Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  05.11.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Chłodzenie silnika - wybór płynu ma znaczenie!

Niższe temperatury sprawiły, że większość z nas zapomniała o układzie obniżającym temperaturę w kabinie pojazdu – układzie klimatyzacji. Cyklicznie, przypominamy sobie o innym, niezbędnym w aucie opartym o silnik spalinowy układzie, mianowicie o układzie chłodzenia. To właśnie ten układ odpowiedzialny jest za osiągnięcie oraz utrzymanie właściwej temperatury roboczej silnika spalinowego.

Autorem tekstu jest Grzegorz Jurczuk, trener techniczny MAHLE Aftermarket.

Temperatura ta wpływa nie tylko na spalanie, ale również na emisję substancji szkodliwych do atmosfery. Z pewnością bez najmniejszych problemów potrafimy wymienić główne elementy układu chłodzenia. Pompa cieczy chłodzącej, termostat, czy też wymiennik ciepła – chłodnica.

1 - chłodnica
2 - pompa cieczy
3- wentylator chłodnicy
4- termostat
5 - nagrzewnica
6 - zaór nagrzewnicy
7 - silnik spalinowy

Zapominamy jednak o ważnej kwestii, medium chłodniczym, które zwane jest powszechnie płynem, chłodniczym. Takiego też określenia będziemy używać w dalszej części artykułu.

Płyn chłodniczy ma za zadanie zaabsorbować energię w postaci ciepła z silnika spalinowego, a następnie przetransportować ciepło do atmosfery, używając w tym celu chłodnicy. Pierwszym płynem chłodzącym była woda, ta jednak pomimo wielu zalet takich jak powszechna dostępność , niski koszt, oraz pojemność cieplna, posiada też wady. Są to temperatury krzepnięcia (0 ° C) oraz wrzenia(100 ° C), a także brak ochrony antykorozyjnej, czy brak ochrony przed zjawiskiem kawitacji. Dlatego obecnie stosujemy mieszaninę wody, glikolu etylenowego, lub propylenowego, oraz odpowiednich dodatków uszlachetniających. Poniżej możemy znaleźć listę dodatków stosowanych przy produkcji płynu chłodniczego.

Na rynku możemy znaleźć płyny chłodnicze, które wykonane są w technologii:

  1. IAT (Technologia oparta na dodatkach nieorganicznych)

  2. OAT (Technologia oparta o kwasy organiczne)

  3. HOAT (Połączenie technologii IAT, OAT wraz z azotynami)

Różni je skład, ale także stężenie poszczególnych składników uszlachetniających. Jaki więc płyn powinniśmy wybrać stojąc przed dylematem „Czy powinienem wybrać kolor zielony, niebieski, a może różowy?”. Obecnie kolor nie jest wyznacznikiem mówiącym o składzie płynu i jego charakterystyce. Tak więc musimy zapoznać się z etykietą producenta płynu chłodniczego, użyć instrukcji pojazdu, lub odszukać w odpowiedniej bazie danych, jakie chłodziwo jest przeznaczone do naszego auta. Firma Volkswagen jest autorem klasyfikacji płynów chłodniczych, które mogą nam pomóc w wyborze. Zgodnie z tą właśnie klasyfikacją rozróżnia płyny G11, G12, G12+, oraz G12++ i G13. Poniżej znajdą Państwo tabelę, która w przystępny sposób pokazuje mieszalność płynów chłodniczych (Tab. 2). Znak „+” oznacza pełną mieszalność­, „-” niewłaściwą mieszalność, natomiast „+/-” oznacza właściwą mieszalność, jednak z pogorszeniem właściwości antykorozyjnych roztworu.

Gdy już wiemy jakiego rodzaju płynu chłodniczego powinniśmy użyć w pojeździe, zapoznajmy się z głównymi zasadami dotyczącymi jego wymiany oraz eksploatacji:

1. Jeśli używamy koncentratu płynu chłodniczego powinniśmy zapoznać się z tabelami umożliwiającymi uzyskanie roztworu o odpowiedniej temperaturze krzepnięcia. Wynika to z faktu, że temperatura krzepnięcia płynu chłodniczego zależy od stężenia glikolu w tymże roztworze. Stan przejściowy, widoczny na wykresie, mówi o tym, iż płyn chłodniczy zmieniając stan skupienia z cieczy przechodzi przez etap „papkowatego lodu”, aby finalnie przyjąć formę lodu.

2. Należy przestrzegać interwałów wymiany płynu chłodniczego. Z czasem płyn, oraz zawarte w nim dodatki tracą swe właściwości, a to sprawia, że znacznie pogarszają się jego właściwości fizykochemiczne.

3. Przy wymianie płynu chłodniczego wskazane jest przeprowadzenie płukania układu. Pozwala to na usunięcie zanieczyszczeń, kamienia kotłowego, pozostałości szczeliwa.

4. Kontrolujmy poziom oraz parametry płynu chłodniczego. Temperatura krzepnięcia płynu możemy sprawdzić poprzez pomiar gęstości cieczy, lub pomiar współczynnika załamania światła w cieczy.

Autorem tekstu jest Grzegorz Jurczuk, trener techniczny MAHLE Aftermarket

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony