Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  23.04.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Czyszczenie filtra cząstek stałych

Filtr cząstek stałych (DPF – Diesel Particulate Filter / FAP – Filtre à Particules) montowany jest w układach wydechowych silników wysokoprężnych, a jego zadaniem jest oczyszczanie gazów spalinowych z cząstek sadzy.

 

Element ten eliminuje emisję czarnego dymu, charakterystycznego dla starszych pojazdów z silnikami Diesla. Aby spełnić rygorystyczną normę emisji spalin EURO 5, samochody z silnikami wysokoprężnymi muszą być wyposażone w filtr cząstek stałych.

Filtr ma postać przestrzennej struktury o bardzo dużej całkowitej powierzchni. Cząstki sadzy osiadają na porowatych ściankach lub włóknach wykonanych z metalu i materiałów ceramicznych. Wydajność prawidłowo działającego filtra zawiera się w przedziale od 85% do 100%. Niestety, struktura wewnętrzna bardzo szybko ulega zapchaniu, a co za tym idzie – traci wydajność.

Przyczyną jest nie tylko słaba jakość paliwa, ale przede wszystkim eksploatacja pojazdu na krótkich (zwłaszcza miejskich) odcinkach – elektronika sterująca silnikiem nie ma wówczas wystarczająco dużo czasu na przeprowadzenie pełnej regeneracji filtra przez wprowadzenie silnika w specjalny tryb pracy, który pozwoli pozbyć się sadzy. W takiej sytuacji, jeżeli procedura wypalania kilkukrotnie nie powiedzie się, silnik przechodzi w tryb awaryjny i w celu regeneracji filtra należy udać się do warsztatu wyposażonego w specjalne urządzenia.

Rozwiązaniem dla warsztatów niewyspecjalizowanych w silnikach Diesla jest środek Cartechnic – niezawierający metalu płyn do czyszczenia filtrów DPF / FAP, który rozpuszcza osad węgla i sadzy. Środek ten nadaje się do wszystkich zamkniętych systemów filtrów cząstek stałych w pojazdach z silnikiem Diesla. Neutralny płyn czyszczący jest niepalny i odparowuje bez żadnych pozostałości.

Płyn dostępny jest w formie aerozolu, w puszce o pojemności 400 ml. Podawany jest do wnętrza filtra za pomocą dostarczonej w komplecie sondy. Jego zadaniem jest przywrócenie pełnej zdolności absorpcji filtra cząstek stałych, ale stosowany może być również zapobiegawczo.

Monika Małachowska, Inter Cars

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ lolek100 1 ponad rok temu K2 ma bardzo dobre produkty do aut i ostatnio w moje rece wpadł K2 DPF CLEANER ktory jest profesjonalnym środkiem do regeneracji zapchanych filtrów cząstek stałych DPF/FAP w silnikach diesla i sprawdza się genialnie.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony