Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  16.07.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Awaria cewek zapłonowych? Przyczyny i rozwiązania

Uszkodzenie w okolicach złącza niskiego napięcia, uszkodzenie złącza wysokiego napięcia oraz uszkodzenie wewnętrzne cewki – to najczęstsze przyczyny awarii cewek zapłonowych. Ale można je naprawiać. Jak już informowaliśmy, SENTECH oferuje części do naprawy cewek. Pasuję one do cewek zapłonowych oryginalnych oraz do cewek marki SENTECH.

Dziś przyjrzymy się bliżej przyczynom awarii tych części. Zaczynając od ostatniej pozycji, czyli uszkodzenia wewnętrznego cewki, trzeba powiedzieć, że jest to najrzadsza przyczyna awarii cewek.  Samo uzwojenie cewek niezmiernie rzadko ulega uszkodzeniu. Łatwiej jest o uszkodzenie połączeń lutowanych bądź mechanicznych wewnątrz cewki. Ponieważ wszystkie elementy cewki są zalane żywicą, zabezpiecza to cewkę przed uszkadzaniem połączeń wewnętrznych.

Najczęstszą przyczyną tego, że cewka nie funkcjonuje właściwie jest uszkodzenie lub zabrudzenie złącza niskiego napięcia. Wibracje, wysoka temperatura, zmiany temperatury oraz zanieczyszczenia powodują, że względnie małe styki połączenia elektrycznego cewki oraz złącza wiązki przewodów doprowadzających zasilanie i sterowanie do cewki, ulegają początkowo zabrudzeniu oraz śniedzeniu, a często w dalszym etapie uszkodzeniu mechanicznemu. Niestety w takim przypadku najczęściej konieczna jest wymiana całej cewki lub złącza, jeśli próba naprawy tych elementów nie przynosi rezultatu. Trzeba jednak pamiętać, aby zbyt szybko nie decydować się na wymianę cewki, ale wcześniej dołożyć starań w naprawie złącza niskiego napięcia. Dokonując już naprawy warto również dokonać przeglądu złącza wysokiego napięcia wraz z izolatorem.

Tutaj przechodzimy do problemu uszkodzenia złącza wysokiego napięcia. Zdarza się, że na skutek przepływu prądu wysokiego napięcia złącze cewki pokrywa się nieprzewodzącym nalotem. Dodatkowo wibracje oraz wysoka temperatura powoduje, że dochodzi do korozji metalu na łączeniu styków, a to z kolei powoduje znaczny wzrost rezystancji i może doprowadzić do zaniku możliwości przeskoku iskry na świecy. Kolejnym czynnikiem negatywnie wpływającym na połączenie wysokonapięciowe cewki są zmiany temperatur spowodowane rozgrzewaniem się silnika w trakcie jego pracy oraz chłodzeniem w czasie, kiedy pojazd jest nieużywany. Dochodzi wtedy do znacznego rozszerzania i kurczenia metalowych elementów, które z biegiem czasu tracą połączenie elektryczne. Wszystkie opisane wyżej czynniki sprawiają, że warto dokonać naprawy lub konserwacji cewki wysokiego napięcia. Nie wszystkie konstrukcje pozwalają na wymianę elementów złącza i izolatora wysokiego napięcia, ale wszędzie gdzie to jest możliwe warto to zrobić od czasu do czasu. Podobnie jak w przypadku przewodów zapłonowych taka wymiana elementów powinna następować po około 2 – 3 latach eksploatacji.

W jaki sposób należy korzystać z zestawu naprawczego cewek:
- upewnij się, że zestaw naprawczy jest właściwie dobrany do rodzaju i modelu posiadanej cewki
- sprawdź dane w katalogu oraz porównaj elementy z zestawu naprawczego z tymi zamontowanymi na cewce
- zdemontuj części z cewki
- sprawdź i oceń jakość styków wysokiego napięcia. Przeczyść je odpowiednim środkiem lub w razie konieczności przetrzyj drobnoziarnistym papierem ściernym
- upewnij się, że sprężyste elementy połączeniowe części z zestawu naprawczego będą zapewniały właściwe połączenie elektryczne. Elementy połączenia wysokiego napięcia muszą się ze sobą stykać tak, aby nie następował przeskok iskry powodujący wypalanie się połączenia
- upewnij się, że wszystkie elementy są suche i czyste. W razie konieczności wyczyść zabrudzone elementy, zwłaszcza te w okolicach złącza cewki
- zamontuj elementy zestawu naprawczego na cewce i upewnij się, że znajdują się we właściwej pozycji i są dopasowane w odpowiedni sposób

na podstawie:
materiały Sentech

Komentarze (2)

dodaj komentarz
  • ~ Kris 2 ponad rok temu Głupoty, i tyle , cewki się przepalają i niestety ta przypadłość dotyczy wielu modeli np: Renault i ford .
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Michal 1 ponad rok temu Objawy awarii cewki mogą różnie się objawiać, a między innymi: falowanie obrotów silnika, szarpanie silnika, wyższe zużycie paliwa. Wszystkie te objawy, niestety muszą skończyć się wizytą u mechanika.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony