
Niterra cieszy się uznaniem jako producent wysokiej jakości komponentów motoryzacyjnych, które zdobyły renomę na całym świecie dzięki swojej doskonałości, trwałości oraz niezawodności. Marka NGK Ignition Parts od wielu dekad wyznacza najwyższe standardy w segmencie części zamiennych, oferując produkty, które zapewniają niezawodne działanie milionom użytkowników pojazdów dwu- i czterokołowych. Ich skuteczność przekłada się na bezproblemową eksploatację pojazdów, a jednocześnie wspiera realizację ambitnych celów firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Ekologiczne zaangażowanie firmy Niterra znajduje dodatkowe potwierdzenie w ofercie marki NTK Vehicle Electronics, która obejmuje sześć linii produktowych. Wszystkie komponenty z tej gamy mają pozytywny wpływ na środowisko, wspierając działania zmierzające do ograniczenia emisji spalin przez silniki.
Jednym z kluczowych produktów oferowanych przez markę NTK Vehicle Electronics jest sonda lambda – niezbędny element technologii silnikowej, który odpowiada za regulację parametrów pracy jednostki napędowej oraz zapewnienie optymalnego działania katalizatora.
Niterra jest jednym z największych na świecie dostawców takich czujników dla klientów OE i jednym z liderów w obsłudze rynku części zamiennych. Z perspektywy niezależnego rynku wtórnego, Niterra oferuje kompleksową gamę wysokiej jakości czujników, a klienci korzystają z tej samej zaufanej jakości, na której polegają producenci OEM, ponieważ Niterra produkuje swoje czujniki we własnym zakresie, zapewniając stałą wydajność i niezawodność. Dzięki rozbudowanemu portfolio zaprojektowanemu tak, aby sprostać zróżnicowanym potrzebom rynku części zamiennych, Niterra dostarcza niezawodne rozwiązania, które wyznaczają standardy jakości czujników.
Łącznie marka NTK firmy Niterra oferuje 623 numery katalogowe przeznaczone na rynek części zamiennych, które pokrywają 63% pojazdów eksploatowanych w regionie EMEA – co odpowiada 213 milionom pojazdów. W ofercie znajduje się także 30 referencji dedykowanych motocyklom, a 6 uniwersalnych numerów katalogowych samodzielnie obejmuje aż 62 miliony pojazdów.
Zasadniczo sondy lambda w pojeździe odpowiadają za minimalizowanie emisji szkodliwych substancji powstających podczas pracy silnika. Dzieje się tak dzięki ich zdolności do pomiaru zawartości tlenu resztkowego w spalinach. Uzyskane dane są przekazywane do jednostki sterującej silnikiem (ECU), która na ich podstawie dostosowuje skład mieszanki paliwowo-powietrznej, aby ograniczyć emisję do absolutnego minimum.
Dodatkową korzyścią wynikającą z zastosowania sond lambda jest zmniejszenie zużycia paliwa przez silnik oraz wydłużenie żywotności katalizatora – elementu kosztownego zarówno w naprawie, jak i w wymianie, zwłaszcza w nowoczesnych jednostkach napędowych. Sam katalizator odpowiada za przekształcanie szkodliwych cząstek i zanieczyszczeń zawartych w spalinach przed ich wydostaniem się przez układ wydechowy.
Istotny czynnik wpływający na wydajność silnika
W silniku optymalna mieszanka paliwowo-powietrzna określana jest jako stosunek stechiometryczny i odpowiada wartości lambda równej 1 – stąd też inna nazwa sondy tlenowej: sonda lambda. Choć ten stosunek uznawany jest za idealny, nie można go uznać za pewnik, dlatego tak istotna jest rola sondy w monitorowaniu pracy silnika. Jeśli proporcja powietrza do paliwa jest zbyt bogata lub zbyt uboga, katalizator nie będzie w stanie skutecznie spełniać swojej funkcji. Stosunek stechiometryczny wynosi 14,7 kg powietrza na 1 kg paliwa. Mówiąc prościej – to właśnie zadaniem sondy lambda jest pomoc jednostce sterującej silnikiem (ECU) w utrzymaniu składu mieszanki jak najbliżej tej wartości. NTK Vehicle Electronics oferuje trzy rodzaje czujników tlenu: sondy cyrkonowe (znane również jako sondy skokowe napięciowe, binarne lub sondy cyrkonowe stosowane w motoryzacji), sondy tytanowe (nazywane także sondami skokowymi rezystancyjnymi lub sondami tlenku tytanu), sondy liniowe (określane również jako sondy szerokopasmowe).
Ogólną zasadą jest, że każdy katalizator w pojeździe jest wyposażony w dwie sondy lambda, co pozwala skutecznie monitorować poziom emisji. Pierwsza z nich to tzw. sonda regulacyjna, która mierzy skład spalin bezpośrednio po opuszczeniu komory spalania. Druga to sonda diagnostyczna, umieszczona za katalizatorem, która analizuje zawartość tlenu w spalinach po procesie konwersji katalitycznej. Jednostka sterująca silnikiem (ECU) odbiera dane z obu tych sond i wykorzystuje je do optymalizacji składu mieszanki paliwowo-powietrznej oraz oceny skuteczności pracy katalizatora – na podstawie łącznych informacji pochodzących z obu czujników.
Utrzymanie sprawności sond lambda – klucz do optymalnej pracy układu wydechowego
Sondy lambda odgrywają istotną rolę w ograniczaniu emisji spalin. Jednak z czasem mogą ulegać awariom. Najczęstszą przyczyną ich uszkodzenia jest kontakt z dodatkami do paliw, osadami z silikonu lub nagarem węglowym. Pierwszymi objawami nieprawidłowego działania sondy są zazwyczaj zapalenie się kontrolki ostrzegawczej na desce rozdzielczej, wzrost zużycia paliwa, nierówna praca silnika na biegu jałowym, a w skrajnych przypadkach jego gaśnięcie. Brak szybkiej wymiany uszkodzonego czujnika prowadzi do pogorszenia parametrów spalania, zwiększenia emisji szkodliwych substancji, przyspieszonego zużycia katalizatora, a w konsekwencji – do pogorszenia ogólnego stanu technicznego silnika.
Komentarze (0)