Części i regeneracja

Części i regeneracja

Warto wiedzieć

2 miesiące temu  12.09.2018, ~ Administrator   

Awaria pompy cieczy chłodzącej - przyczyny i diagnostyka
Strona 1 z 2

Pompa cieczy chłodzącej, zwana popularnie „pompą wody”, to istotny element osprzętu silnika. Jej awaria może spowodować przegrzanie silnika, co jest zjawiskiem bardzo niebezpiecznym. Usterka pompy cieczy chłodzącej zwykle jest jednak następstwem zaniedbań serwisowych np. w postaci braku terminowej wymiany napędu paskowego. Jak rozpoznać objawy awarii i jak postępować, by przedłużyć jej żywotność?

Podstawowym zadaniem pompy wody jest zapewnienie obiegu płynu po silniku, a tym samym odpowiednia regulacja tego procesu. Urządzenie to jest dosyć proste w budowie i przy zachowaniu zasad serwisowania praktycznie bezobsługowe. Pompa może być napędzana paskiem lub łańcuchem rozrządu, przez co staje się elementem składowym układu rozrządu. Może być również zamontowana jako odrębny podzespół. W pierwszym przypadku, niezależnie od oceny jej pracy, należy wymienić ją wraz z pozostałymi elementami układu rozrządu. W drugiej sytuacji, należy po prostu postępować zgodnie z instrukcjami producenta. Warunkiem bezawaryjnej pracy pompy cieczy chłodzącej jest terminowa wymiana wszystkich elementów współpracujących z nią oraz samego płynu chłodzącego, który ma niebagatelny wpływ na jej kondycję.

Do typowych objawów awarii pompy wody należą:
    wyciek płynu chłodzącego
    wahania temperatury płynu chłodzącego
    hałas dobiegający z jej okolic


Częstym objawem awarii pompy wody są wycieki płynu. Za wyciek może być odpowiedzialny uszczelniacz pompy lub uszczelka między korpusem pompy a blokiem silnika. Większość pomp ma w korpusie otwór drenażowy. Niewielkie zawilgocenie w jego okolicach nie oznacza awarii, szczególnie, gdy jest to nowa, dopiero co zamontowana pompa wody. Wszystko jest kwestią skali. Zawilgocenie związane jest z procesem docierania się pompy, ale gdy przybierze rozmiar regularnego wycieku, to najprawdopodobniej będzie to świadczyć o uszkodzeniu uszczelniacza lub błędach montażowych ze strony mechanika. W takim przypadku należy wysuszyć mokre obszary i obserwować, czy płyn chłodzący wycieknie ponownie. Jeśli tak, nowa pompa została nieprawidłowo zamontowana lub stara - kwalifikuje się do wymiany.

Jeśli chodzi o samą wymianę, należy wystrzegać się tanich zamienników oraz płynów chłodzących niskiej jakości, które nie spełniają norm producenta. W SKF mamy tego świadomość, dlatego oferujemy naszym klientom urządzenia najwyższej klasy, nierzadko przeznaczone na pierwszy montaż w fabryce” – mówi Tomasz Ochman z firmy SKF.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (1)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Wiesław G. 1 2 miesiące temu Wymieniam pompę wody , bo wymieniam rozrząd. Nie cieknie, nie hałasuje. Jest OK. Po wymianie, po krótkim czasie pompa cieknie. Odpowiedź brudny nowy płyn chłodzący albo nie wyczyszczony układ chłodzenia. To ja pytam: dlaczego stara pompa nie ciekła, wtedy tam był dopiero brud? Dopiero nową pompę zniszczył mniejszy brud. To są gadki do matołów. Po prostu materiały są gorszej jakości i stąd się biorą te awarie. Ale najprościej zwalić na brud albo błąd mechanika. Jest jeszcze trzecia odpowiedź: nie stwierdzono wady materiałowej, a pompa ciekła. Hmmmmmm. w.assc@wp.pl
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony