.

Części i regeneracja

Części i regeneracja

28 dni temu  14.11.2019, ~ Administrator   

Dwumasa czy zbyt niska prędkość rozruchowa silnika? Skąd ten grzechot?
Strona 1 z 2

Charakterystyczny hałas podczas rozruchu silnika nie musi oznaczać zużycia koła dwumasowego. Błędna diagnostyka sprawia, że po wykonaniu naprawy metaliczny grzechot występuje nadal. Prawdziwą przyczyną problemu może być zbyt niska prędkość rozruchowa silnika.

Eksperci ZF Aftermarket przeanalizowali statystyki marki SACHS – czołowego producenta zestawów sprzęgieł na świecie – które wskazały na poważny problem w diagnostyce zużycia dwumasowych kół zamachowych (DKZ).

Okazuje się, że wielu mechaników pochopnie orzeka zużycie DKZ wyłącznie na podstawie metalicznych odgłosów pojawiających się podczas uruchamiania silnika.

Takie postępowanie naraża mechanika i klienta warsztatu na poważne straty finansowe, ponieważ po niepotrzebnej wymianie DKZ niepokojące dźwięki pojawiają się nadal. Użytkownik samochodu nie chce odebrać go z warsztatu, a mechanik popełnia drugi błąd i poddaje w wątpliwość jakość nowego koła dwumasowego składając reklamację do dostawcy lub producenta.

Sprawdź prędkość rozruchową silnika

Okazuje się, że kluczowe znaczenie dla odgłosów uruchamiania silnika ma jego prędkość rozruchowa. Jeśli jest zbyt niska w układzie napędowym generują się niepożądane drgania i wibracje. Mogą one powstawać także w sprawnym kole dwumasowym co wprowadza w błąd mechanika.

Specjaliści z firmy ZF Aftermarket bardzo dokładnie przeanalizowali problem. Poddano badaniom szereg używanych samochodów. Eksperci zestawiali ze sobą pomiar prędkości rozruchowej oraz natężenie hałasu i gamę pojawiających się dźwięków.

Okazało się, że zalecana przez większość producentów silników prędkość ok. 300 obr./min jest jednocześnie wartością graniczną. Przy tej prędkości rozruchowi towarzyszy minimalne natężenie hałasu i znikoma ilość pojawiających się „dodatkowych dźwięków”. Jeśli prędkość rozruchowa jest niższa, silnik również daje się uruchomić, ale trwa to dłużej i odbywa się w akompaniamencie niepokojących, często metalicznych odgłosów.

Warto wiedzieć: Kontrolę prędkości rozruchowej należy przeprowadzać na ciepłym silniku. Podczas kontroli prędkości obrotowej rozruchu należy zabezpieczyć silnik przed możliwością uruchomienia (przez odłączenie układu zapłonowego lub wtryskowego).

Ustal prawdziwą przyczynę

Badania pozwoliły na wskazanie trzech głównych przyczyn zbyt niskiej prędkości rozruchowej silnika. Są to:

  1. Zużyty lub nieprawidłowo dobrany akumulator.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 4

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 2
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony