Filtry samochodowe działają jak nierozerwalne ogniwa, a ich prawidłowa praca zapewnia komfort oraz bezpieczeństwo podróżującym. Dużym ryzykiem jest bagatelizowanie stanu technicznego tych elementów. Ich regularna wymiana u profesjonalistów, pozwoli uniknąć wysokich kosztów napraw wielu innych podzespołów samochodu. Eksperci sieci warsztatów Q Service Castrol wskazują, jak funkcjonują filtry w aucie i kiedy należy je niezwłocznie wymienić.
W samochodzie występują 4 rodzaje filtrów: kabinowy, oleju, paliwa oraz powietrza. Stanowią one warstwę ochronną przed zanieczyszczeniami, które mogą dostać się do środka auta oraz do silnika. Warunkują prawidłowe funkcjonowanie samochodu, a ich regularna wymiana zapobiega przyspieszaniu zużycia jednostki napędowej, pogorszeniu jakości oleju oraz wpływa na czystość powietrza w kabinie pojazdu.
Filtry kabinowe – nie tylko komfort, ale i zdrowie pasażerów
Filtry kabinowe, nazywane również przeciwpyłowymi, odpowiedzialne są za ochronę przed zanieczyszczeniami dostającymi się z zewnątrz do środka auta. Oprócz standardowych filtrów dostępne na rynku są także te do działań specjalnych: z aktywnym węglem oraz antywirusowe. Te pierwsze w odróżnieniu do filtrów standardowych posiadają dodatkową warstwę odpowiedzialną za redukcję szkodliwych gazów, takich jako ozon, związki siarki i azotu. Z kolei antywirusowe chronią dodatkowo pasażerów przed szkodliwymi drobnoustrojami w postaci pleśni, bakterii i wirusów.
Filtr oleju gwarantuje sprawną pracę jednostki napędowej
Aby zagwarantować odpowiednią pracę silnika, warto zadbać o regularną wymianę filtra, który jest odpowiedzialny za oczyszczanie oleju z odpadów metalicznych powstających na skutek tarć występujących podczas pracy jednostki napędowej. Kiedy ten element jest nieszczelny, nie spełnia swojej podstawowej funkcji, czyli ochrony oleju smarującego ruchome elementy napędowe pojazdu. Co więcej, jego zużycie może doprowadzić do daleko idących w skutkach konsekwencji. Wyeksploatowany filtr przyczynia się też do spadku mocy silnika, a w skrajnych przypadkach do jego całkowitej awarii, powodując przy tym wzrost zużycia paliwa, co naraża kierowców na wysokie koszty naprawy. Aby utrzymać prawidłowe działanie filtrów, powinno się je wymieniać wraz z olejem, nie rzadziej niż po 10-15 tysiącach kilometrów. Wyjątkiem są samochody sportowe, w których powinno się go wymieniać częściej, nawet co 5-8 tysięcy kilometrów.
Filtr paliwowy dbający o sprawność układu zasilania
Filtr paliwa zapewnia prawidłową pracę jednostek napędowych i usuwa z cieczy m.in. kurz, rdzę czy opiłki metalu. Nieoczyszczone paliwo wpływa na szybsze zużycie wtryskiwaczy oraz pompy wysokiego ciśnienia w silniku z wtryskiem bezpośrednim, może doprowadzić do ich awarii i wygenerować bardzo wysokie koszty naprawy. Zapchany filtr paliwa wiąże się z konkretnymi symptomami, takimi jak problemy z uruchomieniem silnika, utratą momentu obrotowego czy zwiększonym zużyciem paliwa.
- Kierowcy często bagatelizują wymianę filtra paliwa i robią to zbyt późno. W konsekwencji tych zaniedbań może dojść m.in. do uszkodzenia wtryskiwaczy, problemami z rozruchem, a nawet awarii silnika. Ponadto, w nieoczyszczonym paliwie może znaleźć się woda, a jej nadmiar spowoduje korozję silnika. Szczególnie w przypadku samochodów z silnikiem Diesla wymianę filtra paliwa powinno się przeprowadzać przed każdą zimą właśnie z powodu wody, której w tym okresie odkłada się w filtrze najwięcej. Przy niskich temperaturach woda ta zamarza i może całkowicie zablokować przepływ paliwa – tłumaczy Mirosława Łatka, współwłaścicielka serwisu Zakład Elektromechaniki Pojazdowej Pomoc Drogowa Wiesław Łatka w Unisławiu, należącym do sieci Q Service Castrol.
Zalecenia wynikające z dobrych praktyk mówią o wymianie filtra paliwa co 10 tysięcy kilometrów w autach z motorem Diesla lub z jednostką benzynową wyposażoną w bezpośredni wtrysk paliwa. W przypadku aut z silnikami benzynowymi, które mają pośredni wtrysk paliwa, wystarczy to robić co 50 tysięcy kilometrów. To ostatnie rozwiązanie techniczne jest najczęściej spotykane w samochodach wyprodukowanych przed 2007 rokiem. Taką wymianę warto zlecić profesjonalnemu warsztatowi samochodowemu.
Płuca silnika - filtr powietrza
Dobry jakościowo filtr jest w stanie odseparować nawet 99% zanieczyszczeń trafiających do silnika. Zatkany filtr nie jest w stanie dostarczyć do silnika powietrza, co zakłóca proces spalania. Do najczęstszych objawów zapchanego filtra powietrza należą spadek mocy, wyższe spalanie oraz nierówna praca silnika. Bagatelizowanie tych oznak może doprowadzić do całkowitej awarii jednostki napędowej i uszkodzenia powierzchni jego cylindrów, tłoków, bądź pierścieni tłokowych.
Komentarze (0)