Alternator stosowany jest jako źródło prądu w pojazdach mechanicznych, a jego zadaniem jest ładowanie akumulatora poprzez przetwarzanie energii mechanicznej na energię elektryczną. Element ten jest bardzo istotny, ponieważ odpowiada za pokrycie zapotrzebowania energetycznego w pojazdach, dlatego bardzo ważna jest jego sprawność i bezawaryjne działanie.
Użytkownicy pojazdów mogą spotkać się z różnymi awariami alternatora. Do stosunkowo rzadko występujących należy przypisać uszkodzenie, polegające na wytwarzaniu nadmiernego napięcia. Usterka ta objawiać się może m.in. przez nadmierną jasność świateł drogowych samochodu lub częste przepalanie się żarówek. Zawyżone napięcie jest niebezpieczne dla żywotności akumulatora. Jeśli zauważymy u siebie taki problem, przyczyn można szukać np. w niesprawnym alternatorze. Jego długotrwała eksploatacja, podczas wytwarzania takiego napięcia, może powodować uszkodzenie.
- Sprawnie działający alternator nigdy nie zasila akumulatora napięciem, które uznaje się za nadmierne. Podczas normalnych warunków eksploatacyjnych napięcie, mierzone na zaciskach alternatora, może się zmieniać w granicach od 13,4 V do 14,5 V. Jako miarodajne należy uznać pomiary przy prędkościach silnika większych niż 1600 obr/min. - mówi Bolesław Jarosiński, inżynier produkcji w AS-PL Sp. z o.o.
Gdzie możemy doszukiwać się problemów z nadmierną produkcją napięcia w alternatorze? Może on wystąpić np. w uszkodzonym wirniku alternatora, kiedy to dochodzi do zwarcia masy określonego końca uzwojenia wirnika. Zdarza się także, że mechanicy trafiają na bardzo nietypową awarię regulatora napięcia. Inne awarie powodują zaniżenie wydajności alternatora pod względem generowanego napięcia i prądu ładującego akumulator.
Komentarze (2)