Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  23.12.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Dlaczego wymiana płynu hamulcowego jest ważna?

Płyn hamulcowy powinien być wymieniany w regularnych odstępach czasu

Niezależnie od liczby przejechanych kilometrów, płyn hamulcowy DOT 3 należy wymieniać co roku, a DOT 4 i DOT 5.1 co 2 lata lub gdy temperatura wrzenia spadnie poniżej dopuszczalnej.

Płyn hamulcowy odgrywa ważną rolę w zapewnieniu prawidłowego działania układu hamulcowego, a tym samym w utrzymaniu bezpieczeństwa jazdy. Ponieważ jego skład zmienia się wraz z upływem czasu w wyniku absorbowania wody z atmosfery, konieczna jest regularna wymiana. W przeciwnym razie może dojść do zmniejszenia siły hamowania lub w najgorszym wypadku do awarii układu hamulcowego.
Ważna jest również kontrola stanu płynu w zbiorniczku. Na szczęście uzupełnienie płynu hamulcowego nie jest czasochłonne ani trudne, jednak należy sprawdzić, dlaczego jego stan się zmniejszył. Może to być efekt nieszczelności układu i wycieku lub silnego zużycia elementów ciernych (klocków lub szczęk hamulcowych) i znacznego wysunięcia się tłoczków w zaciskach lub cylinderkach. W obu przypadkach ograniczenie się do uzupełnienia stanu płynu jest niewystarczające, konieczne jest całościowe sprawdzenie stanu układu hamulcowego w celu zapewnienia bezpieczeństwa.

Poważne przegrzanie może doprowadzić do awarii
Płyn hamulcowy znajduje się w układzie hydraulicznym i służy do przenoszenia siły nacisku na pedał hamulca na elementy cierne. Pomaga w tym kierowcy układ serwa podciśnieniowego.
Na stan cieczy wpływa szereg czynników, na przykład poważne przegrzanie podczas długotrwałego lub mocnego hamowania przy zjeździe z wzniesienia lub wysokiej prędkości. Może to spowodować przekroczenie temperatury wrzenia cieczy. Rezultatem jest wrzenie prowadzące do powstania pęcherzyków pary wodnej w przewodach hamulcowych. Gdy pedał zostanie ponownie wciśnięty, para wodna jest ściskana, przez co siła hamowania jest przenoszona w niewielkim lub znikomym stopniu. Brak przeniesienia prowadzi ostatecznie do utraty siły hamowania.

Woda przedostaje się do płynu hamulcowego przez zawór napowietrzający zbiorniczek płynu hamulcowego oraz przez elementy gumowe znajdujące się w układzie. Wilgoć z powietrza przenika przez strukturę gumy, zwiększając zawartość wody w płynie. Dlatego zaleca się wymianę elastycznych przewodów hamulcowych co 5 lat.

Urządzenie odpowietrzające dla wiarygodnego wyniku diagnostycznego
Płyny hamulcowe mają zawartość wody na poziomie około 0,05%. Wartość ta może znacznie wzrosnąć na przestrzeni lat. Jeśli zawartość wody przekracza 3%, zalecana jest natychmiastowa wymiana płynu, gdyż jego dopuszczalna temperatura wrzenia została obniżona do poziomu stwarzającego zagrożenie. Po przekroczeniu granicy 2% temperatura wrzenia płynu spada do poziomu 140-180°C stanowiącego granicę. Przy zastosowaniu odpowiedniego urządzenia do odpowietrzania układów hamulcowych wymiana płynu jest bardzo łatwa. ZF Aftermarket oferuje specjalne wersje urządzeń odpowietrzających, które można wykorzystać w około 90% wszystkich pojazdów sprzedawanych na rynku europejskim.

ZF Aftermarket oferuje szeroką gamę płynów hamulcowych TRW, odpowiednich dla większości pojazdów. Płyny hamulcowe TRW zapewniają doskonałe zachowanie podczas hamowania: od -50°C do +50°C. Co więcej, oferują optymalną ochronę przed korozją i szybką reakcję zamontowanych w pojeździe układów bezpieczeństwa, takich jak ESP.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony