
W dobie rosnącej świadomości ekologicznej i konieczności racjonalnego gospodarowania zasobami, coraz większą popularność zyskują rozwiązania oparte na idei gospodarki obiegu zamkniętego. W transformację branży motoryzacyjnej w tym obszarze angażuje sie Inter Cars – firma, która nie tylko promuje regenerację i odnawianie części samochodowych, ale również została za to wyróżniona prestiżową nagrodą Orły ESG 2025.
O tym, czym różnią się części regenerowane od odnowionych, jakie korzyści niosą dla kierowców i środowiska oraz jak wygląda ich droga z warsztatu z powrotem na rynek, mówi Przemysław Wołosewicz, Dyrektor ds. Regeneracji i Gospodarki Cyrkularnej w Inter Cars.
Inter Cars został niedawno wyróżniony nagrodą Orły ESG 2025 za realizację programu regeneracji części jako ważnego elementu odpowiedzialnego rozwoju. Zacznijmy więc od podstaw: czym właściwie jest gospodarka cyrkularna w kontekście motoryzacji i działalności Inter Cars?
Mówiąc najprościej, gospodarka cyrkularna (inaczej gospodarka obiegu zamkniętego) to model biznesowy, w którym staramy się maksymalnie wykorzystać raz wyprodukowane materiały i części, zamiast je wyrzucać. Chodzi o ponowne użycie, naprawę, regenerację czy recykling produktów tak długo, jak to możliwe. W motoryzacji oznacza to dawanie częściom samochodowym drugiego życia – np. poprzez ich regenerację lub odnowienie – zamiast ciągłej produkcji nowych podzespołów. Taki model ogranicza zużycie surowców naturalnych i zmniejsza ilość odpadów, a przy okazji redukuje emisję CO₂ i zużycie energii podczas produkcji nowych elementów. Innymi słowy, części, które normalnie trafiłyby na złom, wracają do obiegu w pełni sprawne. To podejście doskonale wpisuje się w naszą misję wydłużania cyklu życia samochodów i ich komponentów.
Porozmawiajmy zatem o częściach zamiennych innych niż nowe. Wielu kierowców i mechaników nie ma jasności, czym różnią się części regenerowane od odnowionych. Mógłby Pan wyjaśnić, co oznaczają te terminy z technicznego i logistycznego punktu widzenia, a także z perspektywy użytkownika?
To bardzo ważne rozróżnienie. Część odnowiona (refurbished) to część używana w niewielkim stopniu, która właściwie zachowała fabryczne właściwości i wymagała jedynie kosmetycznych poprawek. Innymi słowy, po kontroli jakości wizualnej i technicznej okazuje się, że jej stan jest niemal idealny, więc dostawca ogranicza się do odświeżenia wyglądu – np. wyczyszczenia, pomalowania obudowy (ewentualnie wymieniania jakichś uszczelek) – bez potrzeby ingerencji technicznej. Taka odnowiona część spełnia wszystkie wymagania jakościowe stawiane nowym produktom. Często pochodzi np. z pojazdu demonstracyjnego, czasami ze zwróconej nadwyżki magazynowej (która trafiła z powrotem do obiegu), albo z auta, które z bardzo małym przebiegiem uczestniczyło w jakimś zdarzeniu drogowym (w którym uszkodzony był zupełnie inny fragment pojazdu). Na części odnowione w Inter Cars udzielana jest pełna 24 miesięczna gwarancja.
Część regenerowana to natomiast element, który został poddany pełnemu, profesjonalnemu procesowi regeneracji (remanufacturing). W praktyce taka część jest po pierwsze rozebrana na komponenty. Następnie jej główny element – tzw. rdzeń jest dokładnie czyszczony oraz zabezpieczany. Zużyte uszczelki, mechanizmy oraz inne elementy są wymienione na nowe, a całość ponownie złożona i przetestowana zgodnie z normami producenta. Efekt jest taki, że otrzymujemy produkt o parametrach takich samych jak część nowa, działający jak nowa oraz objęty taką samą gwarancją jak fabrycznie nowa część. Oczywiście jest ona wyraźnie oznaczona jako regenerowana.
Jak to przekłada się na użytkownika – kierowcę lub mechanika? Czy z perspektywy warsztatu lub właściciela auta taka część regenerowana lub odnowiona niczym nie różni się od nowej?
Część regenerowana czy odnowiona nie ustępuje nowemu, oryginalnemu produktowi pod względem funkcji i bezpieczeństwa. W procesie profesjonalnej regeneracji stosowane są te same standardy inżynieryjne, kontrolne i testowe, co przy produkcji nowych. Poprawnie zregenerowany element praktycznie nie różni się od fabrycznie nowego – spełnia dokładnie te same normy, ma tę samą żywotność, wytrzymałość i zapewnia ten sam poziom bezpieczeństwa. Dlatego takie produkty otrzymują pełną gwarancję – w Inter Cars części regenerowane mają zazwyczaj identyczny okres gwarancji co nowe odpowiedniki.
Warto też wspomnieć o bezpieczeństwie – nie ma tu kompromisów. Każda część, zanim trafi ponownie na rynek, jest dokładnie sprawdzana. Na przykład zregenerowany alternator czy zacisk hamulcowy przechodzi testy na specjalnych stanowiskach, aby potwierdzić, że jego parametry są w normie (wydajność, ciśnienie, szczelność itd).
To samo dotyczy części odnowionych. Dostawcy takich części zobowiązani są dostarczać je po skrupulatnej kontroli. Ich stan techniczny został więc zweryfikowany i jest porównywalny z nowymi, a sam produkt objęty jest pełnoprawną gwarancją. Dzięki temu mechanik montujący taką część ma pewność, że działa ona bez zarzutu, a kierowca może spokojnie z niej korzystać.
Komentarze (0)