ReklamaBilbord - textar 01.10-31.10 Kamila

Części i regeneracja

Części i regeneracja

Układ hamulcowy i zawieszenie

7 miesięcy temu  22.02.2019, ~ Administrator   

Błędy montażowe, których należy unikać – układ zawieszenia

Obsługa układu zawieszenia wymaga znajomości kilku podstawowych reguł

Strona 1 z 3

Eksperci z firmy Bilstein opracowali krótki poradnik, który ma uczulić na błędy najczęściej popełniane podczas obsługi układu zawieszenia. Jak prawidłowo przeprowadzić wymianę amortyzatorów?

1. Montaż rozciągniętych (naprężonych) amortyzatorów
Należy unikać ostatecznego dokręcania amortyzatorów w momencie, gdy pojazd jest jeszcze na podnośniku, a koła zwisają swobodnie.
Poprawnie: Kolumny amortyzatora i amortyzatory, które mocowane są za pomocą elementów gumowych, można dokręcać dopiero wtedy, gdy pojazd stoi na podłożu (w pozycji pracy zawieszenia). Inne mocowania (np. zaciski, opaski) mogą zostać dokręcone jeszcze przed opuszczeniem.

2. Demontaż i montaż amortyzatorów oraz elementów zawieszenia za pomocą klucza udarowego
W przypadku demontażu lub montażu amortyzatorów czy elementów zawieszenia za pomocą klucza udarowego (i szczypiec zaciskowych zakładanych na tłoczysko lub rurę amortyzatora) istnieje ryzyko uszkodzenia amortyzatorów, co w późniejszym czasie może doprowadzić do pojawienia się hałasów – najczęściej stuków z okolic amortyzatorów. Ponadto zachodzi niebezpieczeństwo odkręcenia się nakrętki mocującej tłok z zaworami do tłoczyska. W takiej sytuacji tłoczysko w amortyzatorze gazowym może gwałtownie wystrzelić (uwaga: niebezpieczeństwo!). Ponadto, stosując szczypce zaciskowe, dochodzi do uszkodzenia precyzyjnie obrobionej powierzchni tłoczyska (średnia chropowatość [Rz] na poziomie 0,2 μm), co skutkuje uszkodzeniem uszczelnienia amortyzatora. W przypadku użycia szczypiec do przytrzymania rury amortyzatora może dojść natomiast do jej zagniecenia i uszkodzenia.
Poprawnie: Zawsze należy używać zalecanych narzędzi. Nie wolno zakładać narzędzi (np. szczypiec zaciskowych) bezpośrednio na powierzchnię tłoczyska.

3. Niewłaściwy moment dokręcania
Bardzo często podczas montażu elementów zawieszenia stosowany jest za niski lub za wysoki moment dokręcania. W efekcie z czasem mogą pojawiać się hałasy, zawieszenie może działać niepoprawnie, a nawet może dojść do uszkodzenia elementów – nie tylko samego zawieszenia.
Poprawnie: Elementy zawieszenia należy dokręcać zawsze, używając specjalistycznych narzędzi i kluczy dynamometrycznych, stosując do tego odpowiedni moment dokręcania.

4. Opuszczanie pojazdu z opróżnionymi miechami powietrznymi
Zdarza się także, że bezpośrednio po montażu nowych miechów powietrznych samochód jest całkowicie opuszczany z podnośnika, czyli stoi na podłożu z miechami, które nie są wypełnione powietrzem pod ciśnieniem. Prowadzi to do ich uszkodzenia, w bardzo krótkim czasie przestają działać.
Poprawnie: Nigdy nie wolno opuszczać z podnośnika samochodu, którego miechy powietrzne nie są pod ciśnieniem. Należy postępować zgodnie z zaleceniami producenta, a do opróżniania i napełniania miechów powietrznych oraz usuwania zapamiętanych kodów usterek zawsze stosować przyrząd diagnostyczny. Dodatkowo można skorzystać z instrukcji montażu firmy Bilstein i filmów instruktażowych dostępnych pod adresem: www.youtube.com/user/BILSTEINde.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 3

  • 2
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony