
Krótko mówiąc – pod względem jakości, trwałości i bezpieczeństwa części profesjonalnie regenerowane i odnowione stoją na równie wysokim poziomie co części nowe pierwszomontażowe.
Skoro zatem jakość pozostaje wysoka, porozmawiajmy o kosztach i dostępności. Czy dla przeciętnego właściciela auta lub niezależnego warsztatu wybór części regenerowanej bądź odnowionej jest opłacalny?
Cena części regenerowanych jest wyraźnie niższa niż odpowiadających im jakością oryginalnych części nowych. W zależności od rodzaju podzespołu i jego skomplikowania, oszczędność może sięgać nawet 30–50% względem ceny fabrycznie nowej oryginalnej części. To ogromna różnica, zwłaszcza przy droższych elementach jak turbosprężarki, kompresory klimatyzacji, układy wtryskowe, czy nawet całe skrzynie biegów. Dla warsztatu oznacza to możliwość zaoferowania klientowi tańszej naprawy – co dziś, w czasach zaciskania pasa, bywa decydujące.
Warto podkreślić, że ta oszczędność nie oznacza „taniochy” – nie jest to tani zamiennik, niższej jakości. Jak już wspomniałem dostaje się produkt pełnowartościowy, tylko tańszy dzięki temu, że część materiałów została ponownie wykorzystana zamiast wyprodukowana od zera. W procesie regeneracji udaje się odzyskać i ponownie użyć znaczną część komponentów – to daje oszczędności kosztów surowców. Szacuje się, że w zależności od typu części, do jej regeneracji potrzeba nawet o 50–90% mniej nowych surowców niż do wytworzenia takiego elementu od podstaw. To przekłada się na cenę końcową.
Co może Pan powiedzieć o dostępności takich produktów na rynku, zarówno jeśli chodzi o wybór indeksów, jak i dostępność magazynową?
Części regenerowane i odnowione są coraz szerzej dostępne na rynku wtórnym. Wielu renomowanych producentów – Bosch, Valeo, Delphi, Denso i inni – prowadzi własne linie regeneracyjne i oferuje takie podzespoły masowo.
Inter Cars ma w swojej ofercie tysiące pozycji części regenerowanych (m.in. alternatory, rozruszniki, zaciski, turbosprężarki, przekładnie kierownicze, pompy, wtryskiwacze itp.), a także części odnowione.
Wybór tych produktów często rozwiązuje też problem ograniczonej dostępności magazynowej nowych elementów – klienci mogą szybko dostać potrzebny podzespół bez kompromisu jakościowego. Co więcej czasami do danego modelu auta w ogóle nie są produkowane konkretne podzespoły na rynek aftermarket. Wtedy część odnowiona lub regenerowana może być jedyną alternatywą wobec produktu z ASO.
Ekologia wydaje się tu miłym dodatkiem: klient oszczędza pieniądze, dostaje produkt wysokiej jakości, a przy okazji wspiera ochronę środowiska. Jak duże znaczenie ma ten ekologiczny aspekt gospodarki cyrkularnej części samochodowych?
Ma duże znaczenie, choć – tak jak Pan wspomniał – dla wielu użytkowników to dodatkowy bonus, a nie główna motywacja. Niemniej, z perspektywy całej branży i przyszłości motoryzacji, aspekt środowiskowy jest kluczowy. Produkcja nowych części pochłania sporo energii i surowców oraz generuje emisje. Tymczasem regeneracja pozwala zaoszczędzić znaczną część tych zasobów. Według badań, ponowne wykorzystanie części poprzez regenerację może obniżać emisję CO₂ nawet do 80% w porównaniu z wyprodukowaniem nowego elementu.
W skali europejskiej to już ogromne liczby. Dane zebrane przez CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) wskazują, że w 2022 roku sprzedano 1,5 miliona regenerowanych komponentów, co pozwoliło ograniczyć emisję CO₂ 807 tysięcy ton – równowartość emisji 175 000 samochodów przez rok. To pokazuje, że gospodarka obiegu zamkniętego realnie wpływa na redukcję śladu węglowego przemysłu motoryzacyjnego.
Dla Inter Cars aspekt ekologiczny jest ważny, ale staramy się go łączyć z korzyściami dla klienta. Tak jak Pan ujął: kierowca czy mechanik wybierając część regenerowaną lub odnowioną przede wszystkim korzysta finansowo, a przy okazji działa proekologicznie. To sytuacja, w której wszyscy wygrywają: i użytkownik, i środowisko. Uważam, że z czasem ten zielony aspekt będzie coraz istotniejszy również dla klientów.
Można się spodziewać, że udział takich produktów w rynku będzie rósł. Cieszy nas, że Inter Cars odgrywa aktywną rolę w tej transformacji, jednak warto zaznaczyć, że to nie jedyny aspekt, do którego jako organizacja przykładamy wagę w kontekście odpowiedzialnego rozwoju.
Jakie procesy zachodzą w takim razie w Inter Cars, by nadać tym elementom nowe życie? Jak wygląda droga takiej używanej części, zanim ponownie trafi na półkę – czy to jako regenerowana, czy odnowiona?
Kluczowymi elementami procesu są sprzedaż produktów regenerowanych w programie wymiany oraz logistyka zwrotna. W ramach procesu, w Inter Cars prowadzimy system zbiórki od warsztatów rdzeni, które przekazujemy do dostawców. Działa to na zasadzie programu sprzedaży z kaucją: wybrane produkty mają w swoją cenę wliczoną kaucję, którą klient może odzyskać, jeśli kupując je przekaże nam część używaną, odpowiadającą tej zamówionej. Rdzeń, który klient zwrócił, po identyfikacji i weryfikacji trafia do profesjonalnej regeneracji w fabryce producenta konkretnego produktu (np. wtryskiwacz Bosch jest przekazywany tej firmie i na rynek trafia potem jako produkt regenerowany Bosch) lub zakładzie zajmującym się profesjonalną regeneracją części.
Komentarze (0)