Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  25.10.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Czy alternator może przeładować akumulator?

Alternator stosowany jest jako źródło prądu w pojazdach mechanicznych, a jego zadaniem jest ładowanie akumulatora poprzez przetwarzanie energii mechanicznej na energię elektryczną. Element ten jest bardzo istotny, ponieważ odpowiada za pokrycie zapotrzebowania energetycznego w pojazdach, dlatego bardzo ważna jest jego sprawność i bezawaryjne działanie.

Użytkownicy pojazdów mogą spotkać się z różnymi awariami alternatora. Do stosunkowo rzadko występujących należy przypisać uszkodzenie, polegające na wytwarzaniu nadmiernego napięcia. Usterka ta objawiać się może m.in. przez nadmierną jasność świateł drogowych samochodu lub częste przepalanie się żarówek. Zawyżone napięcie jest niebezpieczne dla żywotności akumulatora. Jeśli zauważymy u siebie taki problem, przyczyn można szukać np. w niesprawnym alternatorze. Jego długotrwała eksploatacja, podczas wytwarzania takiego napięcia, może powodować uszkodzenie.

- Sprawnie działający alternator nigdy nie zasila akumulatora napięciem, które uznaje się za nadmierne. Podczas normalnych warunków eksploatacyjnych napięcie, mierzone na zaciskach alternatora, może się zmieniać w granicach od 13,4 V do 14,5 V. Jako miarodajne należy uznać pomiary przy prędkościach silnika większych niż 1600 obr/min. - mówi Bolesław Jarosiński, inżynier produkcji w AS-PL Sp. z o.o.

Gdzie możemy doszukiwać się problemów z nadmierną produkcją napięcia w alternatorze? Może on wystąpić np. w uszkodzonym wirniku alternatora, kiedy to dochodzi do zwarcia masy określonego końca uzwojenia wirnika. Zdarza się także, że mechanicy trafiają na bardzo nietypową awarię regulatora napięcia. Inne awarie powodują zaniżenie wydajności alternatora pod względem generowanego napięcia i prądu ładującego akumulator.

Problem jednak nie zawsze musi dotyczyć uszkodzonego alternatora. Na wartość napięcia w niektórych alternatorach wpływ może mieć poprawność funkcjonowania instalacji lub współpracującego z nimi sterownika zewnętrznego. Jak większość urządzeń technicznych, alternator posiada części ulegające zużyciu i z tego powodu warto się interesować jego sprawnością techniczną. Dzięki tej wiedzy często będziemy mogli szybko diagnozować problemy naszych pojazdów i tym samym reagować wcześniej, przez co koszt naprawy może być o wiele niższy, niż gdy awaria zostanie rozpoznana zbyt późno.

Komentarze (2)

dodaj komentarz
  • ~ marek 2 ponad rok temu Witam , co mam zrobić założyłem Nowy alternator 12V 100A ładuje 14.85 do 14.95V na wolnych i na wyższych obrotach . Wczesniej stary alternator ładował 14.3V wymieniłem go z powodu łożyska które huczało (łożysko zaprasowane w obudowie ,nie rozbieralne) akumlator 2020r sprawny.
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Cito Wrocław 1 ponad rok temu Stosujemy produkty AS pl. Bardzo dobra jakość.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony