Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  02.09.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Diagnoza stuków dwumasy podczas gaszenia silnika w praktyce

Ręcznie wystosowując przepustnicę weryfikujemy stuki podczas gaszenia silnika. VW Passat B5

Zazwyczaj w przypadku pojawiających się stuków w trakcie gaszenia silnika wymieniamy tłumik drgań, czyli dwumasowe koło zamachowe. Co jednak, gdy po wymianie tego komponentu stuki nie zniknęły? Rozważmy problem na trzech przypadkach Mitsubishi Outlander 2.0 DI-D, VW Passat 1.9 TDI oraz Renault 2.0 dCi.

Aby do stuków z koła zamachowego nie dochodziło, silnik musi być zdławiony tak zwaną klapą gaszącą, czyli przepustnicą. W zależności od rozwiązania możemy mieć przepustnice sterowane podciśnieniowo lub elektrycznie. W jednym i drugim rozwiązaniu dość często dochodzi do nieprawidłowości pracy, a tego efektem jest właśnie stuk z DKZ. Outlander 2.0 DI-D z silnikiem VW o kodzie BSY jest wyposażony w elektryczną wersję. Do warsztatu trafił samochód z hałasami przy gaszeniu. Wbrew pierwszym przypuszczeniom, przyczyną nie był układ przeniesienia napędu, a właśnie uszkodzenie istotnego elementu w dolocie. Na zdjęciu poniże widać typowe uszkodzenie przepustnicy.

Uszkodzona przepustnica w Outlanderze

Jest ona zalana olejem, który ze względu na zamontowanie przedostaje się również  do elementów sterowania eliminując komponent z pracy. Skutkuje to  słyszalnymi stukami. Wymiana elementu na nowy całkowicie rozwiązuje problem. 

Nie zawsze zaolejenie jest przyczyną awarii

W niektórych przypadkach przepustnica wygląda dobrze, ale pojawiają się problemy z kontaktem układów elektrycznych. W tym przypadku zazwyczaj będzie wygenerowany błąd w pamięci sterownika silnika, tak jak to było w przypadku Renault Espace 2.0 dCi. Usunięcie hałasów wiąże się z wymiana przepustnicy, naprawa przynosi krótkotrwałe efekty.

Wytarte ścieżki potencjometru

Błąd wskazujący na usterkę elektryczną przepustnicy

Co w przypadku podciśnieniowego sterowania? 

W starszych rozwiązaniach np. VW Passat 1.9 TDI z silnikiem AWX najczęstszą przyczyną jest nieszczelność układu. Jak podciśnienie „ucieknie” z układu to siłownik pneumatyczny nie ma możliwości wysterowania talerzyka w przepustnicy. Najprostszą diagnostyką jest domknięcie ręcznie przepustnicy, jak niepokojące odgłosy znikną, należy naprawić układ podciśnieniowy: „gruszka”, przewody, zworki to najczęstsze przyczyny problemu.

Ręcznie wystosowując przepustnicę weryfikujemy stuki podczas gaszenia silnika 

Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: WWW.REPXPERT.PL oraz na stronie WWW.SCHAEFFLER.PL

Kacper Zabłocki

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony