Czujniki położenia wału korbowego i wałka rozrządu marki VEMO, Fot. archiwum warsztat.pl
Czujnik położenia wału korbowego to niewielki, ale niezwykle ważny element układu sterowania silnikiem. Odpowiada on za precyzyjne informowanie komputera sterującego o położeniu i prędkości obrotowej wału korbowego. Te informacje są niezbędne do prawidłowego sterowania wtryskiem paliwa i zapłonem, a tym samym do zapewnienia optymalnej pracy silnika.
Objawy awarii czujnika położenia wału korbowego
Objawy mogą być różnorodne i obejmować:
Nierównomierną pracę silnika (przerywanie, falowanie) - jest to jeden z najczęstszych objawów awarii czujnika. Wynika on z tego, że komputer sterujący nie otrzymuje precyzyjnych informacji o położeniu wału korbowego, co powoduje zaburzenia w dawkowaniu paliwa i zapłonie.
Spadek mocy i pogorszenie osiągów - uszkodzony czujnik może powodować spadek mocy silnika i pogorszenie jego osiągów. Dzieje się tak, ponieważ komputer sterujący nie może optymalnie sterować pracą silnika, co prowadzi do spadku jego efektywności.
Trudności z uruchomieniem silnika, szczególnie na zimno - w niektórych przypadkach awaria czujnika położenia wału korbowego może utrudniać lub uniemożliwiać uruchomienie silnika. Wynika to z tego, że komputer sterujący nie jest w stanie prawidłowo zsynchronizować pracy silnika.
Nagłe gaśnięcie silnika - nagłe gaśnięcie silnika podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Jedną z przyczyn tego zjawiska może być awaria czujnika położenia wału korbowego.
Zapalenie się kontrolki Check Engine (MIL) -
- W czasie obrotu wieńca zębatego dochodzi do wywołania sygnałów napięciowych przez zmiany pola magnetycznego – są one kierowane do modułu sterującego. Na tej podstawie moduł oblicza obroty wału korbowego oraz jego położenie. Natomiast z tych wartości obliczane są podstawowe dane dla momentu wtrysku oraz kąta wyprzedzenia zapłonu - mówi Adam Klimek, ekspert TEAM TOTAL.
Przyczyny awarii czujnika położenia wału korbowego
Uszkodzenie mechaniczne - czujnik może ulec uszkodzeniu mechanicznemu na skutek uderzenia, wibracji lub innych czynników zewnętrznych.
Zabrudzenia i korozja - z biegiem czasu czujnik może ulec zabrudzeniu lub skrodowaceniu, co może prowadzić do jego awarii.
Zwarcia lub przerwania przewodów - zwarcia lub przerwania przewodów zasilających czujnik lub przewodów sygnałowych mogą powodować jego awarię.
Uszkodzenie koła sygnałowego - koło sygnałowe to element, który jest montowany na wale korbowym i generuje sygnał dla czujnika. Uszkodzenie koła sygnałowego może również powodować awarię czujnika.
Wady fabryczne - w niektórych przypadkach czujniki położenia wału korbowego mogą być wadliwe fabrycznie.
Diagnostyka i naprawa
W przypadku podejrzenia awarii czujnika położenia wału korbowego, należy przeprowadzić diagnostykę komputerową w celu odczytania kodów błędów. Kody błędów mogą wskazać na przyczynę awarii. Następnie, należy sprawdzić stan czujnika i jego przewodów. W razie potrzeby, należy wymienić uszkodzony element.
Ważne! Do wymiany czujnika położenia wału korbowego proponujemy używać wyłącznie oryginalnych części zamiennych. Należy również zwrócić uwagę na prawidłowy montaż czujnika, zgodnie z instrukcją producenta.
Podsumowanie
Czujnik położenia wału korbowego to ważny element układu sterowania silnikiem, którego awaria może prowadzić do szeregu problemów. Dlatego ważne jest, aby znać objawy i przyczyny uszkodzenia, aby móc szybko i skutecznie zareagować.
Pamiętaj! Ten artykuł ma charakter informacyjny i nie stanowi porady mechanika. W przypadku problemów z czujnikiem położenia wału korbowego, należy skonsultować się z wykwalifikowanym warsztatem.
Artykuł aktualizowany, dat. 20.06.2024
Komentarze (11)