1.8 turbo. Korpus nowy i uszkodzony. Fot. Genesis Turbo
Czy producenci starali się w jakiś sposób udoskonalić korpusy, sprawić by stały się mniej awaryjne?
Tak. Jednakże skutek tego jest dość mizerny. Producenci próbując uniknąć tego problemu zaczęli wprowadzać inne rozwiązania, niestety niekoniecznie dobre. Zmienili materiał, z którego wykonywane były korpusy, dokładniej mówiąc zamiast żeliwa, użyli stali lub stopów aluminium. Takie rozwiązanie okazało się równie awaryjne, a w niektórych przypadkach skutkowało krótszą żywotnością. Przykładem tutaj jest turbosprężarka wykorzystywana np. w silnikach 2.0 ST / 2.0 EcoBoost / 2.0 T 203 240 241 250 KM - montowany dwuwarstwowy kolektor stalowy jest podstawowym powodem wymiany tej turbiny. Do uszkodzeń może dochodzić nawet po przejechaniu 60 tysięcy km. Przydatny okazuje się powrót do starych sprawdzonych metod i zastosowanie żeliwnego kolektora. Jako, że jesteśmy liderem w dziedzinie regeneracji podzespołów samochodowych staramy się nadążać za trendami, dlatego też wyszliśmy naprzeciw zapotrzebowaniu naszych klientów i poszerzyliśmy wachlarz swoich produktów o nowe kolektory żeliwne do tego modelu.
W takim razie, po co jest ta turbosprężarka skoro tak łatwo ją uszkodzić, a jej wymiana wiąże się ze sporym nakładem finansowym?
Turbodoładowanie silnika spalinowego jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych sposobów poprawy wskaźników pracy silnika - chcemy mieć dużą moc przy jednoczesnym małym spalaniu. W dzisiejszych czasach na rynku występuje niewiele aut, które nie posiadają turbiny. Wręcz przeciwnie - montuje się ich coraz więcej np. Twinturbo w RENAULT MASTER III 2.3 DCI 135 KM, czy układ trzech turbosprężarek tak jak w BMW 3.0 D 381 KM Chyba trudno jest nam sobie wyobrazić, żeby sprężarki zostały wyparte inną technologią. Jeżeli zadbamy o nią w odpowiedni sposób, posłuży nam przez wiele lat dając moc potrzebną do dynamicznej jazdy. A gdy zauważymy pierwsze oznaki nieprawidłowego jej funkcjonowania nie zwlekajmy. Im dłużej czekamy, tym wydatki są większe.
Lancer EVO X
Komentarze (2)