Części i regeneracja

Części i regeneracja

15 dni temu  14.09.2020, ~ Administrator   

Dlaczego należy smarować profile piast tarczy sprzęgła?
Strona 1 z 3

Sprzęgło oraz elementy współpracujące, takie jak dwumasowe koło zamachowe czy też mechanizm wyprzęgający, to jedne z najważniejszych podzespołów odpowiedzialnych za przeniesienie mocy i momentu obrotowego na koła. Jak każdy element eksploatacyjny, tak samo sprzęgło ulega zużyciu i wymaga okresowych przeglądów oraz wymiany. Należy pamiętać, że nieumiejętny serwis oraz niestosowanie się do najważniejszych zasad może drastycznie skrócić żywotność tego podzespołu.

Organizowane przez ZF Aftermarket szkolenia w tematyce układu przeniesienia napędu cieszą się dużym zainteresowaniem i są nadal potrzebne, ponieważ mechanicy podczas codziennej pracy zapominają o niektórych istotnych elementach, które mogą powodować problemy prowadzące do kosztownych napraw, a co za tym idzie reklamacji. Szkolenia są prowadzone w przystępnej formie warsztatów teoretyczno-praktycznych, co jeszcze lepiej pozwala przyswoić wiedzę z punktu widzenia własnej praktyki.

Najczęstsze przyczyny awarii sprzęgła

Do uszkodzenia sprzęgła może dojść, jeżeli jest ono stale poddawane zbyt dużemu obciążeniu lub nieprawidłowo eksploatowane, np. w przypadku holowania ciężkiej przyczepy, chiptuningu, nieprawidłowościach w pracy jednostki napędowej, ale również trzymanie nogi na pedale sprzęgła może doprowadzić do jego szybkiego zużycia. Systemy współpracujące ze sprzęgłem i ich nienaganna oraz prawidłowa praca odgrywają również ważna rolę, jeżeli chodzi o zużycie w układzie sprzęgła. Wynikający z nadmiernego obciążenia poślizg między tarczą sprzęgła, a tarczą dociskową lub powierzchnią koła zamachowego, może prowadzić do wystąpienia miejscowego przegrzania partnerów tarcia tarczy, jak tarcza dociskowa czy powierzchnia koła zamachowego. Takie miejsca przegrzania termicznego na powierzchni tarczy dociskowej czy koła zamachowego zwiększają ryzyko wystąpienia szarpania czy w ekstremalnych nawet w przypadkach wystąpienia pęknięć na powierzchniach ciernych tarczy dociskowej lub koła zamachowego oraz również mogą prowadzić do uszkodzenia powierzchni tarczy sprzęgła.

Inne możliwe przyczyny awarii sprzęgła to zatłuszczenie powierzchni ciernych lub obecność smaru z nieszczelności na uszczelkach wału korbowego lub wałka skrzyni biegów. Nadmiar smaru na wałku skrzyni biegów lub na łożysku pilotującym oraz nieszczelności hydraulicznego systemu aktywacji/wyprzęgania sprzęgła często skutkują zanieczyszczeniem lub zabrudzeniem powierzchni, co z kolei może powodować spadek momentu ciernego między tarczą sprzęgła, a tarczą dociskową lub kołem zamachowym i doprowadzić do poślizgu lub szarpania w układzie sprzęgła.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 6

  • 4
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 2
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony