Zawieszenia samochodów dostawczych projektowane są pod kątem zmiennych warunków obciążenia. Zabudowa kamperów podnosi wymagania stawiane zawieszeniu znacznie wyżej niż ma to miejsce w przypadku standardowego samochodu dostawczego.
Kamper z kompletną zabudową wagowo plasuje się zazwyczaj tuż poniżej dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) przewidzianej dla danego podwozia. To sprawia, że zawieszenie praktycznie zawsze narażone jest na maksymalne obciążenia eksploatacyjne. Ma to niebagatelny wpływ na komfort podróży takim pojazdem.
Zwiększone stałe obciążenie zawieszenia wymaga od amortyzatorów większej siły tłumienia. Z tego powodu fabrycznie montowane amortyzatory mogą okazać się niewystarczające. Mocniejsze tłumienie ma duże znaczenie między innymi podczas pokonywania zakrętów. Wysoko położony środek ciężkości kampera powoduje jego silniejsze wychylanie się podczas jazdy po łukach czy w ostrych zakrętach. Jest to szczególnie odczuwalne przy gwałtowniejszych manewrach, takich jak omijanie przeszkód.
Bilstein ma w swojej ofercie dwie linie amortyzatorów. Do linii Replacement należy seria B4, która w stu procentach jest odpowiednikiem montowanych fabrycznie części. W serii Performance pod oznaczeniem B6 można znaleźć ich bardziej zaawansowane odpowiedniki. Charakteryzują się one lepszymi parametrami użytkowymi, w tym bardziej efektywną siłą tłumienia. To właśnie one zalecane są dla użytkowników pojazdów mocniej obciążonych, takich jak kampery czy pojazdy holujące duże ładunki.
- Amortyzatory Bilstein B6 to seria znana doskonale i od wielu lat mechanikom i kierowcom. Jednak przy opracowaniu referencji dla kamperów zmieniliśmy parametry tych produktów. Przeprowadziliśmy liczne testy drogowe, sprawdzając zachowanie pojazdu w trakcie zmiany pasa ruchu, pokonywania zakrętów i hamowania na różnej nawierzchni, jak też subiektywne odczucia grupy użytkowników - mówi Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w IHR Warszawa, oficjalnego dystrybutora marki Bilstein w Polsce.
Seria Advanced
Drugim rozwiązaniem jest Bilstein B6 Camper Advanced. Ich konstrukcję oparto na autorskiej technologii DampMatic. Amortyzatory te automatycznie dostosowują siłę tłumienia do obciążenia pojazdu i nawierzchni, po której się porusza. Ma to kluczowe znaczenie w trakcie jazdy po nieutwardzonych drogach, np. duktach leśnych, kostce brukowej czy nadmorskich piaskach. Z kolei na autostradzie powracają one do „normalnej”, miękkiej charakterystyki pracy.
Technologia DampMatic to pasywna regulacja siły tłumienia zależna od amplitudy pracy zawieszenia. Dzięki niej możliwe jest uzyskanie automatycznej redukcji siły tłumienia przy małych nierównościach, co zwiększa komfort jazdy. Automatyczne usztywnienie zawieszenia przy większych nierównościach skutkuje poprawieniem stabilności pojazdu.
- Bazując na naszym doświadczeniu postanowiliśmy stworzyć dla kamperów osobne referencje, w tym także wykorzystujące technologię DampMatic. Serie B6 oraz B6 Advanced cechują się podwyższonymi parametrami dobrze sprawdzającymi się w pojazdach, które stają się bazą dla zabudów mieszkalnych - mówi Tomasz Siemek, brand manager marki Bilstein w Polsce.
Komentarze (0)