Pozostałości oleju w alternatorze. Fot. Technical Messenger Mahle
W razie awarii alternatora należy dokonać kontrolnych oględzin w jego otoczeniu, aby znaleźć przyczynę awarii. Ślady i pozostałości oleju mogą stanowić istotną wskazówkę, ponieważ przedostanie się oleju do wnętrza alternatora prowadzi do poważnych szkód.
Olej silnikowy może się dostać do alternatora na różne sposoby: na przykład w wyniku nieszczelności w rejonie głowicy cylindra lub z powodu niestarannego uzupełniania oleju silnikowego lub niestarannej wymiany filtra oleju.
Skutki są jednak zawsze takie same: olej dostaje się do alternatora aż po pierścienie ślizgowe i szczotki węglowe regulatora napięcia. Olej wiąże ścier i nie może zostać odprowadzony wraz z powietrzem chłodzącym. W wyniku tego powstaje wzmożony ogień na szczotkach i tym samym zwiększa się zużycie, regulator napięcia się przegrzewa, a szczotki zakleszczają. Ponadto papkowata masa składająca się z oleju i pyłu węglowego przewodzi prąd. Jeżeli masa ta zgromadzi się między pierścieniami ślizgowymi wirnika a obudową alternatora, dochodzi do zwarcia.
Silne zużycie pierścieni ślizgowych (z lewej strony) i szczotek węglowych (z prawej strony)
Ważne: Konieczne jest zidentyfikowanie i likwidacja nieszczelności w silniku, układzie paliwowym lub układzie hydraulicznym. Podczas wymiany oleju należy chronić alternator przed przedostaniem się oleju, np. za pomocą ściereczki. Pozostałości oleju silnikowego, oleju napędowego i oleju hydraulicznego należy w całości usunąć!
Komentarze (4)