Części i regeneracja

Części i regeneracja

11 dni temu  09.02.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Cykl życia wtryskiwaczy Common Rail
Strona 1 z 2

Paliwo pod bardzo dużym ciśnieniem trafia do wtryskiwaczy, te natomiast sterowane przez komputer w odpowiednim momencie rozpylają je w komorze spalania. Do czasu, bo statystycznie rzecz ujmując, co 50 czy 60 dystrybutor diesla infekuje tę czułą aparaturę w sposób druzgocący dla kieszeni kierowcy. I tu właśnie dostrzegamy walory regeneracji aparatury paliwowej!

Kluczowymi elementami bardzo skomplikowanej i czułej aparatury paliwowej systemu common rail są oczywiście wtryskiwacze, które zapewniają dostarczanie paliwa do komory spalania. Kierowca może pamiętać o terminowej wymianie filtra paliwa, może tankować paliwo najlepszej jakości, a i tak pewnego dnia okaże się, że wtryskiwacze mają już po prostu dość. I nic tylko poddać je regeneracji!

Nowoczesne silniki wysokoprężne charakteryzują się bardzo skomplikowaną, ale też wyjątkowo czułą aparaturą wtryskową. Najpopularniejszym układem tego typu w przypadku silników Diesla jest właśnie system common rail. Na przestrzeni lat funkcja wtryskiwacza paliwa nie uległa zmianie, ale złożoność procesu jego dostarczania już tak – szczególnie w zakresie rozpylania i rozproszenia paliwa w komorze, aby zmaksymalizować wydajność spalania. Pierwsze układy tego typu pracowały na ciśnieniu rzędu 1000-1300 barów. W późniejszych latach, kiedy ciśnienie stopniowo wzrastało aż do 2000 i więcej barów, wtryskiwacze elektromagnetyczne zastąpiono piezoelektrycznymi. Są one dużo szybsze i dokładniejsze, pozwalają też na precyzyjny i wielokrotny dotrysk paliwa na różnych etapach pracy silnika.

Aby spełnić najnowsze normy emisji spalin, ewoluował również wtryskiwacz. Jego sterowanie musiało być jeszcze precyzyjniejsze, koniecznością stała się reakcja w czasie krótszym niż 0,001 s. Sterowniki nowoczesnych układów common rail realizują podział jednego wtrysku nawet na 5 części (2 przedwtryski, 2 wtryski główne, 1 dotrysk). Dzięki szybkości wtryskiwaczy piezoelektrycznych możliwe jest podawanie nawet 7 dawek paliwa na cykl pracy silnika, co skutkuje poprawą kultury pracy i mniejszym spalaniem. Tym też różnią się od wtryskiwaczy elektromagnetycznych, których długi trzpień i tłoczki podzielone są na dwie części – górną i dolną.
Obojętnie jakiego typu, to dawkowanie paliwa odbywa się przy bardzo wysokim ciśnieniu. Nietrudno sobie wyobrazić, co może się stać, gdy tak ściśle spasowanym elementom przyjdzie pracować z paliwem, które skrywa zanieczyszczenia. Do wyobraźni przemawia sytuacja, że wystarczy jeden chybiony wybór stacji benzynowej, by skutki obecności zanieczyszczeń w oleju napędowym dosłownie zdegradowały aparaturę wtryskową.

Olej napędowy  – do 50 czy 60 razy sztuka?

Olej napędowy należy traktować jako integralną część aparatury paliwowej common rail. Pełni przecież kilka funkcji. Należy postrzegać go jako paliwo, środek smarujący, chłodziwo, a też ciecz odprowadzającą (do czasu) mikroskopijne drobiny z pomp i wtryskiwaczy.

Dlaczego jakość paliwa gra pierwsze skrzypce? Olej napędowy na dwóch różnych stacjach może różnić się pod kątem takich parametrów, jak: temperatura zapłonu i spalania, smarność, agresywność dla układu zasilania (w szczególności wszelkiego rodzaju uszczelnień), zawartość siarki, czystość chemiczna (odpowiedni skład). Warto też wspomnieć, że w 2021 r. Inspekcja Handlowa zakwestionowała 1,72% skontrolowanych próbek paliw. To cieszy, bo rok wcześniej 1,88% skontrolowanych próbek paliw płynnych nie spełniało oczekiwań. Nieprawidłowości rzadziej dotyczą benzyny niż oleju napędowego.

Nie wdając się w szczegóły, można przyjąć statystycznie, że co 50-60 tankowanie dieslem baku pojazdu to niestety rujnujący układ paliwowy scenariusz. Efekt? Ten długotrwały może być dwojaki.

Wtryskiwacz staje się otwarty (leje) lub zamknięty (zapieczony)

Awaria wtryskiwaczy może być sygnalizowana kodem błędu, np. emisji spalin. To, że filtr paliwa nie poradził sobie z zanieczyszczonym paliwem, będzie dawało o sobie znać na dwa sposoby. „Lejący” wtryskiwacz będzie zaburzał proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej, co spowoduje niedokładne spalanie paliwa, a tym samym zwiększoną emisję spalin i nadmierne osiadanie nagaru na elementach układu tłokowego. To ostatnie odkryjemy oczywiście w warsztacie.

Drugim efektem będzie ich zapieczenie. W skrajnym przypadku zatarcie wtryskiwacza (wtryskiwaczy) spowoduje, że nie będzie w ogóle podawał paliwa do komory spalania, przez co rozruch silnika będzie utrudniony lub niemożliwy (zależne od liczby uszkodzonych wtrysków). A nam przyjdzie zmagać się z jego wymontowaniem. Wtryski mogą zostać również zatarte na skutek łuszczenia się pompy wysokiego ciśnienia lub jakichkolwiek zanieczyszczeń, które przedostaną się do układu wtryskowego. Nie tylko bowiem paliwo, ale także nieskuteczna filtracja to najczęstsze przyczyny uszkodzeń wtryskiwaczy common rail.

Uszkodzenia tego elementu to stosunkowo poważny problem. Nie tylko dlatego, że trzeba podjąć wysiłek związany z wymianą, ale przede wszystkim ze względu na koszty. Wielu właścicieli przeżywa szok, kiedy poznaje ceny nowych wtryskiwaczy. Można jednak skorzystać z alternatywnego rozwiązania, czyli regeneracji. Jest to jedna z usług, w jakich specjalizuje się firma Lauber.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony