Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  17.03.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Amortyzator – szara eminencja komfortu i bezpieczeństwa
Strona 2 z 2

Po drugie dla bezpieczeństwa i celem wykorzystania dodatkowego oporu stosowane są dodatkowe elementy sprężyste jak: ograniczniki skoku odbicia (w amortyzatorze lub kolumnie prowadzącej) czy dobicia (sprężyste odboje). Po przekroczeniu pewnego ugięcia zawieszenia włączają się one do pracy, uniemożliwiając uderzenia elementów o siebie na krańcach zakresu pracy. Jeżeli elementy te będą wadliwe, możliwe jest uszkodzenie amortyzatora i innych elementów samochodu

Po trzecie amortyzatory należy sprawdzać!!! W czasie swej normalnej eksploatacji, amortyzator wykonuje około 2500 ruchów w czasie przejazdu jednego kilometra. Z tego powodu powinniśmy przynajmniej raz w roku zawieźć auto do serwisu, w którym zostanie sprawdzona jego sprawność.

Po czwarte wymiana powinna dotyczyć obu amortyzatorów na jednej osi. W przypadku, gdy jeden z amortyzatorów uległ awarii z powodu zużycia, należy się spodziewać, że drugi amortyzator na osi również się wkrótce zużyje (pracowały przecież w identycznych warunkach drogowych). Wymiana jedynie wadliwej sztuki sprawi, ze nie będziemy mieli takiego samego stopnia tłumienia i wkrótce słabszy amortyzator i tak ulegnie awarii.

Wybór amortyzatora

Amortyzator używany. W przypadku amortyzatorów nigdy nie należy kupować wersji używanych. Nie wiemy bowiem jaki przebieg miała dana część i w związku z tym kiedy ulegnie zużyciu, oraz nie ma możliwości wymiany dwóch identycznych amortyzatorów na jedną oś.

Jak jeździsz. Pierwsze co powinniśmy postanowić przed zakupem amortyzatora to jego rodzaj: olejowy, czy gazowy. Jak wcześniej wspomniano olejowy jest tańszy i bardziej odporny na uszkodzenia mechaniczne, ale też jest „bardziej miękki”, co zaowocuje większymi przechyłami nadwozia na zakrętach. Dodatkowo klasyczny amortyzator olejowy, którego siłę tłumienia bada się przy +20 ºC (temperatura robocza), deklarować może się aż 60% wzrostem tego parametru przy -20 ºC i 30% wzrostem siły odbicia. Natomiast przy temperaturze +60 ºC (a taką amortyzator zwyczajowo osiąga) siła tłumienia spada o 27%, a siła odbicia o 23%. Zatem w naszych warunkach klimatycznych, amortyzator może być sprawniejszy, albo tracić swoje właściwości nawet dwukrotnie.

Z drugiej jednak strony zastosowanie „twardych amortyzatorów gazowych” da nam fantastyczne uczucie podczas szybkiej jazdy na trasie (np. górskie serpentyny), ale odbędzie się to kosztem komfortu przy jeździe po gorszych drogach. Dodatkowo jest to rozwiązanie droższe.

Złotym środkiem wydaje się zatem zakup amortyzatora olejowego niskociśnieniowego, który zapewnia plusy obu rozwiązań, zwłaszcza gdy - jak w amortyzatorach Master Sport - wyeliminowano oddziaływanie zmian temperatur na zakres tłumienia.

Zamienniki. Wprawdzie przyjęło się twierdzenie, ze najbardziej renomowane firmy jak Monroe, Sachs, KYB, czy Delphi są jedyną sensowną alternatywą dla fabrycznych amortyzatorów, ale warto zwrócić uwagę na jakość innych zamienników, które spełniają wymagania produktów na pierwszą zabudowę (spełniają normy producentów).

Typowym przykładem są właśnie amortyzatory firmy Master-Sport. Te dwururowe amortyzatory niskociśnieniowe zapewniają: redukcję o 25% drgań (dzięki autorskim rozwiązaniom konstrukcyjnym), są odporne na warunki pogodowe (dzięki olejowi posiadającemu stałą wydajność w skrajnych temperaturach), oraz mają lepszą charakterystykę pracy (kompensuje nierówności jezdni,  dzięki dokładnemu sterowaniu zaworów).

Zważywszy więc na walory eksploatacyjne (przebieg minimum 100 000 km), innowacyjne rozwiązania mające połączyć walory amortyzatorów gazowych i olejowych, oraz dokładność wykonania, amortyzatory Master-Sport są ofertą znacznie przewyższającą jakością produkty innych firm.

Na zakończenie warto zwrócić uwagę na sam fakt prawidłowego montażu produktów. Wykonanie tego niefachowo i niedbale, oraz bez prawidłowej oceny jakości technicznej współpracujących elementów, może spowodować nie tylko szybsze zniszczenie części, ale także uszkodzenie innych podzespołów. Stąd też wymianę warto zlecić autoryzowanym serwisom, których pracownicy mają odpowiednie kwalifikacje. 

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony