Przekrój rozrusznika z mostkiem stykowym (1), łącznikiem elektromagnetycznym (2), dźwignią zazębiającą (3) i zębnikiem ze sprzęgłem jednokierunkowym (4). Fot. Mahle Technical Messenger.
Niepoprawne korzystanie z rozruszników prowadzi do przeciążenia termicznego przełącznika elektromagnetycznego, a w efekcie do awarii samego rozrusznika.
Krótkie przypomnienie. Silniki spalinowe nie są w stanie wytwarzać momentu obrotowego, będąc w bezruchu. Dlatego w celu uruchomienia silnika wymagany jest rozrusznik (urządzenie rozruchowe). Rozruszniki mogą różnić się wielkością, konstrukcją i mocą (w zależności od zastosowania). Mają one wspólną zasadę działania: po naciśnięciu przycisku Start lub przekręceniu kluczyka w stacyjce do łącznika elektromagnetycznego rozrusznika przepływa prąd elektryczny. Za pomocą dźwigni zazębiającej łącznik ten wciska zębnik rozrusznika w wieniec zębaty koła zamachowego silnika. Równocześnie mostek stykowy zwiera obwód elektryczny silnika rozrusznika – rozrusznik obraca się i uruchamia silnik. Gdy silnik pracuje, rozrusznik nie jest już potrzebny. Obwód elektryczny jest przerywany i łącznik elektromagnetyczny wysuwa zębnik z wieńca zębatego z powrotem w pozycję wyjściową.
Awarie spowodowane obciążeniem termicznym
Rozruch wiąże się z ogromnym obciążeniem silnika w bardzo krótkim czasie. Ponieważ przeciętnie cykl rozruchu z reguły trwa tylko kilka sekund, nie stanowi to jeszcze problemu. Jeżeli jednak rozrusznik będzie uruchamiany przez dłuższy czas, w krótkich odstępach, bez wystarczających przerw, uzwojenia łącznika elektromagnetycznego będą zachowywać się jak spirala grzewcza. Ze względu na powtarzający się wysoki pobór mocy łącznik elektromagnetyczny może się nagrzewać do tego stopnia, że nastąpi przepalenie uzwojenia. Takie przeciążenia widoczne są na specjalnym papierze wskaźnikowym, który podczas produkcji umieszczony jest dookoła łącznika elektromagnetycznego. Papier ten zmienia nieodwracalnie swój kolor po przekroczeniu krytycznej temperatury. Dlatego silne przebarwienia papieru wskaźnikowego stanowią wyraźny dowód na obciążenia termiczne rozrusznika.
Ważne!
Rozrusznik nigdy nie powinien pracować nieprzerwanie dłużej niż przez 30 sekund. Następnie należy odczekać przynajmniej 2 minuty, aby ostygnął. Rozruch można inicjować nie więcej niż trzy razy z rzędu, po czym konieczna jest dłuższa przerwa. Bezwzględnie odradza się wykorzystywanie rozrusznika do innych celów, np. do odpowietrzania układu wtryskowego po wymianie filtra paliwa.
Komentarze (1)