Podstawą dalszych czynności diagnostycznych jest ocena wizualna
4. Badanie przyczepności koła na stanowisku diagnostycznym
Po wykonaniu wcześniejszych czynności diagnostycznych i prac naprawczych należy poddać kontroli elementy tłumiące drgania, czyli amortyzatory. Ten etap warto zacząć od testu przyczepności koła na stanowisku diagnostycznym. Pozwoli to ocenić stan techniczny elementów zespołu tłumiąco-resorującego, w tym amortyzatorów. Należy zaznaczyć, że badanie na stanowisku diagnostycznym nie pozwala na określenie „sprawności amortyzatora”. Jest przeprowadzane z wykorzystaniem metody Eusama, opartej na wymuszeniu drgań pionowych badanego koła powyżej częstotliwości rezonansowej, i określa procentowy współczynnik przylegania koła do podłoża. Na podstawie jego wyników możemy wskazać prawidłową lub nieprawidłową wartość tłumienia.
Badanie to może służyć do oceny stanu amortyzatorów, z uwzględnieniem:
- wcześniejszej kontroli, wymiany wyeksploatowanych i uszkodzonych elementów układu zawieszenia,
- właściwego ciśnienia i stanu ogumienia,
- braku jakichkolwiek modyfikacji układu zawieszenia.
Na wynik pomiaru wpływ mają również dodatkowe dane o badanym pojeździe, związane z jego wagą dla określenia nacisku koła na podłoże.
Wszelkie rozbieżności powstałe w wyniku testu mogą sugerować uszkodzenie elementów zespołu tłumiąco-resorującego i być wskazaniem do ich wymiany. Podczas wymiany amortyzatorów należy zwrócić szczególną uwagę na procedurę naprawczą zalecaną przez producenta pojazdu, z uwzględnieniem prawidłowej pozycji wszystkich montowanych elementów. W przypadku kolumny amortyzatora odpowiednia pozycja sprężyny w dolnym talerzu oporowym, właściwe ustawienie górnego zestawu montażowego oraz poprawne zainstalowanie zestawu osłonowo-ochronnego mają kluczowy wpływ na prawidłowe działanie i funkcjonowanie amortyzatora.
Praca mechanika podczas wszelkich napraw jest ogromnie ważna i odpowiedzialna. Warsztat powinien zawsze informować klienta o zaistniałych usterkach oraz o konsekwencjach związanych z brakiem decyzji odnośnie do zalecanej wymiany. Tylko przy zachowaniu odpowiedniej procedury diagnostycznej połączonej z zalecaną przez producenta pojazdu technologią naprawy możemy wyeliminować wszelkie niesprawności układu zawieszenia.
Komentarze (0)