę ustawienia selektora w pozycji A i N. Generując „punkt odniesienia” czyli adaptację punktu załączania sprzęgła. Jest to ważne gdyż każde sprzęgło w wyniku procesu produkcji będzie miało indywidulaną wartość adaptacyjną. Procedura odbywa się statycznie bez testu drogowego. Wyuczanie parametrów przekładni odbywa się z uniesieniem pojazdu na podnośniku. W rezultacie możemy odczytać poprawne przebiegi czasowe pracy łożyska oporowego i poślizgu sprzęgła.

Fot. Poprawny przebieg (linia niebieska).. 1 pik: redukcja biegu, 2 pik: zmiana w górę, 3 pik: redukcja

Fot. Wartości adaptacji będą miały wartości indywidulane dla poszczególnych sprzęgieł

Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: WWW.REPXPERT.PL oraz na stronie WWW.SCHAEFFLER.PL.

Kacper Zabłocki

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony