Części i regeneracja

Części i regeneracja

Układ hamulcowy

Układ hamulcowy i zawieszenie

miesiąc temu  31.03.2020, ~ Administrator   

Brak czystości i inne błędy przy wymianie tarcz i klocków
Strona 1 z 3

Pomimo pozornie rutynowej naprawy wiele reklamacji dotyczy obsługi i naprawy układu hamulcowego. Zastrzeżenia są zgłaszane częściej do głośnej pracy układu hamulcowego niż do braku skuteczności jego działania.

TMD Friction to wiodący producent materiałów ciernych, który dostarcza klocki i okładziny hamulcowe do producentów samochodów osobowych i ciężarowych na całym świecie. Firma również oferuje warsztatom obsługującym i naprawiającym hamulce szeroki asortyment elementów układu hamulcowego. TMD Friction jest właścicielem marek: Textar, Nisshinbo, Mintex, Don, Pagid oraz Cobreq.

Volker Birkholz, Techniczny Manager Sprzedaży & Trener TMD Friction Services GmbH z Leverkusen, udziela warsztatom cennych wskazówek, jak unikać powstawania hałasu z układu hamulcowego w samochodach osobowych i ciężarowych.

Podczas wymiany klocków i tarcz hamulcowych kluczowe znaczenie ma zachowanie odpowiedniego poziomu czystości. Zanieczyszczenia i rdza nie tylko ograniczają ruchy zacisku hamulcowego, ale również mogą negatywnie wpłynąć na odpowiednie podtrzymywanie oraz pozycję klocka hamulcowego w zacisku. Jeżeli klocek hamulcowy nie spoczywa na przewidzianych do tego powierzchniach podpierających w zacisku hamulcowym, może dojść do spadku skuteczności hamowania oraz przyspieszonego zużycia elementów układu hamulcowego. Ponadto podczas hamowania klocek hamulcowy może wpadać w wibracje, czego objawem jest piszczący dźwięk. Szczotki druciane są doskonałym narzędziem do czyszczenia zacisku hamulcowego. Do zacisków aluminiowych należy stosować szczotki mosiężne, co pozwala uniknąć uszkodzeń, natomiast zaciski żeliwne można czyścić szczotkami stalowymi. Wiele warsztatów do czyszczenia układu nadal używa sprężonego powietrza, co nie jest zalecane ze względów zdrowotnych, ponieważ do powietrza uwalania się w sposób niekontrolowany duża ilość drobnego pyłu.

Ponadto należy zwrócić szczególną uwagę na preparaty stosowane w układzie hamulcowym. Przede wszystkim na powierzchnię roboczą klocka i tarczy hamulcowej nie może się dostać nawet najmniejsza ilość smaru. Stosując preparaty przeznaczone do układu hamulcowego mechanik wykonujący montaż powinien pamiętać o tym, że temperatury robocze tarczy hamulcowej są tak wysokie, iż niewłaściwy smar może zmienić swoją postać na ciekłą, a następnie spłynąć lub przedostać się na inne elementy, takie jak tarcza hamulcowa. Poza tym smar musi być neutralny względem materiałów, z których wykonane są elementy układu hamulcowego. Jeżeli smar zawiera olej mineralny, elementy uszczelniające wykonane z gumy naturalnej lub syntetycznej pęcznieją, co może prowadzić do ich uszkodzenia. Textar oferuje gamę produktów serwisowych do konserwacji hamulców.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 16

  • 10
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 2
    SMUTNY
  • 2
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (2)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Egon Olsen 2 miesiąc temu A na zdjęciu tarcza Brembo do Mercedesa;-)
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ danielzacharczyk32@gmail.com 1 miesiąc temu Uzywam osobiscie smaru textara w zoltych tubkach i polecam kazdemu mechanikowi
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony