Obsługa układu zawieszenia wymaga znajomości kilku podstawowych reguł
Eksperci z firmy Bilstein opracowali krótki poradnik, który ma uczulić na błędy najczęściej popełniane podczas obsługi układu zawieszenia. Jak prawidłowo przeprowadzić wymianę amortyzatorów?
1. Montaż rozciągniętych (naprężonych) amortyzatorów
Należy unikać ostatecznego dokręcania amortyzatorów w momencie, gdy pojazd jest jeszcze na podnośniku, a koła zwisają swobodnie.
Poprawnie: Kolumny amortyzatora i amortyzatory, które mocowane są za pomocą elementów gumowych, można dokręcać dopiero wtedy, gdy pojazd stoi na podłożu (w pozycji pracy zawieszenia). Inne mocowania (np. zaciski, opaski) mogą zostać dokręcone jeszcze przed opuszczeniem.
2. Demontaż i montaż amortyzatorów oraz elementów zawieszenia za pomocą klucza udarowego
W przypadku demontażu lub montażu amortyzatorów czy elementów zawieszenia za pomocą klucza udarowego (i szczypiec zaciskowych zakładanych na tłoczysko lub rurę amortyzatora) istnieje ryzyko uszkodzenia amortyzatorów, co w późniejszym czasie może doprowadzić do pojawienia się hałasów – najczęściej stuków z okolic amortyzatorów. Ponadto zachodzi niebezpieczeństwo odkręcenia się nakrętki mocującej tłok z zaworami do tłoczyska. W takiej sytuacji tłoczysko w amortyzatorze gazowym może gwałtownie wystrzelić (uwaga: niebezpieczeństwo!). Ponadto, stosując szczypce zaciskowe, dochodzi do uszkodzenia precyzyjnie obrobionej powierzchni tłoczyska (średnia chropowatość [Rz] na poziomie 0,2 μm), co skutkuje uszkodzeniem uszczelnienia amortyzatora. W przypadku użycia szczypiec do przytrzymania rury amortyzatora może dojść natomiast do jej zagniecenia i uszkodzenia.
3. Niewłaściwy moment dokręcania
Bardzo często podczas montażu elementów zawieszenia stosowany jest za niski lub za wysoki moment dokręcania. W efekcie z czasem mogą pojawiać się hałasy, zawieszenie może działać niepoprawnie, a nawet może dojść do uszkodzenia elementów – nie tylko samego zawieszenia.
Poprawnie: Elementy zawieszenia należy dokręcać zawsze, używając specjalistycznych narzędzi i kluczy dynamometrycznych, stosując do tego odpowiedni moment dokręcania.
4. Opuszczanie pojazdu z opróżnionymi miechami powietrznymi
Zdarza się także, że bezpośrednio po montażu nowych miechów powietrznych samochód jest całkowicie opuszczany z podnośnika, czyli stoi na podłożu z miechami, które nie są wypełnione powietrzem pod ciśnieniem. Prowadzi to do ich uszkodzenia, w bardzo krótkim czasie przestają działać.
Poprawnie: Nigdy nie wolno opuszczać z podnośnika samochodu, którego miechy powietrzne nie są pod ciśnieniem. Należy postępować zgodnie z zaleceniami producenta, a do opróżniania i napełniania miechów powietrznych oraz usuwania zapamiętanych kodów usterek zawsze stosować przyrząd diagnostyczny. Dodatkowo można skorzystać z instrukcji montażu firmy Bilstein i filmów instruktażowych dostępnych pod adresem: www.youtube.com/user/BILSTEINde.
5. „Naprężenie” zawieszenia
Jeżeli po obniżeniu lub podniesieniu zawieszenia jego elementy nie zostaną odprężone, możliwe jest nadmierne „naprężenie” zawieszenia. Często skutkuje to niewłaściwym prowadzeniem samochodu, a także brakiem możliwości rzeczywistego ustawienia zawieszenia i szybszym zużyciem elementów, połączeń metalowo-gumowych.
Poprawnie: Po obniżeniu lub podniesieniu zawieszenia pojazdu wszystkie elementy muszą zostać ustawione pod właściwym kątem pracy, czyli wysokości zawieszenia. W tym celu należy odkręcić wszystkie połączenia metalowo-gumowe zawieszenia, przepchnąć samochód, a następnie w nowej pozycji, na podnośniku 4-kolumnowym lub nożycowym, dokręcić zalecanym momentem wszystkie elementy zawieszenia.
6. Pominięcie pełnej kontroli/wymiana nie wszystkich elementów zawieszenia
Podczas kontroli lub wymiany bardzo często pomijane są niektóre elementy zawieszenia, np. sprężyny, łożyska mocowania, odboje, osłony amortyzatorów, elektronika sterująca zawieszeniem, sprężarki itd.
Poprawnie: Należy skontrolować i w razie potrzeby wymienić wszystkie elementy. W pojazdach wyposażonych w zawieszenie pneumatyczne trzeba dodatkowo sprawdzić kompresor z przekaźnikami i przewody sprężonego powietrza.
7. Niewłaściwie ustawiona wysokość gniazda sprężyny w przypadku zawieszenia gwintowanego
Niewłaściwie ustawiona wysokość gniazda sprężyny zawieszenia może powodować, że ta nie będzie miała odpowiedniego wstępnego naprężenia. W układach zawieszenia ze sprężyną zamontowaną obok amortyzatora może dojść do jej przekrzywienia, a nawet wypadnięcia. Amortyzator jest „dobijany”, szybko dochodzi do uszkodzenia jego odboju, a droga tłumienia jest niedostateczna (jest to weryfikowane podczas okresowej kontroli stanu technicznego pojazdu.) Jeżeli gniazdo sprężyny jest ustawione zbyt wysoko, amortyzator nie pracuje w obszarze dobicia i ma zbyt krótką drogę tłumienia. Skutek źle ustawionej wysokości gniazda sprężyny to niewłaściwe prowadzenie się samochodu.
Poprawnie: W przypadku zawieszenia gwintowanego można zmieniać wysokość gniazda sprężyny w ograniczonym zakresie. Odpowiednie dane można znaleźć w certyfikacie – należy ich bezwzględnie przestrzegać.
Komentarze (1)