Grupa Auto Partner, jeden z największych na rynku polskim importerów i dystrybutorów części samochodowych, opublikowała wyniki finansowe za 2016 rok. Grupa odnotowała w tym czasie dynamiczny wzrost sprzedaży w Polsce i na rynkach eksportowych oraz wzrost zyskowności na wszystkich poziomach.
Liczby na początek
Grupa w 2016 roku wypracowała przychody ze sprzedaży na poziomie 705,4 mln zł wobec 518,6 mln zł rok wcześniej, co oznacza wzrost o 36% r/r. Zyski EBITDA i EBIT wzrosły odpowiednio o 63% (do 49,0 mln zł z 30,1 mln zł) i 68% (do 44,1 z 26,2 mln zł). Spółka odnotowała zysk netto w wysokości 34,5 mln zł wobec 16,4 mln zł rok wcześniej, co oznacza ponad dwukrotny wzrost zysku netto r/r (o 111%).
Wskaźniki rentowności Grupy po 2016 r. były znacząco wyższe w ujęciu rok do roku: marża na sprzedaży wyniosła 25,7% i była wyższa o 0,6 pp. Marża EBITDA i EBIT wyniosły odpowiednio 6,9% (wzrost 1,1 pp. r/r) i 6,3% (wzrost o 1,2 pp. r/r). Marża na poziomie netto wyniosła 4,9% wobec 3,2%, co oznacza wzrost o 1,7 pp. r/r.
Na zdecydowaną poprawę wyników finansowych w 2016 roku wobec 2015 roku wpływ miały przede wszystkim: rozbudowa sieci filii, rozszerzenie asortymentu oferowanych produktów, w tym wprowadzenie 2 marek własnych, oraz dobra sytuacja rynkowa. Sprzedaż marek własnych w 2016 roku wzrosła o 30% (wartościowo o 30,6 mln zł).
Grupa w 2016 roku rozpoczęła realizację założonych projektów strategicznych z wykorzystaniem środków pozyskanych z pierwszej emisji nowych akcji, przeprowadzonej przez Spółkę w 2016 roku oraz środków własnych. Na realizację projektów strategicznych w 2016 roku Grupa przeznaczyła 49,5 mln zł. Łączne planowane wydatki na ww. projekty szacowane są na 71,6 mln zł w okresie ok. 2 lat począwszy od debiutu giełdowego.
Wzrosty na każdej płaszczyźnie
W 2016 roku Grupa odnotowała dynamiczny, 36-proc. wzrost przychodów zarówno w kraju jak i na rynkach zagranicznych. W Polsce Grupa odnotowała 30-proc. wzrost sprzedaży do 548,1 mln z 422,8 mln zł, a na rynkach eksportowych 63-proc. wzrost do 156,6 mln zł z 95,8 mln zł. Grupa dostarcza swoje produkty na rynki zagraniczne takie jak: Czechy, Słowacja, Austria, Łotwa, Litwa, Ukraina, Austria, Niemcy, Węgry i inne.
Sprzedaż marek własnych w 2016 roku wzrosła o 30% (wartościowo o 30,6 mln zł) do 133,3 mln zł ze 102,7 mln zł. Głównym odbiorcą produktów Grupy są warsztaty samochodowe, które w 2016 r. generowały 64,2% przychodów Grupy (351,6 mln zł) wobec 62,6% (264,8 mln zł) rok wcześniej. Rokrocznie udział warsztatów w strukturze przychodów Grupy rośnie wraz z rosnącym rynkiem niezależnych usług motoryzacyjnych i przejmowaniem rynku obrotu częściami samochodowymi przez warsztaty samochodowe.
Ważnym wydarzeniem 2016 roku, które docelowo ma wspomóc Auto Partner w zwiększeniu skali działalności, było przystąpienie do prestiżowej, międzynarodowej Grupy zakupowej GlobalOne zrzeszającej wiodących, międzynarodowych graczy na rynku aftermarket. Członkostwo w Grupie umożliwi Auto Partner między innymi dostęp do oferty kluczowych dostawców sektora części zamiennych, których oferta wcześniej nie była dostępna na jej magazynach i tym samym dalszą dywersyfikację portfela produktów Spółki. W związku z przystąpieniem do GlobalOne Grupa Auto Partner rozpoczęła proces negocjacji w kilkoma kluczowymi dostawcami. Pierwszym z nich jest dostawca produktów układu hamulcowego TRW, którego produkty są już dostępne w ofercie.
Głównymi czynnikami wzrostu wyników Grupy w 2016 roku były przede wszystkim: rozbudowa sieci filii, rozszerzenie asortymentu oferowanych produktów i korzystna sytuacja rynkowa - pozytywny wpływ sytuacji makroekonomicznej i wzrostu dochodów Polaków na rynek samochodowy i tym samym rynek napraw.
Realizacja projektów strategicznych
Grupa w 2016 roku rozpoczęła realizację projektów strategicznych (wydatki na projekty szacowane są na 71,6 mln zł w okresie ok. 2 lat od debiutu giełdowego) z wykorzystaniem środków pozyskanych z pierwszej publicznej emisji nowych akcji, przeprowadzonej przez Spółkę w 2016 roku oraz środków własnych. W ramach sprzedaży akcji nowej emisji Spółka pozyskała 49,4 mln zł netto (50,6 mln zł brutto) na realizację strategii rozwoju Spółki. Na realizację projektów strategicznych w 2016 roku Grupa przeznaczyła 49,5 mln zł.
Grupa oferuje szeroki asortyment części samochodowych, głównie do aut europejskich, japońskich i amerykańskich oraz części do motocykli.
Nowe marki, rozbudowa sieci dystrybucji
W 2016 roku Grupa znacznie rozbudowała ofertę wprowadzając dwie nowe marki własne oraz rozszerzając asortyment o 8 nowych marek i linii dla samochodów osobowych (w tym takie marki jak Ajusa, Blueprint, Rymec, Triscan) i motocykli. Dzięki dywersyfikacji oferty Grupa dociera do różnych segmentów produktowych i cenowych. Dywersyfikacja produktów i rozwój marek własnych umożliwiają Spółce stabilny rozwój i uzyskiwanie wyższej rentowności sprzedaży w porównaniu do marek dostępnych na szerokim rynku.
Auto Partner konsekwentnie realizuje plan rozbudowy sieci dystrybucji. W 2016 roku Grupa zwiększyła sieć filii o 13 nowych oddziałów, do 71 filii z 68 rok wcześniej. W tym okresie także dynamicznie rozwinęła ogólnopolską sieć niezależnych warsztatów MaXserwis: o 35. W efekcie na koniec 2016 roku sieć liczyła 50 warsztatów, wobec 15 rok wcześniej.
Komentarze (0)